Poes plast naast kattenbak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Poes plast naast kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 13:41

Wie weet weten jullie raad.

Spooky plast sinds een aantal weken naast de kattenbak. Zowel wanneer hij vies of schoon is, maakt niet uit.

Ben naar de DA geweest, maar er is niks te vinden, ze is prima in orde.

Feliway zit in het stopcontact, maar mag ook niet baten.

Ik word er gek van. De hoezen van de keukenstoelen verdwijnen elke dag in de wasmachine.

Ze doet het alleen wanneer we er niet zijn en altijd op de zelfde plaats (in de keuken onder de tafel, naast de kattenbak.

Ik begin het behoorlijk zat te worden.

Hebben jullie een goede tip?

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:44

een waterpistool pakken en op der koppie spuiten direct nadat je haar dat ziet doen!! helpt echt
niet met der neus er doorheen halen want dan denkt ze dat ze dat mag doen.

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:48

maar ze doen het juist als je er nit bent, ik ken dat!!!
Kun je niet een 2e kattenbak neerzetten op de plek waar ze hte doen?? En die plek heel goed schoonmaken zodat ze niet die lucht nog ruiken, wanneer je er geen bak neerzet.

Als ze het OP de stoelen doen, alu-folie er op leggen wil wel eens helpen.

Jamezy

Re: Poes plast naast kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:50

Plekken waar geplast is (na schoonmaken) afdekken met alu-folie, daar schijnen ze een hekel aan te hebben. Azijn vinden ze volgens mij ook niet lekker, dus de plekken daarmee schoonmaken wil wellicht helpen...

Succes!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:53

Het kan een manier van je kat om te laten blijken dat ze het er niet mee eens om alleen gelaten te worden.

Maar het kan ook met de hormonen te maken hebben.

Sommige katten willen opeens een plas en een poepbak hebben.
Onze kat poepte op de bank als we niet thuis waren, en op een gegeven moment begon ze dat ook 's nachts te doen.
Uit nijd ging ze het zelfs doen vlak nadat we thuiskwamen.

Maar sinds ik twee kattenbakken heb staan, met kattebak korrels met lente geur is het over.

@sax89 straffen hielp bij onze kat niet. Hooguit hielp het als je het toevallig zag gaan gebeuren snel op een bestraffende toon te roepen naar haar. Ze liep dan in één streep naar de kattebak.

Toevallig stond in het clubblad, De Korte Golf, van de raskattenvereniging (NRKV) over Bach Bloesem therapie bij katten.
Er werd daarin ook een voorbeeld genoemd van een kat die niet meer zindelijk was, Bach bloesem therapie gegeven en het was over.

Helaas heb ik het blad vanochtend aan mijn DA gegeven.

Ik geloof dat niergruis ook kan leiden tot onzindelijk gedrag. Wellicht kan overstappen op voer tegen niergruis ook een oplossing bieden.

Als je de plasplekken schoonmaakt met een sterk ruikend middel, zullen er geheid weer plassen, want haar geur is dan weg, dus die geur moet weer terug.

Succes ermee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:31

Hee Dimple, ik heb hetzelfde probleem. Onze poes doet dat ook. In ieder geval weigert ze op de bak te gaan als er andere korrels in zitten dan ze gewend is, misschien bij jou ook? Daarnaast verdenk ik haar ervan dat ze blaasproblemen heeft, want ik heb gemerkt dat ze vaak kleine plasjes doet.
Doet ze het bij jou helemaal niet meer op de bak, de onze doet het namelijk soms wel en soms niet?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:57

Onze kat deed dit omdat eens last had van diaree en er niet geraakte. Ook 1 keer omdat de kat van de buren was binnengedrongen in huis, zo zette ze haar terrein weer af. Ik denk dat het ook aandacht vragen kan zijn, omdat ze het alleen doet als jullie weg zijn. Is er nog een andere kat? Ook andere korrles, stress en blaasgruis problemen kunnen dit geven.

