Goudvissen probleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Goudvissen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 22:03

Iemand hier verstand van goudvissen?

2 weken geleden hebben we 10 goudvissen gekocht en de eerste week ging het prima
begin week 2 was er ineens 1 dood en 2 anderen hadden hun rugvin helemaal plat liggen 1 heeft ook een rafelige staarvin
die 2 heb ik apart gezet, die leven nogsteeds 1 ziet er prima uit op wat beschadigde schubbn na en de ander heeft ook wat donkere/kapotte plekjes op zn schubben en nogsteeds die rafelige vinnen en zn rugvin plat, maar is wel vrij aktief en eet ook gewoon

maar van de 7 in het aquarium die er allemaal super uitzien en gewoon aktief zijn was er gister 1 dood en nu vanaag zwom er 1 ondersteboven en op zn zij om dan weer gewoon rond te zwemmen en weer halfdood op zn zij te gaan hangen
vond t er zo naar uitzien dat ik bjorn hem dood heb laten maken

maar die vis zag er vanmorgen nog super uit, dus ik heb nu het idee dat de overgebleven vissen ook ineens dood kunnen gaan, maar ik zie aan de vissen niets tot ze ineens 's ochtends dood onderin liggen en deze vandaag die bovenin dreef op zn zij

wat kan dit zijn?
en wat heeft de vis die ineens rafelige vinnen heeft?

mn vriend en andere zeggen ach als ze dood gaan en haal je toch weer nieuwe, maar ik vind dat zielig! wil niet steeds dode vissen hebben om dan maar weer 'gewoon' nieuwe te gaan halen...

wednesday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:06

zuurstof te kort, teveel in de bak, of gwn ene met een ziekte die de rest heeft besmet... dit is idd zielig. Ik heb het zelfde aan de hand gehad. Khad vier visjes en momenteel nog maar ene maar deze is echt wel gezond ofjah toch levendig enzo dus hope...
nog veel succes ermee

simodi

Re: Goudvissen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:21

Waarschijnlijk een schimmel of rot. Hiertegen kun je wel druppeltjes kopen, maar meestal ben je toch al te laat en hebben ze de infectie al. Helaas niet veel tegen te doen. Wel idd zodra je verschijnselen ziet bij een vis deze direct bij de andere weghalen. Hopelijk valt de "schade" mee en houd je toch een paar leuke visjes over!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:22

Renske20 schreef:
Iemand hier verstand van goudvissen?

2 weken geleden hebben we 10 goudvissen gekocht en de eerste week ging het prima
begin week 2 was er ineens 1 dood en 2 anderen hadden hun rugvin helemaal plat liggen 1 heeft ook een rafelige staarvin
die 2 heb ik apart gezet, die leven nogsteeds 1 ziet er prima uit op wat beschadigde schubbn na en de ander heeft ook wat donkere/kapotte plekjes op zn schubben en nogsteeds die rafelige vinnen en zn rugvin plat, maar is wel vrij aktief en eet ook gewoon

maar van de 7 in het aquarium die er allemaal super uitzien en gewoon aktief zijn was er gister 1 dood en nu vanaag zwom er 1 ondersteboven en op zn zij om dan weer gewoon rond te zwemmen en weer halfdood op zn zij te gaan hangen
vond t er zo naar uitzien dat ik bjorn hem dood heb laten maken

maar die vis zag er vanmorgen nog super uit, dus ik heb nu het idee dat de overgebleven vissen ook ineens dood kunnen gaan, maar ik zie aan de vissen niets tot ze ineens 's ochtends dood onderin liggen en deze vandaag die bovenin dreef op zn zij

wat kan dit zijn?
en wat heeft de vis die ineens rafelige vinnen heeft?

mn vriend en andere zeggen ach als ze dood gaan en haal je toch weer nieuwe, maar ik vind dat zielig! wil niet steeds dode vissen hebben om dan maar weer 'gewoon' nieuwe te gaan halen...

