Vrouwtjeskonijn steriliseren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Vrouwtjeskonijn steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:40

Eergister heeft mijn vrouwtjeskonijn voor de 2e keer een dood jong gehad (vorig jaar ook al een keer).... ik heb nu dus definitief besloten dat er geen pogingen meer gedaan gaan worden om haar mama te laten worden.

Mijn mannetje en mijn vrouwtje zijn erg dol op elkaar, zitten graag bij elkaar als ze loslopen... dus 1 van de 2 moet er aan geloven... Ik ben er dus nog niet helemaal uit wie...

Wat ik van de DA heb gehoord:
- Operatie/narcose is voor allebei even veilig/risicovol
- Mannetje is na operatie nog een paar weken vruchtbaar
- Vrouwtje is direct onvruchtbaar (alles wordt eruit gehaald)
- Mannetje helpen kost tussen de 70 en 80 euro
- Vrouwtje kost tussen de 90 en 100 euro

Mijn gevoel zegt momenteel dat Sabrina het "slachtoffer" is, dus dat zij geopereerd gaat worden.... maar toch blijf ik twijfelen... wat zouden jullie doen?

* Billy is nu een jaar of 2
* Sabrina is nu een jaar of 5
* Beiden zijn echt heel erg lief en aanhankelijk... dus voor het karakter hoef ik geen keuzes te maken

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:58

ik zou kiezen voor het mannetje castreren.
Is een veel minder ingrijpende operatie, alles vind buiten 'het lichaam' plaats. Het is een vrij eenvoudige ingreep in vergelijking met een sterilisatie. Het dier hoeft minder lang onder narcose wat in mijn ogen een groot voordeel is.
Ook ivm de leeftijd zou ik eerder kiezen voor het mannetje.
Vind de kosten van de dierenarts best opmerkelijk, een sterilisatie is veel gecompliceerder dan een castratie.
Let goed op de nazorg: ze moeten vrij warm weggelegt worden, maar wel zodat ze er ook van wegkunnen. Ook MOETEN ze blijven eten (eventueel Olvarit wortelhapje dwangvoederen).
Succes ermee!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 23:00

bedankt voor je reactie!

Ik heb net de DA gebeld om een afspraak te maken, en die raadde toch nogmaals het vrouwtje aan... omdat het al de 2e keer is dat ze een dood jong heeft gehad, dan kunnen ze gelijk kijken of er wat "mis" is... en de assistente had het (na overleg met de DA) over mogelijke ziektes en infecties die dan tegen gegaan worden....
ik snap het niet precies, dat ga ik morgen dus nog maar een keer goed navragen... (het was iig verstandig om het zsm te doen, ookal is het pas een paar dagen geleden van het dode jonkie)

Om 9.10 mag ik Sabrina brengen, dan mag ik erbij blijven als ze de narcose krijgt... en dan ga ik naar huis... tussen 12.00 en 13.00 bellen hoe het is gegaan, en dan eind van de middag/begin van de avond mag ik haar weer ophalen...

Raden jullie aan om het stro uit het hok te halen en alleen zaagsel erin te laten (ivm de wond?) of kan het stro gewoon in het hok blijven liggen?

Fielychi: is het makkelijk om met zo'n spuitje het voer naar binnen te werken? Ik bedoel.. Brientje zal heus wel blijven zitten, maar of ze haar mond open doet... denk het niet...

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:49

hm, apart allemaal! Ik zou waarschijnlijk echt voor het mannetje kiezen, maar misschien dat ze bij je vrouwtje een baarmoederontsteking/afwijking oid verwachten?
Ivm de wond zou ik het hok verschonen, vers zaagsel onderin, schoon stro erop, beetje een holletje ervan maken dat ze zichzelf warm kan wegleggen.
Misschien hoef je niet eens te dwangvoederen hoor, misschien eet ze uit zichzelf vanavond wel weer. Maar anders zou je dus een spuitje van de DA kunnen vragen, daarmee haar mond open frummelen en er wat inspuiten.
Hou er rekening mee dat een konijn zijn ogen open houdt tijdens de narcose, maar daar ben je nu inmiddels vast wel achter!

jokari

Re: Vrouwtjeskonijn steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:52

en, hoe is het gegaan ? Heb je al bericht gehad ?

edit: oei, ik ben te vlug, zie ik. Hopen dat ze je gauw iets laten weten.

