Ratten, waar om denken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Ratten, waar om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 15:13

Tsja ik wil toch eigenlijk wle een paar beestjes in huis hebben...
Dus zit er nu aan te denken om een tweetal ratten in huis te nemen....

aangezien veel andere beesten niet mogelijk zijn...

ik heb al even op tammeratten.nl gekeken maar tips van ervaren ratten bezitters zijn altijd welkom....

waar moet ik om denken...
uiteraard geen man en vrouw... maar kunnen twee mannetjes bij elkaar?!
wat is nou de meest ideale kooi voor ze?!
wat is het beste voer voor ze?
dierenwinkel wil ik ze niet ophalen ben ik fel tegen maar ik wil dus wel jonge ratjes... aangezien ze al niet zo oud worden... waar kan ik die het beste halen? (ik wil niet compleet stad en land afreizen voor ratten)

nou kom maar op met die tips

jen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:45

Je kan ook op het ratten.nl forum kijken. er zijn zat rattenopvangen die jonge rittens hebben die nog geplaatst moeten worden. Je kan best 2 of meerdere mannen bij elkaar houden. Je hebt veel verschillende kooien maar vaak zie je toch wel de ferplast jenny of de gabber jolly. Ook kan je zelf een kooi bouwen maar ik raad je niet aan om het van hout te doen, hier trekt de urine in en gaat erg stinken na verloop van tijd. Je hebt veel verschillende soorten voer , labaratorium brok (soort van pellets samengesteld voer in 1 brokje), gemengd rattenvoer van verschillende merken. Met de lab brokken weet je zeker dat ze alles opeten, met het gemengd voer pakken ze altijd de lekkerste dingen eerst. Ik zelf voer gewoon gemengd voer van de witte molen speciaal voor ratten. Als je nog meer wilt weten kun je altijd pb en.

zonnebloem18

Re: Ratten, waar om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:46

Op tammeratten.nl zitten bijna alleen maar ervaren rattenliefhebber dus aanmelden is altijd handig.

Mannen kunnen makkelijk samen net als vrouwen mijn grootste mannengroep heeft 8 mannen en dat gaat prima.

De ideale kooi is lekker hoog (minimaal 60cm) en een lekker grondoppervlak.
Mijn favoriete kooien zijn de Ferplast Jenny en de Furret XL.

Het beste voer is gewoon rattenvoer dat je in de winkel koopt hier zit alles in wat ze nodig hebben.
Het belangrijkste is dat er dierlijke eiwitten in zitten.

Verspreid door heel nederland zitten heel veel goeie ratteries en rattenopvangen.
Mijn voorkeur gaat naar de opvang naast dat ik er zelf ook 1 hebt is het gewoon lekker om ratjes die het niet makkelijk hebben gehad een thuisje te geven.
Op het moment zitten er heel veel rittens (babyratjes) in de opvang dus dan kan je ze van jongs af aan opvoeden.

In friesland zit geloof ik geen opvang of rattery maar in het noorden van noord holland en in drenthe (daar zit ik) wel.
Als je je aanmeld op het forum vantammeratten.nl kun je kijken welke ratjes er beschikbaar zijn en als het te ver is is er meestal wel iemand die kan helpen het ratje dichter in de buurt te krijgen.

Als je nog wat wilt weten geef maar een gil.

Groetjes Bianca

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:47

Hoyy, ik heb zelf 2 broertjes samen zitten al 1,5 jaar gaat perfect!
Zijn super lief, bijten niet enz. je hebt er niet veel werk aan je hoeft ze immers niet uittelaten of dergelijke (alleen kooi natuurlijk wel), je kan ze lekker over de vloer laten waggelen (wel natuurlijk als er niks gevaarlijks is) en altijd lekker knuffelbaar

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:52

2 Mannetjes kunnen normaal gezien perfect bij elkaar! (je hebt natuurlijk uitzonderingen maar die heb je bij 2 vrouwtjes ook) Je kan het beste dan 2 broertjes nemen. Super dat je al zeker geen ratjes uit een dierenwinkel neemt Het beste neem je er uit een rattery, hier hebben ze geen inteelt zoals bij DW's, kijken ze naar de leeftijd van ouders, (over)grootouders, ze pluizen meestal hele stambomen uit om goede, gezonde oudertjes met een goed karakter uit te zoeken. Kortom ze fokken verantwoord. Ik heb eventjes voor je rondgezocht maar vind niet meteen een rattery in Friesland.

