wat zouden jullie doen als het om jullie rat ging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

wat zouden jullie doen als het om jullie rat ging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:53

ik heb een ontzettend lief rattenvrouwtje shea ( zeg sjee),
ze is creme kleurig en heeft lieve rode oogjes .
ze zal inmiddels iets ouder dar 3 zijn, sinds een paar weken geleden heeft ze een bultje onder haar oksel, ik weet dat het waarschijnlijk kanker is maar zolang ze er nog geen last van had wilde ik haar gewoon laten, nu is ze ook erg benauwd geworden( moeite met ademen) desondanks blijft ze in haar looprad rennen ( haar favoriete bezigheid) dus ik weet niet of het zo ernstig is.
ze is ook aan het bloeden uit haar vagina (denk ik tenminste want ze blijft niet lang genoeg stil zitten).

nu ben ik aan het twijfelen, aan de ene kant is zij nog heel actief het kost haar duidelijk meer moeite dan vroeger, maar ze heeft geen pijn en eet en drinkt nog normaal.ik weet dat het eens over is maar ik gun haar net als al mijn vorige ratjes een natuurlijke pijnloze dood.

aan de andere kant weet ik niet hoelang ze nog blijft vechten ( het is zo'n lekker pittig ding, ze gaat altijd door nomatter what) ik weet niet of ze uiteindelijk pijn krijgt en dit wil ik haar natuurlijk besparen.dus dan zou ik haar moeten in laten slapen, maar van m;n vorige ratje cocktail ( had ernstige bortskanker en die heb ik dus laten inslapen voordat ze er last van kreeg) toen ze op de tafel lag toen zat ze te wurmen en ze had duidelijk pijn toen ze werd geinjecteerd( ze beet naar de naald en probeerde de DA aan te vliegen) en dat is het laatste dat ik voor shea wil.

dus hier komt het op neer zal ik afwachten en haar de kans te geven om rustig weg te glijden in haar eigen huisje met de mogelijkheid dat ze wat langer leeft maar met het bloeden, de benauwdheid en de kanker ( die overigens niet of nauwelijks groeit) , of zal ik haar nu laten inslapen, nog voor ze pijn krijgt maar haar dan waarschijnlijnlijk verward en met pijn laten sterven.

ik hoop dat jullie een antwoord hebben, ik wil m'n kleine meisje niet onnodig laten lijden, maar ik wil ook niet dat haar laatste moment er een gevuld met angst is.

ReBeL_Valibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:02

hmm... ik zou naar een DA gaan en hem vragen wat het beste ljikt... miss kan hij iets doen tegen de kanker!

Soprano

Re: wat zouden jullie doen als het om jullie rat ging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:40

Hangt de tumor vast of los? Als hij los hangt is er kans dat hij goedaardig is. Toch zo snel mogelijk naar de DA! Niet zo direct vanwege de tumor (daar kan je toch niet zo veel aan doen, operen is nogal risicovol voor een rat die ouder dan 3 is) maar voor het bloed... veel kans dat het een baarmoederontsteking of iets dergelijks is. Dit kan misschien gewoon met medicatie op te lossen zijn maar zeker niet vanzelf. En je ratje gaat zeker dan geen natuurlijke dood hebben maar eerder een pijnlijke...

Veel succes!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:32

Ik zou idd ook de benauwdheid en het bloeden proberen op te lossen, en haar dan nog zo lang mogelijk laten lopen tot de echt last krijgt van die tumor. Dan een dierenarts zoeken die ervaring heeft met kleine beestjes en haar laten inslapen. Mijn ratten zijn eigenlijk allemaal heel rustig ingeslapen, eentje heeft nog wel een flinke spierstuip laten zien maar toen was ze er zelf al niet meer "bij". Met een heel klein scherp naaldje en eerst een slaapmiddel gaat het eigenlijk bijna altijd heel rustig.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:37

Ik heb 2 van mijn ratjes laten opereren aan een tumor. Is dat nog mogelijk of is het al in een te ver stadium ? Je moet doen wat je het beste lijkt. Jij kent je ratje het best
Sterkte maar

abeltje_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 12:47

haar tumor hangt onder haar oksel en dus los, maar ik laat haar niet meer opereren, niet omdat ik haar geen kans op genezing gun maar omdat de kans dat ze daar nog beter uitkomt bijna nul is.
ik weet het ook nog niet van het inslapen, ik wil voor haar zorgen en haar helpen, maar het is moeilijk te beslissen over het leven van een vriendin, ik hou van haar