Ellebel

Re: Vrouwtjeskonijn steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:03

Citaat:
misschien dat ze bij je vrouwtje een baarmoederontsteking/afwijking oid verwachten?

Vrouwtjeskonijnen zijn erg gevoelig voor tumoren van de baarmoeder (adenocarcinomen om precies te zijn), het zijn bij vrouwtjes de meest voorkomende tumoren. Om dit te voorkomen is het verstandig voedsters op een leeftijd van 6-12 maanden te steriliseren (ovariectomie), dit gaat dan nog makkelijk omdat er dan nog minder buikvet is en de kans dat ze daarna nog een tumor in de baarmoeder krijgen is erg klein. Oudere voedsters kun je beter castereren (ovariohysterectomie, dus ook de baarmoeder eruit), omdat er een behoorlijke kans is dat er een tumor zit of gaat zitten in de toekomst.
Dus dat is waarschijnlijk de reden dat ze voor het vrouwtje hebben gekozen.

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:14

Wat ik mij nu afvraag is, gaat het mannetje nu weten dat het vrouwtje onvruchtbaar is? Want anders gaat hij er toch voortdurend op springen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 20:08

we zijn weer thuis...

Sabrina's baarmoeder was idd erg afwijkend, en de eierstokken waren veel te actief zei de dokter... het is maar goed dat we haar hebben laten helpen.

Of Billy het besef krijgt dat Sabrina onvruchtbaar is? geen idee eigenlijk.... maar nu kan er iig niks meer gebeuren, mochten ze wat nader tot elkaar komen...

Voorlopig laat ik Billy en Sabrina nog een paar weken niet samen los, totdat alle wonden van Brientje genezen zijn...

Ik heb nog wel een anti biotica kuur gekregen, 2x per dag druppeltjes.. het zat dus echt niet goed van binnen...

Sabrina heeft inmiddels alweer wat gedronken... nog niet gegeten... anders ga ik er morgen toch wat voer "inproppen" met een spuitje...

Bohjal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:36

Heb je ook pijnstillers meegekregen? Zo niet, dan zou ik daar alsnog om vragen. Het is een ingrijpende operatie, zeker voor een toch iets oudere voedster. Als ze pijnstillers krijgt, zal ze ook eerder geneigd zijn om weer te gaan eten. Een konijn dat pijn heeft, eet niet.

Fielychi schreef:
Ivm de wond zou ik het hok verschonen, vers zaagsel onderin, schoon stro erop, beetje een holletje ervan maken dat ze zichzelf warm kan wegleggen.

Dit mag absoluut niet! De wond moet schoon blijven, dus alle hooi/stro/zaagsel eruit en zeker de eerste 4-5 dagen alleen op een krant en/of handdoek zetten.

Verder zou ik wel in de gaten houden of het rammetje er straks veel op wil springen, want dan zou ik die ook alsnog laten helpen.

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:50

als je het mannetje nu niet laat helpen zal het vrouwtje vanzelf zat worden dat hij er telkens boven op springt... wat voor erg foute situaties kan zorgen....
Ik zou dus ook het mannetje nog even laten helpen (is bij mijn dierenarts gebeurd voor 30 euries)

En je voedster op platte kranten zetten.. anders gaat het stro en zaagsel irriteren in de wond wat tot ontstekingen gaat leiden

FlappieR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:54

ik heb een mannetje en een vrouwtje, ik heb ze beiden laten "helpen" toen ze 6 maanden was. Vrouwtje omdat ze anders grotere kans had op kanker en ze best wel dominant was. Mannetje omdat hij ging sproeien.

Ik heb ook altijd begrependat het zielig is om alleen het vrouwtje te castreren en het mannetje niet,ojmdat je dan een soort van verkrachting elke keer krijgt. Het vrouwtje heeft helemaal ging voortplantingsdrang meer dan.En als ze het zat is heb je grote kans op herrie in het hok....

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:17

Bohjal schreef:
Heb je ook pijnstillers meegekregen? Zo niet, dan zou ik daar alsnog om vragen. Het is een ingrijpende operatie, zeker voor een toch iets oudere voedster. Als ze pijnstillers krijgt, zal ze ook eerder geneigd zijn om weer te gaan eten. Een konijn dat pijn heeft, eet niet.