Rattenvoer kan je gewoon in de DW verkrijgen en heb je al verschillende merken. Je kan gewoon voer nemen, met zo allemaal verschillende dingetjes in. Maar sommige ratten zijn kieskeurig en eten alleen de dingen op dat ze lusten terwijl ze sommigen voedingstoffen echt nodig hebben. Daarom kan je ook labobrokken kopen dat is hetzelfde maar alles is samegeperst in brokjes zodat ze al hun voedigstoffen binnenkrijgen. Het nadeel hieraan is dat niet alle ratten dit lusten. Verder moet je regelmatig groente en fruit geven (appel, komkommer, wortel, witloof, gedroogde banaan...) Maar geef nooit koolsoorten of TE sappige dingen want dan hebben ze kans op diarree. Je kan ook noten, hard brood, af en toe een hard gekookt eitje geven. Ook af en toe knaagstokken kopen voor hun tanden want zij groeien hun hele leven door en moeten kunnen afslijten of de tanden gaan scheef groeien naar achter (olifantstanden). Mijn ratjes lusten ook graag bambix (van die babyvoeding) en af en toe kregen ze een yoghurtdrop (speciale snoepjes voor knaagdieren) maar hier mogen ze niet te veel van hebbben want het is nogal vetmakend. En verder moeten ze natuurlijk altijd vers water in een drinkflesje ter beschikking hebben.

Enja de kooi, die kan niet groot genoeg zijn. Hoe groter, hoe beter Je moet altijd zien dat ze ZEKER rechtop kunnen staan. En dan hangt het ervanaf hoe een kooi je neemt. Een dunabak, een traillies kooi of een oud aquarium. In een dunabak of aquarium hebben ze wel geen klimmogelijkheid maar dit kan je natuurlijk wel wat oplossen door zelf verdiepjes, touwen enz.. te bevestigen. Ook is de ventelatie niet zo goed. Wel een voordeel is dat ze geen tocht binnenkrijgen en dus minder kans op verkoudheden hebben en dat ze geen bodembedeking(best geen zaagsel gebruiken maar aubiose, vlas,...) uit de kooi kunnen doen. In een traillieskooi kunnen ze lekker naar hartelust klimmen en spelen. Wel moet je zien dat je de kooi zeker niet in de tocht plaatst! Ook kunnen ze makkelijk hun bodembedeking naar buiten doen. Ja kan natuurlijk ook creatief zijn en zelf een kooi maken (gebruik dan best geen hout want hier trekt de urine in) Ikzelf heb een traillieskooi en ik ben er heel tevreden mee!

Groetjes Emmy

(Als je nog vragen hebt of je hebt je ratjes aangekocht: kom eens kijken in het Rattentopic, link in mijn onderschrift)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:53

Het enige jammere aan ratten is dat ze niet zo oud worden.Wij hebben toch veel verdriet gehad van hun dood.
dat is waarom ik er nu geen meer heb maar ik vind het nog altijd vreselijke leuke dieren.

Wij hadden een hele grote vogelkooi gekocht en daar allemaal planken ingemaakt en bovenin zo'n hangmatje voor fretten gehangen.dat was hun lievelingsplek.

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:17

Nou allen rattige boksters zijn al langsgekomen! Denk dat er aan hun verhaal niks toe te voegen is

En inderdaad, pb's zijn altijd welkom en natuurlijk staan we in het rattentopic ook open voor vragen!

