Mijn cavia heeft een tumor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytale

Mijn cavia heeft een tumor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 14:49

Ik heb 2 cavia's thuis, één is zwart en die is nu ongeveer een jaar, en ik heb er nog eentje van een jaar of 4/5 en dat is een drie-kleurenras.
Dit laatste beestje is al erg oud.
We hebben een paar maanden geleden ontdekt dat, Knabbel zo heet ze, een rare bult op haar onderrugje had zitten.
Toen zijn we naar de DA geweest en hebben gevraagd wat dit nou precies was..
Volgens de DA was het een ontstoken haarzakje en moesten we het gewoon maar laten rusten, dan zou het zo over gaan.

Nu zijn we een aantal maanden verder en wordt die bult alsmaar groter en groter.. Ook zit de cavia er telkens aan..
Heeft ze jeuk gaat ze er met haar tandjes in zitten..
Gaat het weer bloeden en komt er allemaal talg uit..
Het is ook harstikke smerig! En die bult stinkt ook nog eens heel erg!
Alleen ik heb het gevoel dat dit echt een tumor is, hoor.
De DA had het fout, want het wordt steeds maar erger en het bloedt om de haverklap.
Als het weer bloed, 'spoel' ik de wond met lauw water.
Dan zet ik Knabbel in een bak met lauw water, een klein laagje, en spoel ik de wond goed even. Zodat de slechte bacterieen eruit gaan.

Maar wat moet ik nou doen? Het is echt geen ontstoken haarzakje!
Het is echt wel een tumor volgens mij hoor!
Ik wil er anders wel een foto van maken, zodat jullie kunnen zien hoe het er werkelijk uitziet..
En het is zo'n lief beestje!

Mvg, Iris.

Nikki__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:54

Een tumur is het niet. Waarscheindelijk is het wel een ontstoken 'iets' geweest. Een wondje van je andere cavia.
Je vertelt er namelijk bij dat er pus uit komt en dat het gigantisch stinkt. Het is, zoals jij het omschrijft, een abses. Die kan je zelf 'uitknijpen' maar het handigste is om er mee naar de dierenarts te gaan. Die kan het namelijk ook gelijk reinigen. Neemt je dierenarts je niet sirieus, zoek dan een andere.
Ik hoop dat je er iets mee kunt! Laat even weten hoe het is afgelopen!
Liefs

Namiira_hvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:54

Wat sneu! Ik zou , als ik jou was nog een keertje extra naar de dierenarts gaan.

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 16:33

HardcoreLady schreef:
Een tumur is het niet. Waarscheindelijk is het wel een ontstoken 'iets' geweest. Een wondje van je andere cavia.
Je vertelt er namelijk bij dat er pus uit komt en dat het gigantisch stinkt. Het is, zoals jij het omschrijft, een abses. Die kan je zelf 'uitknijpen' maar het handigste is om er mee naar de dierenarts te gaan. Die kan het namelijk ook gelijk reinigen. Neemt je dierenarts je niet sirieus, zoek dan een andere.
Ik hoop dat je er iets mee kunt! Laat even weten hoe het is afgelopen!
Liefs

Een abces? Daar heb ik nog niet aangedacht.
Ik heb even gegoogled en kwam de volgende dingen tegen, die wijzen dat het wel een abces is.. want de meeste dingen kloppen wel!

Abcessen: Deze kunnen veroorzaakt worden door een klap of door een distel in
het hooi. Gewoonlijk is rond de keel of wang een vrij harde massa te voelen
en het is het beste deze met rust te laten. Een abces wordt steeds groter en
zachter naarmate hij rijper wordt. Het dier moet van andere weggehaald
worden en in een apart hok geplaatst worden. Barst het abces namelijk, dan
likken de andere cavia's eraan en worden besmet. Wanneer een abces barst,
dan komt er een vies ruikende massa uit. Veeg deze zachtjes weg en wat het
uit met een zoutwateroplossing. Herhaal dit iedere dag, net zolang tot het
vuil weg is. Magnesiumsulfaat kan worden aangebracht om het abces te
dichten. Een gebarsten abces ziet er vaak alarmerend uit en in het vlees is
een groot gat te zien. Het heelt van binnenuit als het goed schoon wordt
gehouden en dan is het snel genezen.

Abcessen
Zijn een gevolg van vechten of splinters in het hooi; ook kunnen ze veroorzaakt worden door een bacterie infectie in de lymfeknoppen, herkenbaar aan grote zwellingen op het lichaam. Als een abces rijp is barst ie open en komt er een witte sterk geurende massa uit; belangrijk is om het abces te reinigen met dettol.

Zelf uitknijpen? Ik wil dat arme beestje geen pijn doen!
Hoe moet je dat zelf doen dan?

Nikki__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:33

Haha nee dat snap ik dat je dat niet wilt Ik had het dus ook bij mijn hamster. Had ook zo'n abces. Ik wist vante voren niet wat het was dus wouw even kijken of het pijnlijk was dus drukte er voorzichtig op, dat was dus al meer dan genoeg om het abces open te laten springen. En stinke dat het deed! Vreslijk! Daarna had me hamster een gapend gat, hem appart gezet en gespoeld met lauw water. Hij leeft nog steeds. Ik adviceer je om het zelf niet te doen. Bij mij was het gewoon puur toeval. Bij de dierenasrt langs gaan is beter, en het is ook niet duur Ik merk wle hoe het is afgelopen.

annieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:35

mijn hamster had een tumor. Ben er ook mee naar de dierenarts geweest maar die zei dat inslapen nog niet nodig was. Uiteindelijk na 2 weken was hij al dood.