Overigens is 10 vissen in een aquarium best veel, ik weet niet hoe groot die bak is, maar vissen hebben ook behoorlijk veel ruimte nodig. En heb je er wel een zuurstofpomp in, dat is ook beter als het er zoveel zijn, dan wordt het water gereinigd.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:53

Door een zuurstofpomp word het water niet gereinigd hoor. Dat is alleen als je er een filter op zet
Een zuurstofpomp zorgt er enkel voor dat er zuurstof in het water blijft komen en de circulatie van het water.

Verder zou ik goed in de gaten houden welke vissen er wel of niet gezond uit zien en deze uit mekaar houden.
Er is in de dierenwinkel een medicijn te koop, dat gooi je in het water en helpt tegen heel veel en is niet schadelig. Handig voor als je niet weet wat er aan de hand is

Tip: Als je van plan bent andere vissen te kopen... kook dan eerst alles! (dus de bak, rotsjes, steentjes enzov.)

Succes!

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:06

Hebben wij ook gehad! Ook rafelige vinnen, op de zij zwemmen en ineens dood drijven. Nu hebben we een nieuwe gekocht (zodat ze weer met zn 2en waren) en het gaat goed. De vis die we al vanaf het begin hebben zwemt nog steeds af en toe achteruit en op zn kop maar das blijkbaar normaal want hij leeft nog steeds en is ook super actief.
Wat bij ons wel hielp is inderdaad een grotere bak. (zo'n beetje 4 liter per goudvis) en plantjes die niet rotten (en niet te veel plantjes). Ook vaker het water verschonen helpt of je kan een filter/zuurstofpomp gebruiken.

Owja het kan ook door te veel eten komen!

Succes met je visjes!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:08

een rafelige staart is VINROT, in een dierenzaak of tuincentrum verkopen ze daar een middeltje voor dat je in je aquarium moet doen... en dan trekt het weg... ik heb een tropisch aquarium en mijn guppen hebben der ook wel eens last van. Kom zo ff niet op de naam maar het werkt wel!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:19

thnx voor de reacties!

helaas is de vis met rafelige vinnen inmiddels ook dood

de ene die nu nog apart zit ziet er op wat donkere plekjes op de schubben na prima uit, en de 5 anderen in de bak hebben er nooit slecht uitgezien, ook degene die in die bak dood zijn gegaan

ik kijk het nog even aan, maar mn guppen in t andere aquarium staan weer op springen dus ik heb zo het idee dat er geen nieuwe goudvissen bij worde gekocht, maar dat er straks weer guppen bij de goudvissen gaan, of dat 'officieel' kan en mag weet ik niet, maar ging hier eerst ook altijd goed
guppen heb ik ooit incl aquarium gekocht, zaten toen al in koud water dus krijg geen probleem met goudvissen die in te warm water zitten dan ofzo

maar voorlopig hou ik nog even alles apart tot er geen vissen meer dodgaan!

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:40

het klinkt inderdaad als vinrot,als je op tijd bent dan kan je er druppels voor halen dan gaat dat over.

verder zou ik de visjes ontwormen,meestal doen mensen dit niet,en ze worden dan inwendig opgegeten,ook zo te koop bij tuincentra's of een aquariumwinkel.

guppen en goudvissen gaan goed samen,maar een goudvis houd niet van warm water,dan gaan ze stil hangen,ze zwemmen dan niet meer,dus gewoon kamertemperatuur is het beste.(maar ik zag al dat je ze op koud water houd)

goudvissen eten kleine gupjes op,dat zijn 1 haps crackers..

als je sluierstaartjes hebt(van die bolle),die kunnen niet tegen voer wat drijft,dan happen ze lucht meestal komt dit in hun darmen terecht wardoor ze op hun kop gaan zwemmen,dit poepen ze weer uit en zwemmen ze weer gewoon.

als ze teveel luchthappen klapt hun luchtblaas en zwemmen ze voorgoed op hun kop.

als de schubben wijd gaan staan is er echt geen redden meer aan...dan gaan de visjes dood...