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:22

Ik lees mee!
Onze poes hebben we uit het asiel gehaald en er werd al bij gezegd dat ze daar binnengebracht was omdat ze een zindelijkheidsprobleem had
Het kan tijden goed gaan, maar soms is het ineens weer 3 dagen achtereen op de bank... Gelukkig een goedkoop 2dehands nepleren bankstel, maar toch!
We hebben zekerheidshalve 2 kattenbakken, ieder met ander grid, die ze ook beide gebruikt, maar soms is dat schijnbaar niet genoeg.

Wat bij haar 1 van de oorzaken lijkt is dat ze slecht tegen veranderingen kan. Als ze bijvoorbeeld niet iedere dag even naar buiten mag (zelfs al is het maar 5 minuten) dan kan het zomaar zijn dat de volgende ochtend de bank nat is. Idem als er visite is geweest.
Nou gaat dit niet altijd op, dus het is en blijft moeilijk uit te vissen wat de precieze reden is, maar er lijkt een verband te zijn.

Ze doet het uiteraard alleen 's nachts, zodat je haar onmogelijk kunt straffen. Ze weet ook dat het niet mag, soms kom ik 's ochtends de keuken in en dan heeft ze zo'n schuldige blik of gaat ze niet direct richting koelkast (ETEN!!!) en dan weet ik hoe laat het is...

Oplossingen heb ik niet gevonden, behalve dan dus haar een zo regelmatig huiselijk ritme te geven Dierenarts heeft haar nog bekeken maar medisch is ze wel oke.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:29

of het heeft te maken met krolsheid!
dat ze veel sproeien enzo.. dan kun je haar sterileseren en dan is het ook over

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:33

heb je een open of dichte kattenbak???
je kan het beste een open kattenbak hebben,dus zeg maar allen de onderkant van de kattenbak,dan wil ze er vast wel weer op

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:35

Hierboven staan al een aantal tips (alufolie, bedenken of er iets is veranderd in het patroon dat jullie weg zijn/aandacht)
Maak de plekken ook NIET schoon met chloor, dit vinden ze lekker dus zullen ze het weer doen.
Heb nu op dit moment verder geen heldere ingeving.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:44

Soms helpt het om hun eten op die plek te zetten. Maar katten zijn heel schoon op zichzelf, ze doen het niet express. Wat ik ook wel eens hoor, wel meer werk, is zand in de kattenbak doen. Je kan dan wel het hele zwikkie weer in de tuin gooien, haha.

Wij hebben een kat met een behoorlijk stijve staart, die kan niet zitten op de bak. Dus doet hij het staand.. Terwijl de sukkel ook naar buiten kan, maar als we de bak weghalen doet hij het ergens anders binnen. En idd met sterke schoonmaakluchten gaan ze er hun eigen geur nog harder overheen plaatsen

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:03

Je hebt trouwens ook van dat speciale schoonmaakspul voor katten, zodat ze ook weg zouden moeten blijven van die plek. Hielp bij mijn kat niet...

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:22

Voer neerzetten op de plaats waar ze plassen wil ook nog wel eens helpen Katten plassen namelijk niet daar waar ze eten

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:39

Soms wil peper strooien op de plaatsen waar ze het doen wel eens helpen- want meestal ruiken ze eerst op die plek

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 08:31

Goede tips allemaal zeg!!

Ik heb een tijdje 2 kattenbakken gehad, maar de oude liet ze gewoon staan en ging alleen op de nieuwe.

Ze doet het gelukkig niet op de bank of woonkamer, alleen in de keuken.

Ik heb ook van de spray gehaald die katten niet prettig vinden en daar gespoten, maar dat werkt echt voor geen meter.

Geen blaasontsteking o.i.d want volgens de DA was alles in orde.

Gister heb ik een krant neergelegd op de plek waar ze altijd plast, sindsdien is er niks meer gebeurd.

Mocht het weer gebeuren, ga ik aan de slag met azijn of peper.

Het is ook echt een gezelschapspoes, dus ze vindt het niks om alleen te zijn (zonder dat wij thuis zijn), maar andere katten kan ze niet uitstaan dus er nog eentje bijnemen is ook geen optie.

Verder is er helemaal niks verandert in huis. Ik heb wel een nieuwe baan en ga weer 40 uur werken (voorheen 24 uur) maar dat is pas vanaf 1 april. Dus dat kan ze nog niet weten

Ik houd jullie op de hoogte!!