Honden trimmen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamantje

Honden trimmen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 15:26

Sinds december hebben wij een shihtzu thuis lopen. Echt een schattig hondje en niks mis mee. Haar haren beginnen nu toch behoorlijk lang te worden dus hebben wij een afspraak gemaakt bij de hondentrimster. Dit valt mij behoorlijk duur uit en nu wil ik dit wel graag zelf doen. Mijn vragen zijn dus of er hiervoor een cursus is. Dus niet een opleiding of dergelijke want ik ga ook naar school zelf. Of het gemakkelijk is om je hond te trimmen en hoe duur apparatuur hiervoor is...

Hoop dat jullie mij kunnen helpen want op google an ik niet echt wat vinden.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:39

Volgens mij heb je daar wel cursussen voor. Ik kan je helaas niet ver helpen hiermee. Onze kennis heeft een kleine honden-trimsalon en volgens mij heeft die een cursus gedaan, geen opleiding.
Succes ermee!

nikkigioa

Re: Honden trimmen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:48

Om hondentrimster te worden moet je inderdaad een cursus volgen. Deze cursus is ook erg prijzig hoor! Je kunt je hondje ook zelf knippen met bijvoorbeeld een efileerschaar maar in de praktijk pakt dit vaak lelijk uit.
Als je een shi-tzu in huis neemt weet je gewoon dat het beestje elke 2 a 3 maanden een knipbeurt nodig heeft. Dus dat wordt geld apart leggen!
Mijn ervaring is trouwens dat hondentrimsters onderling heeel erg kunnen verschillen betreft prijs en resultaat! Een dure trimster is niet altijd beter. Wij hadden een trimster die per knipbeurt 18 euro rekende en mijn hondje kwam er als een puppy weer vandaan, zo mooi! Maar we zijn ook wel eens bij een trimster geweest die 30 euro rekende en dat we achteraf niet eens zagen dat hij geknipt was. Dus informeer eens bij andere hondeneigenaren uit jouw buurt. Misschien weten zij een goede die niet al te duur is! Succes he!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:50

Hoi,
Mijn moeder is Hondentrimster (Christa's Trimsalon(Hoorn))
Tja...De cursus weet ik niet.
Succes met zoeken.

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:44

nikkigioa schreef:
Om hondentrimster te worden moet je inderdaad een cursus volgen. Deze cursus is ook erg prijzig hoor! Je kunt je hondje ook zelf knippen met bijvoorbeeld een efileerschaar maar in de praktijk pakt dit vaak lelijk uit.
Als je een shi-tzu in huis neemt weet je gewoon dat het beestje elke 2 a 3 maanden een knipbeurt nodig heeft. Dus dat wordt geld apart leggen!
Mijn ervaring is trouwens dat hondentrimsters onderling heeel erg kunnen verschillen betreft prijs en resultaat! Een dure trimster is niet altijd beter. Wij hadden een trimster die per knipbeurt 18 euro rekende en mijn hondje kwam er als een puppy weer vandaan, zo mooi! Maar we zijn ook wel eens bij een trimster geweest die 30 euro rekende en dat we achteraf niet eens zagen dat hij geknipt was. Dus informeer eens bij andere hondeneigenaren uit jouw buurt. Misschien weten zij een goede die niet al te duur is! Succes he!

Toen we haar in huis namen wisten we dat ze geknipt moet worden. Dat is ook helemaal geen probleem en ik weet dat het geld kost en het is niet dat ik het niet ervoor over heb maar het lijkt mij ook wel leuk om het zelf te doen. En wat de prijs betreft heb je helemaal gelijk in maar goed.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:46

Hej,
Wij hebben ook een shi-tzu, en mijn moeder knipt haar zelf. Ze heeft geen diploma. Je hebt wel cursussen nodig enzo om een officiele trimster te worden, maar je mag wel gewoon je eigen hondje knippen. Alleen met de shi-tzu's heel erg oppassen met hun oogjes. Als je vragn hebt hoor ik het wel.
Groetjes, mij

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:57

Pluttersput schreef:
Hej,
Wij hebben ook een shi-tzu, en mijn moeder knipt haar zelf. Ze heeft geen diploma. Je hebt wel cursussen nodig enzo om een officiele trimster te worden, maar je mag wel gewoon je eigen hondje knippen. Alleen met de shi-tzu's heel erg oppassen met hun oogjes. Als je vragn hebt hoor ik het wel.
Groetjes, mij

Rondom haar oogjes houden wij al kort. Niet te kort maar ook niet te lang omdat we merkten dat het lastig was voor haar. Knippen op zich durf ik niet zo goed daarom leek een cursus mij wel handig. Of een soort scheerapparaat voor honden maar waar die weg te halen dat weet ik dus ook niet. Hoe knipt jou moeder je hondje altijd?

