2 patienten... pff eentje ws ernstig..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikisik

2 patienten... pff eentje ws ernstig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 12:16

Hi All,

Nou ik kan straks naar de DA.. Een van mijn honden heeft op haar voorvoet bovenop en tussen haar tenen een mega abces zitten.. Altans dat denk ik.. Het is sinds gister avond heel dik en ziet er naar uit of er iets van een splinter in zit..
Dus gisteravond en vanmorgen even geweekt in de biotex.. Maar ik moet vanaaf iig even heen, ik denk dat het open gemaakt moet worden..Verder loopt ze prima en ze heeft er geen last van met lopen alleen dat likken eraan is denk ik niet goed, want volgens mij maakt ze het erger daar door.. Maar ik ga dus straks even heen we zien wel..

Nu nummer 2, maar die is een eind ernstiger (als het is wat ik denk wat het is) Ik denk namelijk dat mijn hond de zieke van Cushing heeft..

Hoe het omschreven wordt is precies waar ik al een jaar mee aan het stoeien ben.. Ik ben uiteraard al meerdere keren bij een DA geweest en zelfs seccond opinions laten doen.. Maar nu door alle symtomen op te zoeken heb ik nu het puzeltje compleet.. Dus dat ga ik ook overleggen met de da... dit is wat die ziekete inhoud..:
De ziekte van Cushing
Een oude hond met gezwollen buik die meer drinkt en urineert dan normaal, zijn voedsel opschrokt en vachtproblemen krijgt, heeft misschien de ziekte van Cushing.
Te veel glucocorticoïden
Glucocorticoïden zijn hormonen die aangemaakt worden door twee kleine klieren aan de voorkant van de nieren: de bijnieren. Deze levensnoodzakelijke hormonen zorgen ervoor dat het organisme zich kan aanpassen aan stress. Het is de hypofyse, een klier in de hersenen, die de productie van glucocorticoïden door de bijnieren stimuleert.
Hypofysetumoren en in zeldzamer gevallen bijniertumoren leiden tot een overmatige productie van glucocorticoïden, waardoor de ziektesymptomen ontstaan.

Leeftijd en sommige rassen

De ziekte komt het vaakst voor bij honden boven de negen jaar. Sommige rassen zijn genetisch voorbestemd: poedels, teckels, terriërs, beagles en Duitse herders. Katten worden zelden getroffen.
De symptomen lopen uiteen: het dier eet, drinkt en urineert meer dan gewoonlijk. Zijn spieren worden zwakker, onder meer de buikspieren, waardoor de buik opzwelt, zeker als ook de lever gezwollen is. De huid is dunner dan normaal en geneest slecht, er ontstaat symmetrische haaruitval en er kunnen roodachtige vlekken verschijnen door een abnormale uitzetting van de aders. De botten ontkalken en het vrijgekomen calcium komt opnieuw in de huid terecht, waar het verkalkingen veroorzaakt. Er kunnen ook psychische stoornissen ontstaan met gedragsveranderingen tot gevolg. Aangezien de afweer verzwakt is, krijgt de hond gemakkelijker blaasontstekingen en longinfecties. Ten slotte kan de ziekte diabetes mellitus uitlokken.
Behandeling

Bij sommige bijniertumoren wordt de aangetaste klier weggenomen.
In heel wat gevallen wordt de ziekte echter behandeld met een geneesmiddel, mitotane genoemd. Deze behandeling is echter niet zonder risico's, want ze kan maaglast en braken veroorzaken, en bovendien de glucocorticoïden te sterk onderdrukken, waardoor die hun vitale functies niet langer vervullen.

Een regelmatig bezoek aan de dierenarts is dan ook noodzakelijk om na te gaan of de behandeling goed werkt en uw trouwe viervoeter een goede levenskwaliteit te waarborgen.

Ik hou jullie op de hoogte.. James

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:45

Jeetje, dat is schrikken!

Kan die ziekte van Cushing ook bij jonge dieren (puppies) voorkomen?

Heel veel sterkte!

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:48

Hoe komt het dat jouw DA de diagnose Cushing nog niet gesteld heeft dan? Beetje gek dat je dat zelf moet doen toch? Ik ben benieuwd wat er uit komt!

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 17:24

Nou dat is een mega lang verhaal.. maar ik ben steeds weg gestuurd omdat het in hun ogen een "gezonde" hond was/ is.. en zijn slijmvliezen gezond waren, tepratuur goed, neus gezond, gebit gezond en goed op gewicht.. En hij vooral gewoon vrolijk is... ik ben dus iedere keer weg gestuurd met anti kost pillen.. En hij leeft in mijn huis en ik zie hem de hele dag en de DA niet.. Maar ik kon het geen plaats geven tot ik deze symptonen vandaag tegen kwam.. viel het muntje op de plaats.. Jullie horen het zsm..