Soprano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:50

abeltje_xx schreef:
haar tumor hangt onder haar oksel en dus los, maar ik laat haar niet meer opereren, niet omdat ik haar geen kans op genezing gun maar omdat de kans dat ze daar nog beter uitkomt bijna nul is.
ik weet het ook nog niet van het inslapen, ik wil voor haar zorgen en haar helpen, maar het is moeilijk te beslissen over het leven van een vriendin, ik hou van haar

Toch zou ik naar de DA gaan voor het bloed Afbeelding

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:55

Een ratje van mij heeft (ik was toen 18/19 dus 10 jaar geleden) poliepen gekregen in de baarmoeder op oudere leeftijd, ze is er aan geopereerd maar ze kwamen terug. Toen heb ik haar helaas wel in laten slapen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:28

als ze al wat ouder dan drie is, zal het toch niet lang meer duren, uitzonderingen daargelaten
Ik zou het nog even aankijken, mocht het verslechteren zou ik naar de DA gaan en afscheid nemen

Wel erg rot, maar ze heeft al een respectabele leeftijd!sterkte ermee!

Taartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:25

met dat bloed uit haar vagina moet je naar een DA, ik heb dit ook gehad met een ratje en die had een baarmoederonsteking, dit is een heel pijnlijk.
Verder zal de Da zo en zo afraden haar te operen omdat ze zo benauwd is, ze zal daardoor de operatie ook waarschijnlijk niet overleven.
Wat de bult betreft. laat het nakijken, het kan een tumor zijn, maar ook een vetbultje of abces.
Als het een tumor is dan zou ik afwachten tot hij groter wordt en haar dan laten inslapen.
Ik heb nu ook een ratje met tumor, en die ga ik vrijdag inlaten slapen omdat hij te groot wordt.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:44

Persoonlijk zal ik zeggen; het is maar een rat. Maar ik begrijp wel dat jij om zó'n diertje geeft. Ik zie als enige optie de DA opzoeken, succes!

Soprano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:23

Elsemieke schreef:
Persoonlijk zal ik zeggen; het is maar een rat. Maar ik begrijp wel dat jij om zó'n diertje geeft. Ik zie als enige optie de DA opzoeken, succes!

'Maar' een rat Afbeelding dat is hetzelfde als 'maar' een paard...

Stitatio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:28

Elsemieke schreef:

Ik houd net zoveel van mijn rat als van mijn paard ik zie geen duidelijk verschil.

Citaat:
Hangt de tumor vast of los? Als hij los hangt is er kans dat hij goedaardig is. Toch zo snel mogelijk naar de DA! Niet zo direct vanwege de tumor (daar kan je toch niet zo veel aan doen, operen is nogal risicovol voor een rat die ouder dan 3 is) maar voor het bloed... veel kans dat het een baarmoederontsteking of iets dergelijks is. Dit kan misschien gewoon met medicatie op te lossen zijn maar zeker niet vanzelf. En je ratje gaat zeker dan geen natuurlijke dood hebben maar eerder een pijnlijke...

Veel succes!

Je haalt me de woorden uit de mond. Ik denk er precies hetzelfde over.
Bloed=nooit goed en al helemaal niet uit de vagina.

3 jaar is erg oud voor een rat dus houd overal rekening mee.

Succes!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:14

Bloed, en benauwd, en een bultje. Ik denk dat je dat je ratje een respectabele leeftijd heeft bereikt en het tijd is om haar los te laten.
Opereren is lastig als het dier al benauwd is (ratten hebben hele gevoelige longen) kans dat ze stikt is dan veelste groot, en zoiezo, opereren heeft vaak weinig zin, je diertje snapt er niets van, raakt gestressed (vreemde mensen die overal aanwillen zitten) en voelt zich alleen maar rot...

Het is moeilijk, maar ik denk dat je haar beter kan laten gaan. Dan heeft ze bij jou heerlijk geleefd en kan ze pijnloos en gelukkig overlijden.....

sterkte iig

Elsemieke, met zo'n opmerking kan je beter thuis blijven. Dus ik mag jou paard ook komen afslachten want het is 'maar' een paard?
Ratten hebben net zo hard gevoel hoor, en zijn meestal nog veel aanhankelijker dan een paard.

abeltje_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 09:10

bedankt voor alle reacties maar de keuze is vanmorgen voor mij gemaakt, ze is vanacht in haar slaap overleden.
dat weet ik omdat ze lekker opgerolt in haar huisje lag, haar oogjes dicht, haar snuitje onder haar pootjes.
ik ga haar vananvond begraven, naast haar zusje.

ik ga haar zo missen