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:04

scheer nooit zomaar een hond!!! wanneer je een hond scheerd verandert de vacht structuur en komt er dus een vacht uit die heel anders is dan de orginele vacht (uitgezonderd bepaalde rassen)

voor een cursus zou je eens moeten kijken op de site van het praktijkcentrum van mijn school:
www.ptcplus.nl
dit is een goede leerschool en als je daar de trimcursus gaat volgen krijg je les van een trimster die pas geleden goud heeft gehaald in een van de hoogste klasse's voor het trimmen!
oftewel een zeer goede leerschool!! prijzen weet ik niet maar goed dat kun je opvragen.

succes ermee!! en trimmen is niet zo heel moeilijk ik heb in 8 weken leren trimmen, ik heb geen officieel diploma omdat je dat niet kunt leren in 8 weken maar ik weet genoeg om eigen honden/katten en dieren in een (bijvoorbeeld) pension te trimmen.
dat lijkt me toch genoeg voor jou hond alleen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:27

Hej,
Mijn moeder knipt haar altijd gewoon met een schaar. Eerst hadden we haar geschoren, maar daar kreeg ze ontieglijke jeuk van. Dus dat was niet zo'n succes. En nu idd gewoon met een knipschaar.
Groetjes, mij

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:46

Pluttersput schreef:
Hej,
Mijn moeder knipt haar altijd gewoon met een schaar. Eerst hadden we haar geschoren, maar daar kreeg ze ontieglijke jeuk van. Dus dat was niet zo'n succes. En nu idd gewoon met een knipschaar.
Groetjes, mij

wij hebben best wel beweeglijk hondje die dus niet stil wil zitten dus daarom vind ik het doodeng om haar te knippen. Heeft je moeder er ook nog een cursus voor gevolgd?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:27

Ik heb een cursus gevolgd bij www.specialgrooming.nl Heel leuk, je leert in een dag je eigen hondje trimmen. Ik zou hem alleen nu niet meer scheren (deed ik eerst altijd wel) omdat zijn vacht daar heel lelijk van is geworden. Nu knip ik hem altijd helemaal, wel meer werk maar hij kan dan ook wat langer blijven

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:31

Mijn moeder is hondentrimster en geloof mij maar dat je daar echt wel voor moet leren, help wel eens mee... tja mijn hobby is het niet. Ga ook altijd naar een goede trimster! Vaak zijn goedkope ook binnen een uur klaar en wordt je hond met de scheermachine ´ aangevallen´ en voor een hond die niet geschoren moet worden is dat niet goed voor zijn vacht!!

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:37

Scheren of knippen maakt voor de vacht helemaal niks uit beide snijden de haren af, knippen doe je meestal als de vacht meer als 2 cm lang moet blijven.
Shih-tzu´s hoeven trouwens niet geknipt, hoor maar dan moet je wel goed kammen, ja vooral kammen, met een borstel ga je over de klitten heen, dus altijd nagaan met een kam.
Maar de meeste gaan idd 4 x per jaar naar de kapper.

Met goedkope scheerapparaatjes zul je het meestal niet redden een goed apparaat is vanaf 300 euro, scheerkopjes vanaf 30 euro per stuk.

Ik moet eigenlijk altijd erg lachen als mensen de hondentrimmer zo duur vinden, terwijl de gewone kapper het dubbele kost in de helft van de tijd, een klein hondje knippen/scheren zit gemiddeld zo tussen de 35/45 euro, en ben je toch wel een kleine 2 uur mee bezig, incl, wassen, fohnen, nagels, oren enz...

En ja ik ben dus hondentrimster.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:44

nee maar een plukvacht scheren terwijl die dus geplukt moet worden is wel slecht voor de vacht dat bedoel ik tenminste!

