ervaring met kruisband problemen hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

ervaring met kruisband problemen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:00

Ik ben gisteravond met mijn hond naar de dierenarts geweest.
Dit omdat ze erg mank loopt met haar achterpoot. Eigenlijk vrij plotseling.

De dierenarts heeft pijnstillers en ontstekingsremmers mee gegeven en volgende week moet ik terug komen.

Als ze dan niet beter loopt, dan wil hij alles verder onderzoeken met foto's en voelen van de kruisbanden. (dit kon gister niet, want zodra de dierenarts in de burut kwam, spande mijn hond al haar spieren, zodat hij dus niks goed kon bekijken.

De dierenarts denkt dat het misschien aan de kruisbanden ligt.
Ik vraag me dus af of meer mensen hier ervaring mee hebben met hun hond.
Wat is er aan gedaan, hoe ging het herstel en is alles daarna weer goed gekomen.
Kortom alle info is welkom!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:41

Ik zelf heb er geen ervaring mee, maar mijn vriendin haar hond heeft daar heel veel last van gehad en is er zelfs een paar keer aan geopereerd.

Hij mag nu niet meer rennen en springen... hij is genezen verklaard maar het zal altijd 'zwak' blijven.

Sterkte!

wreckh

Re: ervaring met kruisband problemen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:43

De hond van mijn vriend heeft nieuwe kruisbanden gekregen, net als de hnd van SweetSelina (mijn zusje) hier op bokt. Die weet er vast wat meer over als ik. Het is niet echt een fijne operatie. De hond moet een tijd volledig op rust, wat best moeilijk is. Het hondje van mijn zusje zat in een konijnenhok. Was groot genoeg hoor, is een klein hondje.Kon zijn kont wel keren, maar kon niet lopen zeg maar.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:02

Mijn hond liep ook een tijdje mank...
Hiervoor is zijn wij naar de dierenarts geweest en hij had een scheur in zijn kruisbanden! Daar is hij voor geopereerd voor aardig wat centen!
Nu loopt hij al helemaal beter maar hij blijft er idd zwak voor, Hij mag niet meer hard rennen enz....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:21

Als je hond een kapotte kruisband heeft, is zijn knie in meer of mindere mate instabiel. Er gaat zich dan artrose vormen in het gewricht. Bij de operatie wordt de kapotte band en soms een deel van de meniscus weggehaald, zodat het lichaam niet al die zooi zelf op hoeft te ruimen. Dan wordt het kapsel ahw strakker gemaakt en soms als het gewricht heel instabiel is wordt er een soort draad gespannen die de functie van de voorste kruisband overneemt.
Na de operatie krijgt de hond eerst lange tijd hokrust. Hij mag dan alleen even naar buiten om zijn behoefte te doen. Later kan je langzaam weer gaan opbouwen, in gedachten houdend dat je je hond eigenlijk moet behandelen als een artrosepatient, dus regelmatig bewegen, lange rechte stukken laten draven op een goede ondergrond, niet overbelasten. Zwemmen is echt ideaal. Ik heb vandaag een hond gezien na deze operatie die echt super liep, de eigenaresse was tijdens de revalidatie van de hond bij een dierfysiotherapeut geweest waar de hond ook kon zwemmen, en dat had hem erg goed gedaan.
Het revalideren en weer opbouwen duurt maanden, maar dan kan je hond in principe weer goed lopen. Alleen korte draaien ed moet je altijd een beetje voorzichtig mee blijven.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:31

ik heb hier 2 honden lopen waarbij de kniebanden zijn vervangen,voor kunsstof kniebandjes.

1 is heel lelijk gedaan,is ook een lelijk litteken,haar knie draait ook met lopen naar buiten,maar ze doet er alles mee,rennen spelen,ook korte bochten maken dus...ze lopen hier los op een groot terrein(6 honden) en spelen heel veel met elkaar,dus helemaal voorkomen kan ik het niet.

de ander is hier in belgie geopereerd,daar is niets van te zien,ze loopt goed,alleen als ze stilstaat staat de geopereerde poot altijd op haar teen,dus omhoog,ze staat op haar nagels..

ook deze hond speelt,rent en verder zie je niet aan het lopen...

zijn wel zeer prijzige operaties....(iets van 600 euro)

dit is die hond waarbij het litteken lelijk is....(rechterachterpoot zie je een litteken lopen)
Afbeelding

en bij deze zie je dat ze rechtsachter ontlast als ze stilstaat
Afbeelding

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:30

Oke bedankt al vast voor de reacties.

Ik hoop natuurlijk dat het niet aan de kruisbanden ligt, maar mocht het wel zo zijn, dan weet ik tenminste wel een beetje waar ik aan toe ben. Ik zal er dan ook zeker alles voor over hebben om het beter te krijgen. Zeker omdat jullie honden na de operatie wel zijn opgeknapt.