Citaat:
Hoi Ellebel, ben je dierenverpleegster
Nee ik loop coschappen in Utrecht, zit in mn laatste jaar diergeneeskunde. Hier komen een heleboel Cushing-patienten op de poli. Degenen met een hypofyse-tumor worden soms geopereerd maar soms is dat vanwege de leeftijd van het beestje of de voorkeur van de eigenaar niet mogelijk en dan gaan ze tegenwoordig bijna altijd op de trilostaan. Dit remt de overproductie van de bijnierschorshormonen. Bij een bijnierschorstumor kan trilostaan in principe ook gebruikt worden. In het begin moet er even geprobeerd worden met de medicatie want de dosis is niet altijd gelijk voor ieder dier. Dus moet er ook een paar keer bloed geprikt worden. Dit is bij lysodren ook zo, maar daar is op een gegeven moment de bijnierschors vernietigd en dan is de behandeling met lysodren klaar. Omdat het beestje dan helemaal geen mineralocorticoiden of glucocorticoiden meer kan maken en deze stofjes wel nodig zijn, moeten deze levenslang gegeven worden. Trilostane moet ook levenslang gegeven worden, meestal maar 1x per dag. Ook bij een bijniertumor is chirurgie een optie als de conditie van het dier dat toelaat.
De gevaren van beide medicaties schuilt vooral in het feit dat ze de productie van bijnierschorshormonen voorkomen en dat bij afwezigheid van deze hormonen in theorie een levensbedreigende situatie kan ontstaan. Daarom moet er in het begin erg veel gecontroleerd worden en moet er heel voorzichtig begonnen worden. Maar de meeste patienten kanppen enorm op van de therapie hoor, en als je niets doet wordt de hond alleen maar slechter. Dus het is zeker niet zo dat de medicatie gevaarlijker is dan de ziekte. En ook voor bijnierschorsproblemen zijn er dus medicijnen of chirurgie mogelijk, waarna er vaak nog een hele goede kwaliteit van leven is voor je hond.
Over de kosten: het hangt een beetje af van het gewicht van je hond. Ik weet het niet precies, maar ik denk dat je voor een hond van een kilo of 15 wel op 50 euro per maand moet rekenen.
De chirurgie van de hypofyse ligt ergens tussen de 500 en 1000 euro.
Als je meer wil weten kun je het bij je eigen dierenarts vragen, maar een second opinion lijkt me ook geen overbodige luxe.
Als je nog meer wil weten vraag maar raak, ik denk echt dat je je even moet verdiepen in de opties voordat je je hond misschien onterecht afschrijft.