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 17:38

HardcoreLady schreef:
Haha nee dat snap ik dat je dat niet wilt Ik had het dus ook bij mijn hamster. Had ook zo'n abces. Ik wist vante voren niet wat het was dus wouw even kijken of het pijnlijk was dus drukte er voorzichtig op, dat was dus al meer dan genoeg om het abces open te laten springen. En stinke dat het deed! Vreslijk! Daarna had me hamster een gapend gat, hem appart gezet en gespoeld met lauw water. Hij leeft nog steeds. Ik adviceer je om het zelf niet te doen. Bij mij was het gewoon puur toeval. Bij de dierenasrt langs gaan is beter, en het is ook niet duur Ik merk wle hoe het is afgelopen.

Oke is goed
Een hamster met een abces? Zo'n klein beestje is nog kwetsbaarder dan een cavia

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 17:52

Ik heb net even snel foto's gemaakt van mijn cavia's 'abces' met m'n mobiel..
Verder hoop ik dat iemand weet wat het is en iemand de diagnose vast kan stellen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet het, het is echt heel smerig.. Maar ik wil zo graag weten waar dat arme beestje aan lijdt..

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:55

Yep, da's een abces. Het beste dat je kunt doen is met natte watten het wondje open houden, zodat het vuil er uit kan. Bij de DA kun je antibiotica halen voor het snelle herstel. Het consult zal ergens tussen de 20 en de 25 euro zijn. De pilletjes kosten een euro of 5.

Succes!

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:05

Schimmelig schreef:
Yep, da's een abces. Het beste dat je kunt doen is met natte watten het wondje open houden, zodat het vuil er uit kan. Bij de DA kun je antibiotica halen voor het snelle herstel. Het consult zal ergens tussen de 20 en de 25 euro zijn. De pilletjes kosten een euro of 5.

Succes!

Bedankt!
Ik kom ook niet aan de wond, want het stinkt heel erg..
En het ziet er nou niet bepaald fris uit..
De foto's heb ik erop gezet omdat ik niet zeker was of het wel een abces of niet was..

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:14

Abcesjes zijn gelukkig vaak niet erg, tenzij ze bijvoorbeeld dichtbij de ruggengraat zitten. Het pus wat er uit komt ruikt inderdaad niet erg fris. Gewoon even langs de DA gaan, maar zorg wel dat je het wondje open houdt...

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:22

Schimmelig schreef:
Abcesjes zijn gelukkig vaak niet erg, tenzij ze bijvoorbeeld dichtbij de ruggengraat zitten. Het pus wat er uit komt ruikt inderdaad niet erg fris. Gewoon even langs de DA gaan, maar zorg wel dat je het wondje open houdt...

Oke, zal ik doen!
Moet ik het ook nog goed door blijven spoelen dan?
Mijn vorige cavia was ook al doodgegaan aan zuigluis..
Dat waren oranje beestjes die de cavia helemaal leegzogen..
Er zaten wel een stuk of 250 op dat beestje..
Ach ik hou er maar over op

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:28

Het wondje open houden is voldoende! Ga wel naar de DA voor antibiotica, anders heelt het slecht.

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:02

@ Schimmelig: Oke, zal ik doen
Bel maandag meteen even.

Nikki__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:54

Gurly14 schreef:
HardcoreLady schreef:

Oke is goed
Een hamster met een abces? Zo'n klein beestje is nog kwetsbaarder dan een cavia

Uhu Abces was net zo groot als het hoofd van de hamster. Aangezien het nacht dieren zijn, en een ras dat niet graag eruit wordt gehaald, heb ik het dus ook niet echt kunnen zien. Tot hij op een gegeven moment wel erg scheef ging lopen. Ik zal even kijken of ik een foto heb van hoe de hamster er nu uit ziet!
Gevonden! Je ziet de hamster niet zo heel goed (stom huisje!) maar vond hem toch de moeite waart! Zal wel weer bagger kwaliteit worden door het uploaden.
Afbeelding

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 15:55

@ HardcoreLady: Aah wat zielig!
Wel een leuk beessie hoor..
Waar had jou hamster die abces precies zitten?
Heb je 'm laten opereren of is hij meteen eraan doodgegaan?

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:41

Een ontstoken haarzakje is het iniedergeval niet. Als je het niet zeker weet, ga naar een andere DA en kijken wat die zegt..
Sterkte

Nikki__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:22

Citaat:

Abces was net zo groot als het hoofd van de hamster. Aangezien het nacht dieren zijn, en een ras dat niet graag eruit wordt gehaald, heb ik het dus ook niet echt kunnen zien. Tot hij op een gegeven moment wel erg scheef ging lopen. Ik zal even kijken of ik een foto heb van hoe de hamster er nu uit ziet!

Antwoord op je vraag Gurly14

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:23

@ HardcoreLady: Oeps, haha thanks!

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:25

Ik ben er nog niet mee naar de dierenarts geweest, omdat ik geen vrij van school kon krijgen.
De wond is al wel wat groter geworden en heeft in het midden een gat zitten..
Ik kom er verder niet aan want het ziet er behoorlijk vies uit..
Ook is mijn cavia nu bijna 7 en ik denk dat ze niet lang meer te leven heeft..