Dringend! Pimpelmees gered; wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Dringend! Pimpelmees gered; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:32

Een van onze katten kwam daarnet met een pimpelmeesje de keuken binnengerend. Het beestje ontsnapte uit haar klauwen en kroop achter in onze koelkast. Het is ons gelukt on het er uit te halen en nu zit het in een kooitje.
We hebben geen bloed gezien, maar toen we het pakten zagen we wel dat het niet kon vliegen. Dat kan ook zijn omdat het heel wat veren verloren heeft.
Voor de rest is het vogeltje natuurlijk erg gestressd, maar omdat het piept en aan de tralies rondklimt, denk ik dat het een kansje maakt. Zogauw we zeker zijn dat het in orde is en kan vliegen willen we het weer vrijlaten.

Mijn vragen:

1) Voeding: het heeft nu van onze volièrevogels een mix van exoten-, kanarie- en parkietenvoer gekregen. We hebben ook nog zo'n soort insektenpaté met kleine garnaaltjes en zo er in, maar ik ben vergeten die op voorhand in de kooi te doen en wil het beestje alleen maar lastig vallen als het echt moet. Wie weet wat ik het beste aanbiedt? We hebben geen zonnebloempitten, frituurvet of mezenbollen in huis, maar als iemand die er verstand van heeft zegt dat dit moet, gaan we ons best doen om er ondanks weekend aan te geraken.

2) Zijn er, daar ik zelf tamme vogels en ook poezen, cavia's,... heb, dingen die ik ivm de vogelgriep moet doen of laten? We hebben het diertje voor de veiligheid nu in een eigen kamer waar geen van onze eigen dieren kan komen.

3) Zou blikcontact of hoorcontact met onze andere vogels het beestje kunnen helpen, of gaat het daar alleen maar meer opgewonden van geraken?

4) Heeft nog iemand tips?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:42

zit er een vogelopvang bij jou in de buurt ?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:45

Ik zou em gewoon loslaten. Die stress die het beesje er nu nog bovenop krijgt kan net genoeg zijn.
Als je em loslaat (ver weg van de kat) gaat ie wel ergens in een bosje bekomen.

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:49

geef hem alsonog dat insecten voer, en houd hem gewoon goed in de gaten.
verder zou ik hem zeker niet in contact laten komen met je eigen vogels, simpelweg omdat je nooit 100% zeker weet dat hij niet besmet is met de vogelgriep... ik weet het de kans lijkt en is héél klein maar er ís een kans. dus gewoon uit elkaar's buurt houden, dan kan er zeker weten niks fout gaan.
in ieder geval succes en mocht je het verder niet weten dan kun je altijd nog contact op nemen met een vogel opvang!

soesita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:31

Vonnie84 schreef:
Ik zou em gewoon loslaten. Die stress die het beesje er nu nog bovenop krijgt kan net genoeg zijn.
Als je em loslaat (ver weg van de kat) gaat ie wel ergens in een bosje bekomen.

Ik schreef toch al dat hij niet kan vliegen. Als ik hem nu loslaat is hij ten dode opgeschreven.

Wat het voer betreft heb ik al tips gekregen van een vogelforum, dus dat probleem is opgelost. Ook blijft hij geisoleerd van andere huisdieren, je weet nooit welke ziekte hij misschien heeft.

Wat ik ook weer geleerd heb en iedereen kan interesseren: een vogel die van de kat gered wordt moet ALTIJD een antibiotikum krijgen. In het speeksel van katten zitten bacterien die als ze in de bloedbaan komen -en dat kan via het kleinste wondje zijn, dus zonder dat je iets ziet- binnen de 48 uur de dood kunnen veroorzaken!

Nu hopen we nog dat het met zijn vleugeltje beter wordt. We moeten maandag toch met twee katten naar de dierenarts voor hun inentingen; dan nemen we het meesje even mee. En dan gaat het daarna misschien ook naar de vogelopvang, naargelang wat de DA zegt.

Pluttersput

Re: Dringend! Pimpelmees gered; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:37

hmmm... dat antibioticum weet ik niet. Onze katten hebben ook al genoeg beesten binnen gebracht, en het is nog nooit fout gegaan. Maar goed. Als ik jouw was zou ik het beestje in een dichtedoos met wat keukenpapier doen. In een kooitje, dat levert alleen maar meer stress op. Want hij kent niks, nieuwe geuren, en waarschijnlijk is hij nog mensenschuw ook. Dus in een doosje heeft hij er geen last van. Ik zou hem dan daarin purken, en gewoon even afwachten tot morgen. Dring hem ook het eten niet op, want vogels in stress eten meestal niets. Dus ik zou hem ergens donker en rustig zetten, en dan idd wachten tot morgen.
Ik ben beniuewd hoe het gaat!
Groetjes, mij