Ellebel

Re: 2 patienten... pff eentje ws ernstig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:32

Cushing is een van de "beste" tumoren die je als hond kunt krijgen (schrale troost maar ok), het is goed behandelbaar met lysodren (vernietigt de bijnierschors) en er is tegenwoordig ook een veiliger middel verkrijgbaar (trilostane) wat wel erg duur is, maar misschien het overwegen waard. Maar goed, de symptomen van je hond kunnen ook nog bij andere ziekten passen dus ik zou eerst maar eens kijken wat de dierenarts vind. Hou er maar wel vast rekening mee dat je voor de diagnose Cushing drie dagen lang urine moet opvangen van je hond.
Succes ermee!

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 11:16

Hoi.. nou ik ben met de abces patient naar de DA geweest.. En jawel, het is lekker open gesneden zoals ik al verwachtte.. En nu vanmorgen.. Was het al bijna weg.. Nou toch lekker..

En de ander.. Tja dat heb ik ff met de DA overlegt en met hem moet ik voor bloedonderzoek en 1 ochtend plas komen.. maar als het echt is wat ik denk dat het is.. dan is het maar beter dat hij er niet meer is.. Dit omdat hij er gewoon heel veel last van heeft.. En hij gewoon niet lekker in zijn velletje steekt.. Ik heb het er met de DA al overgehad. En er is alleen een medicijn werkzaam op de afwijking als het uit de hypofise komt en komt de afw. uit de bij nieren dan is het gewoon einde verhaal.. We zien wel...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:40

Als de afwijking uit de bijnieren komt werkt lysodren of trilostane net zo goed hoor. En ze doen het er vaak prima op.

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:30

Hoi Ellebel, ben je dierenverpleegster? Of heb je een hond met deze afwijking gehad?? Ik zou graag alle info die je hebt willen hebben.. Maar zoals het er nu naar uit ziet, weet ik niet of ik wel door wil met medicatie.. Volgens mij is die hond gewoon niet gelukkig op deze manier.. En de medicatie is over het algemeen gevaarlijker dan de ziekte zelf.. Toch? En om heel eerlijk te zijn heb ik geen hond om deze vervolgens nog 2 a 3 jaar langer bij me te hebben op medicijnen..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:34

Tja, dat is jouw keus. Als een hond op medicijnen wel opknapt en je toch liever aan je portemonnee denkt...

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:43

@Cassidy.. waar haal je het vandaan dat het om het geld gaat??? Beetje rare opmerking zo uit het niets...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:57

Als een dier met medicijnen goed kan leven, waarom hem dan meteen laten gaan? Als het niet financieel is, is het dan een principekwestie?

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:55

Het gaat er gewoon om dat ik die hond in huis heb lopen. En ik me niet kan voorstellen dat hij een fijn leven heeft op deze manier..Ik heb ook overleg gehad met de DA en hij adviseerd mij ook om geen medic. te geven. Dit omdat het medicijn uit eindelijk meer schade toe brengt dan de ziekte.. ( maagbloedingen e.d.). Ik ben me al anderhalf jaar aan het orienteren op dit probleem bij de hond en vind het niet leuk dat je meteen een conclusie trekt..
Als ik die hond door "gevaarlijke" medicijnen iets langer bij me mag houden.. voor wie doe je het dan in godsnaam?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:19

Citaat:
Hoi Ellebel, ben je dierenverpleegster

Nee ik loop coschappen in Utrecht, zit in mn laatste jaar diergeneeskunde. Hier komen een heleboel Cushing-patienten op de poli. Degenen met een hypofyse-tumor worden soms geopereerd maar soms is dat vanwege de leeftijd van het beestje of de voorkeur van de eigenaar niet mogelijk en dan gaan ze tegenwoordig bijna altijd op de trilostaan. Dit remt de overproductie van de bijnierschorshormonen. Bij een bijnierschorstumor kan trilostaan in principe ook gebruikt worden. In het begin moet er even geprobeerd worden met de medicatie want de dosis is niet altijd gelijk voor ieder dier. Dus moet er ook een paar keer bloed geprikt worden. Dit is bij lysodren ook zo, maar daar is op een gegeven moment de bijnierschors vernietigd en dan is de behandeling met lysodren klaar. Omdat het beestje dan helemaal geen mineralocorticoiden of glucocorticoiden meer kan maken en deze stofjes wel nodig zijn, moeten deze levenslang gegeven worden. Trilostane moet ook levenslang gegeven worden, meestal maar 1x per dag. Ook bij een bijniertumor is chirurgie een optie als de conditie van het dier dat toelaat.
De gevaren van beide medicaties schuilt vooral in het feit dat ze de productie van bijnierschorshormonen voorkomen en dat bij afwezigheid van deze hormonen in theorie een levensbedreigende situatie kan ontstaan. Daarom moet er in het begin erg veel gecontroleerd worden en moet er heel voorzichtig begonnen worden. Maar de meeste patienten kanppen enorm op van de therapie hoor, en als je niets doet wordt de hond alleen maar slechter. Dus het is zeker niet zo dat de medicatie gevaarlijker is dan de ziekte. En ook voor bijnierschorsproblemen zijn er dus medicijnen of chirurgie mogelijk, waarna er vaak nog een hele goede kwaliteit van leven is voor je hond.
Over de kosten: het hangt een beetje af van het gewicht van je hond. Ik weet het niet precies, maar ik denk dat je voor een hond van een kilo of 15 wel op 50 euro per maand moet rekenen.
De chirurgie van de hypofyse ligt ergens tussen de 500 en 1000 euro.
Als je meer wil weten kun je het bij je eigen dierenarts vragen, maar een second opinion lijkt me ook geen overbodige luxe.
Als je nog meer wil weten vraag maar raak, ik denk echt dat je je even moet verdiepen in de opties voordat je je hond misschien onterecht afschrijft.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:23