XMegan

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:26

Nog even een paard dingen aanvullen.rechtzetten:

Ratten slijten hun tanden niet op harde dingen, maar op hun andere tanden. Knaagstenen e.d. zijn dus niet nodig om hun tandjes bij te houden. Een ander verhaal wordt het als de tandjes niet precies op elkaar passen maar dan helpt knagen op iets hards ook niet meer. Ratten hebben van nature wel de behoefte om overal op te knagen, dus het is wel leuk voor ze als ze af en toe iets hards hebben wat ze kapot kunnen knagen (ik geen ze wel eens een stukje ongekookte pasta). Maar voor de tanden is het dus niet nodig.

Mijn ratjes krijgen Hope Farms rattenvoer. Maar er is geen enkel rattenvoer waar alle vitaminen precies uitgebalanceerd inzitten, of je moet echt voer voor proefdieren te pakken kunnen krijgen. Ze mogen gerust een beetje "met de pot mee" eten, zolang het niet te vet, te zout, te kruidig etc. is. Maar een stukje aardappel, groente (rauw of gekookt), af en toe een stukje vlees of wat ei is erg goed voor ze. Wist ik ook niet maar heb ik laatst op een lezing voor rattengeneeskunde gehoord.

Kool moet je mee oppassen ivm gasvorming als ze er niet aan gewend zijn, maar voor sappige dingen hoef je niet bang te zijn. Ze drinken ook water en daar raken ze ook niet van aan de diarree. Het kan zijn dat ze een keertje ergens niet zo goed tegen kunnen, dan kunnen ze wel een keertje aan de dunne raken, maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn ratten vanalles en nog wat te eten krijgen en ze nog niet 1 keer aan de diarree zijn geweest.

De meeste ratjes overlijden aan tumoren of luchtwegproblemen. De tumoren zijn meestal afkomstig uit melkklierweefsel en ook mannetjesratten kunnen deze tumoren krijgen. Check ze dus elke dag even op buljes, want ze zijn prima weg te halen als ze nog niet al te groot zijn en soms duurt het dan best lang voor ze weer terug komen (maar ze komen bijna altijd wel terug uiteindelijk). Luchtwegproblemen voorkom je door een schoon hok, stofvrije bodembedekking en voldoende ventilatie. Echte tocht moet je voorkomen maar een goede ventilatie is echt heel belangrijk. Verwaarloos niezen bij je ratten niet, direct laten behandelen bij de dierenarts want dan kun je soms nog voorkomen dat er een chronische infectie met Mycoplasma bij komt (en daar komen ze nooit meer echt vanaf).

Heel veel succes en plezier met je ratjes!!!

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:10

bedankt allemaal voor de tips...

Ja ik weet zeker (netzoals mijn konijntjes) dat ik ze niet uit de DW haal... dit was bij mijn allereerste nijn al een fout geweest en die heeft best wat probleempjes lichamelijk... wat gelukkig een beetje bij trekt... maar mijn dump nijn voelt stukken beter dat ik die een nieuw huisje heb gegeven...

tsja dat ze niet lang leven is precies de reden waarom ik een jonge ratjes wil ik weet dat ik er nogal kapot van ben als een beest dood gaat daarom wil ik er zo lang mogelijk van genieten....

Dreami3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:28

BeNGeL schreef:
1:Kunnen twee mannetjes bij elkaar?!
2:Wat is nou de meest ideale kooi voor ze?!
3:Wat is het beste voer voor ze?

Dieren wil ik ze niet ophalen ben ik fel tegen maar ik wil dus wel jonge ratjes... aangezien ze al niet zo oud worden... waar kan ik die het beste halen? (ik wil niet compleet stad en land afreizen voor ratten)

nou kom maar op met die tips

Nou ik heb het ff aangepast hoor zodat het makkelijker voor me was

Antwoorden op de vragen:
1: Ja dat kan,... heb zelf 5 verschillende ventjes gehad in 1 kooi
2: Niet klein voor 2 ratten heb je toch al gauw een kooi van 60x60x60
3: Ik zou ze bij een rattery halen, dan weet je zeker dat het gezonde ratjes zijn

Hoop dat je er wat aan hebt. Zoek anders wat informatie op sites!

Gr. Dreami3j