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:50

Klinkt idd als vinrot. Mijn broer had ook een grote bak met 5 sluierstaart/sier gupjes. Ze gingen 1 voor 1 dood. We zijn toen met het water naar de dierenwinkel gegaan. Bleek aan het water te liggen. Nou heeft hij inmiddels andere vissen, deze leven allemaal nog op 2 of 3 na, 1 was eruit gesprongen, andere zat klem tussen pompje. Gisteren waren we er ook 1 kwijt, weet niet of die er inmiddels weer is. Hij heeft er na de dode gupjes trouwens wel een zuurstof pomp en warmte element in gedaan.
Succes er mee!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 22:37

kimmie261 schreef:
het klinkt inderdaad als vinrot,als je op tijd bent dan kan je er druppels voor halen dan gaat dat over.

verder zou ik de visjes ontwormen,meestal doen mensen dit niet,en ze worden dan inwendig opgegeten,ook zo te koop bij tuincentra's of een aquariumwinkel.

guppen en goudvissen gaan goed samen,maar een goudvis houd niet van warm water,dan gaan ze stil hangen,ze zwemmen dan niet meer,dus gewoon kamertemperatuur is het beste.(maar ik zag al dat je ze op koud water houd)

goudvissen eten kleine gupjes op,dat zijn 1 haps crackers..

als je sluierstaartjes hebt(van die bolle),die kunnen niet tegen voer wat drijft,dan happen ze lucht meestal komt dit in hun darmen terecht wardoor ze op hun kop gaan zwemmen,dit poepen ze weer uit en zwemmen ze weer gewoon.

als ze teveel luchthappen klapt hun luchtblaas en zwemmen ze voorgoed op hun kop.

als de schubben wijd gaan staan is er echt geen redden meer aan...dan gaan de visjes dood...

er zitten idd een paar sluierstaartjes bij, heb voor hun die bolletjes/korreltjes voer dat zinkt, maar een gewoon goudvisje had die rafelige staat en kapotte schubben en ging ook dood

kunnen de anderen ook vinrot gehad hebben zonder dat je er iets aan kon zien? want van de 4 die er dood zijn zwom er 1 sluierstaart op zn kop en ging later dood, 2 sluierstaartjes dreven ineens dood op hun zij en de enige met rafelige staart was een gewoon goudvisje en die is nu ook dood

zijn er nog 2 sluierstaartjes over, 1 zit apart en heeft zwarte plekjs op de schubben en de ander zit bij 4 gewone goudvisjes en aan hun kan je geen van alleen iets raars zien

mn guppen zijn wel oersterk trouwens! die ik in de winkel kocht gingen steeds dood ondanks warmte elementje, zuurstofpomp+filter etc
toen maar een koud water aqaurium gekocht van iemand met al veeeeel guppen erin, en die planten zich nogsteeds prima voort
wel haal ik de zwangere guppen en de kleintjes niet meer bij de rest vanaan, er worden dus ook door de grote guppen kleine gupjes opgegeten maar anders heb ik er veeeel te veel, en de meeste babygupjes verstoppen zich prima tussen de planten enzo

en de goudvis die ik als enige nog had na een vorige poging ot het houden van goudvissen(2 sluierstaarten en 2 gewone gehad, hield nog maar 1 gewone over na 1,5 jaar ofzo) die heb ik vorigjaar zomer in de vijver van mn ouders gedaan en die leeft nog zwemt tussen de achterlijk grote goudvissen en windes etc dus ja die was wel sterk

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:07

als je zluierstaartjes erbij hebt,kan je het beste alleen maar zinkend voer voeren,die andere goudvisjes vinden dat ook wel.

een goudvis doet het super in een vijver,daar is het water ook redelijk koud,zeker in de winter,vandaar dat goudvisjes het niet echt lekker doen bij een verwarming,ze vinden koud water wel lekker..

ik denk dat de visjes wormpjes hebben,dan zie je niets aan ze,maar van binnen worden ze soms opgegeten.maar het blijft toch wel heel moeilijk met vissen.

hier ook ,zo zwemmen ze nog en zo liggen ze ineens dood...

guppen kan ik dus echt niet houden,gaan altijd dood,wat ik ook doe,hahaha,maar ik kreeg een gupjes en kleine black mollies van een buurvrouw,ik trots bij de goudvissen gezet,binnen 2 minuten alles op...was gewoon levend voer voor ze...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:11

Een van onze goudvissen heeft op dit moment weer zwarte vinnen. Weet iemand wat dat is en wat je er tegen kan doen?