Fielychi schreef:

Dit mag absoluut niet! De wond moet schoon blijven, dus alle hooi/stro/zaagsel eruit en zeker de eerste 4-5 dagen alleen op een krant en/of handdoek zetten.

Verder zou ik wel in de gaten houden of het rammetje er straks veel op wil springen, want dan zou ik die ook alsnog laten helpen.

Onzin, een handdoek is goed idee, om prikken/irritatie oid te voorkomen. Maar konijnen (de meeste!) zijn van zichzelf erg schoon en zal er dus voor zorgen dat het netjes blijft. Daarnaast doen ze hun behoefte op 1 bepaalde plek, dus daar wordt het vies en niet daar waar ze slapen/leven.
Ik zou haar zeker niet alleen op een krant zetten, dat is te koud. Tenzij je er een warmtelamp bovenhangt, maar fijn zal een konijn zich daar niet bij voelen.
Ram alsnog castreren is inderdaad een idee, maar uiteindelijk heb je dan 3 (tumoren, onvruchtbaarheid (2x)) problemen aangepakt ipv 1 (onvruchtbaarheid).

Ellebel -> ik snap het nu ja. Was me niet bekend, had het idd zelf wel kunnen bedenken.

Fijn dat alles goed is gegaan!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 22:42

volgens de dokter kon ik gewoon het zaagsel en stro in het hok laten zitten, dus dat heb ik ook gedaan...

Sabrina heeft idd een pijnstiller gekregen...

En het mannetje castreren... daar denk ik nog over... dat kan ik nu even niet betalen... Ik vond het van het vrouwtje even wat dringender, dus die heeft "voorrang" gehad.

Bohjal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:15

Banjer schreef:
volgens de dokter kon ik gewoon het zaagsel en stro in het hok laten zitten, dus dat heb ik ook gedaan...

Tja de dierenartsen die ik ken, denken er toch echt anders over. Als je er de site van Bunnybin op naleest, zeggen ze daar precies hetzelfde. Ik zou er zelf dus zeker geen stro of zaagsel in leggen. Heeft niet met vies worden te maken Fielychi, maar met het prikken in de wond. Als je zelf een pijnlijke (open) wond in je zitvlak hebt, zou je het ook niet bepaald lekker vinden om met je blote kont op een ruwe en prikkerige baal stro te gaan zitten. Om een wond goed te laten genezen, houd je hem schoon.
En zaagsel is sowieso al niet al te best voor konijnen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 23:20

Sabrina ligt nu lekker op haar gemakje te slapen (geloof me of niet.. ik herken gezichtsuitdrukkingen bij haar)... ze lijkt niet echt last te hebben van het stro (dat ik eerst helemaal heb platgeslagen, zodat het niet gaat prikken! )

Ik ga zo toch maar een oude handdoek in het hok leggen, zodat ze zelf kan kiezen... op het stro of op de handdoek...

Ze heeft alweer een klein beetje gegeten... morgen beginnen met de anti biotica kuur....

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:41

Bohjal schreef:
Heeft niet met vies worden te maken Fielychi, maar met het prikken in de wond. Als je zelf een pijnlijke (open) wond in je zitvlak hebt, zou je het ook niet bepaald lekker vinden om met je blote kont op een ruwe en prikkerige baal stro te gaan zitten. Om een wond goed te laten genezen, houd je hem schoon.
En zaagsel is sowieso al niet al te best voor konijnen.

misschien is het handig eerst te lezen:

Fielychi schreef:
Onzin, een handdoek is goed idee, om prikken/irritatie oid te voorkomen.

Blij dat het zo goed gaat met d'r. Lekker laten slapen, af en toe wakker maken en super dat ze alweer heeft gegeten!

ps: heb trouwens weleens open wond aan me kont gehad (rijbroek was gescheurd en heb er rustig mee doorgereden midje zomer, bloedheet. Heb er flink last van gehad!
Denk trouwens dat verandering van de thuisomgeving weinig positiefs kan brengen ivm genezing..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 14:56

update: Sabrina heeft bijna haar hele bakje voer leeg gegeten, de anti biotica ging er ook makkelijk in... en... ze verkoos het stro boven de handdoek...

Ik heb de handdoek in het nachthok gelegd, waar ze 's nachts dus ook vaak zit, maar ze ging heel vrolijk het nachthok weer uit en heeft de hele tijd in het stro gezeten...

De wond zag er ook erg mooi en rustig uit... en ze lijkt nu geen pijn te hebben...