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:56

Een Shih-tzu heeft geen plukvacht
En sommige hondjes hebben zo´n slechte plukvacht dat scheren soms niet anders kan of een opluchting is voor het dier.
Als ik een voorbleedje mag geven, Westy´s horen geplukt maar hebben vaak een enorm gevoelige huid, ik heb er een paar in mijn bestand die ik, uiteraard in overleg met de eigenaar, ben gaan scheren, met plukken deed ik ze soms gewoon zeer, en dat wil ik gewoon niet.
Die hondjes zien er nu echt super uit, hun vacht en huid is véél mooier en gezonder en hun baasjes zijn ook superblij.

Maar idd een ruw-harige hoort geplukt, normaliter is het zonde om dat te verpesten!

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:58

Oh en Kamantje, misschien dat een hondentrimster bij je in de buurt je wel wat tips wilt geven of het met je samen wilt doen, ook wij begrijpen gerust dat niet iedereen een grote portomonnee heeft.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:59

Meavey schreef:
Ik moet eigenlijk altijd erg lachen als mensen de hondentrimmer zo duur vinden, terwijl de gewone kapper het dubbele kost in de helft van de tijd, een klein hondje knippen/scheren zit gemiddeld zo tussen de 35/45 euro, en ben je toch wel een kleine 2 uur mee bezig, incl, wassen, fohnen, nagels, oren enz...

En ja ik ben dus hondentrimster.

Inderdaad. Ik ben voor mijn kleinste 2 hondjes €50,- per hond kwijt, maar daar zijn ze dan ook wel een aardig tijdje mee bezig (meer dan 2 uur) en ze komen er weer prachtig vandaan. Ik heb 2 Coton de Tuléars, en die vacht schijnt moeilijk te trimmen te zijn door de structuur (lijkt op katoen, vandaar de naam).
Ik heb het 1x zelf geprobeerd bij het teefje, die wordt altijd wat korter geknipt omdat het een enorme smeerpoets is, maar dat zag eruit alsof de ratten eraan gevreten hadden Dat was 1x en nooit meer....
De Golden Retriever kost wat minder om te knippen, maar dat is ook minder werk. Die wordt overigens ook weleens gratis geknipt, omdat ze hem mogen lenen voor demo's

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 20:43

Bedankt voor de reacties allemaal en ik denk dat ik mij wel aanmeld voor die cursus. Het is niet dat ik het geld er niet voor heb maar het lijkt me leuk om het zelf te doen en ik denk dat mijn hondje dat ook fijner vind.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:20

Ik heb 2 ruwharige herders (plukhonden) en heb toen ik mijn eerste Laekense herderpup in huis kreeg met de fokker afgesproken dat hij de eerste keer de hond zou plukken met mij als toeschouwer erbij, zodat ik van hem geleerd heb hoe mijn hond geplukt moest worden. Sindsdien (is nu 12 jaar geleden) pluk ik 2x per jaar mijn eigen honden, en gaat het tegenwoordig een heel stuk sneller dan vroeger! Mijn ene hond pluk ik in een uurtje of 2 en mijn andere (is de dochter) pluk ik in een uur.

Maar zo'n workshop over trimmen is denk ik in jouw geval wel een aanrader en als je je hond zelf wilt bijhouden zou ik dat zeker gaan doen.

kamantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 21:27

Odin schreef:
Ik heb 2 ruwharige herders (plukhonden) en heb toen ik mijn eerste Laekense herderpup in huis kreeg met de fokker afgesproken dat hij de eerste keer de hond zou plukken met mij als toeschouwer erbij, zodat ik van hem geleerd heb hoe mijn hond geplukt moest worden. Sindsdien (is nu 12 jaar geleden) pluk ik 2x per jaar mijn eigen honden, en gaat het tegenwoordig een heel stuk sneller dan vroeger! Mijn ene hond pluk ik in een uurtje of 2 en mijn andere (is de dochter) pluk ik in een uur.

Maar zo'n workshop over trimmen is denk ik in jouw geval wel een aanrader en als je je hond zelf wilt bijhouden zou ik dat zeker gaan doen.

Het is een beweeglijk hondje en vind het doodeng Mijn vader is zo van hup schaar derin en als het zeer doet merken we het wel