Ik lees net je reactie, als je je zorgen maakt over de kwaliteit van leven voor je hond kun je voor chirurgie gaan als je hondje daar geschikt voor is. Trilostane wordt ook voor mensen gebruikt, dus zo link is het nou ook weer niet. Ik zou toch echt even naar een andere dierenarts gaan, deze heeft misschien nog wat verouderde ideeen over Cushing.

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 17:45

Nou Ellebel.. ik loop inmiddels met hem bij 4 dierenartsen.. nu dus ook weer de eerste die hem altijd heeft behandeld.. Ik moet zeggen dat het bij alle 4 de DA het niet te trasseren was wat het was.. Maar door mijn eigen energie heb ik dus het passende plaatje van Cushing gevonden.. En dus ook aangedrongen op een bloed- urineonderzoek daar kan ik a.s. donderdag voor heen.. James weegt 45 kg en is een stamboomhond.. Hij is gewoon in het laatste jaar behoorlijk afgetakeld, en ik heb het idee dat hij gewoon niet happy is.. dus maar even kijken donderdag ochtend wat er uit komt.. maar ik vind de DA's bij mij in N-H heel erg lax..

Ik was bv 4 mnd terug bij een DA omdat James 2 voetballen in zijn buik heeft zitten, altans zo leek het.. Ik denken aan een maagdraaiing.. Maar nee hoor.. Hij woog genoeg, hij zag er goed uit en zijn slijmvliezen waren ook perfect.. Kortom.. ik zag spoken.. Nou goed, anti kots pillen mee naar huis.. Een kwartier later, toen we thuis waren, loop ik naar James toe.. nou je wil het niet weten.. Er lag een bulk aan uitgekotste troep.. LEES: oude theedoek/ purschuim/ stenen/ en overige puin afval.. Maar er was niets in James zijn buik te vinden..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:57

Als ze het niet zien zitten om zelf te gaan behandelen (sommige DA vinden dat lastig of vervelend of niet leuk) dan kun je ook vragen of ze je doorsturen naar Utrecht. Je krijgt dan eerst een consult en dan kun je nog altijd beslissen of je iets wil en zo ja, wat. Maar daar zijn in ieder geval alle mogelijkheden en de nieuwste kennis.

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 08:57

Dank je wel Ellebel.. Ik ga morgen bloedonderzoek laten doen.. En dan zullen we wel zien wat het brengt.. iig heel veel dank voor je vakkundige blik.. Thanx

MissStynk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:36

Pff James lees net even het verhaal over James en het valt allemaal niet mee zeg. Ik hoop dat er iets uit het bloed onderzoek komt zodat je een juiste beslissing kan nemen in het belang voor James.
Ben wel van mening dat je het altijd een kans moet geven maar als de kans op genezing minder dan 50% is, is het dan nog wel eerlijk t.o. James? Maar goed niet iedereen denkt daar zo over en willen koste wat het kost hun dier bij zich houden en vergeten dan even dat het diertje dan wel een waardig bestaan moet blijven hebben...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:34

Ziekte van cushing ? ik dacht dat dat alleen bij pony's voorkwam ?
Heb er nog nooit van gehoord bij honden !!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:27

Komt heel vaak voor bij honden, ook wel bij pony's, soms bij katten en ook bij mensen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:20

Inderdaad, honden krijgen het best vaak. Heb 6 weken bij GD gelopen nu (ben ook co-assistent, zit alleen nog niet in mijn laatste maar in mijn op een na laatste jaar) en heb er aardig wat gezien. Heb onder andere ook een operatie gezien waarbij ze de hypofyse gingen verwijderen. Erg interessant en met en goede prognose voor de hond, maar wel met levenslange medicatie.