Per se nestpapier voor hamsters?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Per se nestpapier voor hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 17:15

Hoi!
Mijn broertje heeft pas zijn eerste hamster gekocht. Hij heeft nu in zijn kooi een laagje kranten om het vocht op te vangen en daaroverheen een dikke laag zaagsel. Ook heeft hij een hamsterhuisje en momenteel heeft hij een flinke doek in zijn kooi liggen. Kunnen die kranten en die doek kwaad? En kan ik hem extra papier (in reepjes geknipt oid) geven als nestmateriaal? Of moet je daar speciaal nestpapier voor in de plaats geven?

En oja: hij heeft een gebrek aan knaagmateriaal, wat kan ik hem daarvoor geven? Een stokje oid? Een van welke boom moet zo'n stokje komen?

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:17

Ik gaf mijn hamster altijd verknipt keukenpapier als nestmateriaal, of (zacht, niet van dat ruwe) wc papier.

dorientjuh

Re: Per se nestpapier voor hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 17:24

Hoe knipte je dat dan? In repen, of in stukjes?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:45

Je kunt gewoon keukenpapier, wc papier of papieren zakdoekjes geven. Je hoeft dit niet te verknippen, dat doet de hamster zelf wel.

Waarom heb je een doek over de kooi hangen?
Edit: O oeps, niet goed gelezen, je hebt een doek in de kooi liggen. Wel uitkijken dat dat niet rafelt, en hij er dus niet in verstrikt kan raken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 18:05

Oke, bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:08

Graag gedaan. Maar als tegenprestatie verwacht ik nu natuurlijk wel een keer foto's...

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:16

hey, ik had altijd muizen.
als nest materiaal had ik altijd van dat zachte spul, een beetje als watten. van die wolkjes om het maar ff zo te noemen... (hoop dat je weet wat ik bedoel)
is alleen best duur voor een heel banketstaaf klein zakje. vertelde een vriendin van me een x dat zij altijd van die ook wat-achtig spul gebruikte, maar dat voor in een (vijver?)pomp. dit was van iets ruwer materiaal, maar stukken goedkoper, en ze waren er altijd erg blij mee. vonden ze heerlijk.
om te knagen gaf ik ze of van die houten staafjes waar mais ed omgeen zat, dat ze eraf moeten knagen, en ook wel een lege keukenrol (het karton).

wel foto's neerzetten he! succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:20

mellamoshan schreef:
hey, ik had altijd muizen.
als nest materiaal had ik altijd van dat zachte spul, een beetje als watten. van die wolkjes om het maar ff zo te noemen... (hoop dat je weet wat ik bedoel)
is alleen best duur voor een heel banketstaaf klein zakje. vertelde een vriendin van me een x dat zij altijd van die ook wat-achtig spul gebruikte, maar dat voor in een (vijver?)pomp. dit was van iets ruwer materiaal, maar stukken goedkoper, en ze waren er altijd erg blij mee. vonden ze heerlijk.
om te knagen gaf ik ze of van die houten staafjes waar mais ed omgeen zat, dat ze eraf moeten knagen, en ook wel een lege keukenrol (het karton).

wel foto's neerzetten he! succes!

Watten moet je juist absoluut niet gebruiken!!!

Citaat:

Wat zijn hamsterwatten?
Hamsterwatten zijn synthetische of katoenen watten, al dan niet gekleurd, die in winkels worden verkocht als zijnde "goed" nestmateriaal voor hamsters. In het Engels heet het "fluffy bedding".

Waarom zijn hamsterwatten gevaarlijk?
Hamster kunnen verstrikt raken in de watten en ledematen verliezen. Hamster kunnen er in stikken. De watten kunnen een blokkade in de darmen veroorzaken waardoor de hamster sterft. Kortom, ondanks het feit dat het door verkopers en producenten aangeprezen wordt als veilig nestmateriaal is het dus verre van veilig!

Hoe kan je helpen?
Om te beginnen: koop geen hamsterwatten meer! Laat je niet misleiden woorden zoals "veilig" op de verpakking. Verder: verspreid het nieuws! Waarschuw anderen voor de gevaren van hamsterwatten. Leg het probleem uit aan verkopers in dierenwinkels.

Citaat:

Dangerous Bedding Material
There are various types of fluffy cotton wool type bedding sold in pet shops for small animals and marked as "safe". Unfortunately there have been numerous cases where this type of bedding has caused injury, even death, to small animals.

This type of bedding does not dissolve in the stomach if eaten and can therefore cause a stomach blockage. Also the fine fibres have been known to get caught around a hamster's limb and tighten cause injury, even amputation to the limb. The bedding can also become stuck in the hamster's cheekpouch.

There is a campaign at present to try and get this type of bedding removed from the market. See if you can help.

As a general rule, any bedding used for hamsters should dissolve if placed in water or a very weak acid solution and should break easily. This will ensure that if eaten by the hamster the bedding material simply dissolves in the stomach and if caught around a limb it is easily broken by the hamster. Any bedding material that does not meet these criteria should not be used. Shredded paper bedding is always best.

Below are some hamster owners' experiences of using fluffy bedding with their hamsters. If you know of a pet store which sells this type of bedding you may like to print off this page and show them the dangers of this type of bedding and see if they can be persuaded to stop stocking it.

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:24

ok.... nooit geweten!
weer wat nieuws geleerd, en dat terwijl ik al jaren geen muizen meer heb!
moet zeggen dat ze er altijd goed op geteerd hebben hoor!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:25

Het hoeft ook niet perse fout te gaan, maar het risico is groot. In ieder geval mooi dat je weer wat geleerd hebt.

Ben je niet weer toe aan wat nieuwe knagers in huis?

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:28

Je kan wcpapier ook gewoon scheuren. Het maakt die beestjes niet uit. Ze knagen het zelf vaak wel aan fladderen. Vinden ze heel leuk. Een stok moet je eigenlijk wel hebben als je tralieknagen wil tegen gaan (weet niet of je een traliekooi hebt). Je kan een stok nemen van een appelboom (andere bomen weet ik niet). In en dierenwinkel kun je een setje stokken kopen, 6 stuks ofzo, ik weet niet hoe duur dit is. Ook kan je naar een snoepwinkel gaan en een zoethoutstok kopen. Die is binnen een dag kaal. Goed voor de tandjes, en ze vinden het heerlijk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:32

@ Linchen, tralieknagen kun je niet echt voorkomen, ook al leg je nog zoveel knaagmateriaal in de kooi, tralieknagen vinden ze meestal gewoon erg leuk.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:38

En otch verminder je het tralieknagen wel!! Tralieknagen is ook een teken van aandacht, maar ook om de tandjes te slijpen!

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:38

dorientjuh schreef:
Hoe knipte je dat dan? In repen, of in stukjes?

In groffe/grove? repen.
De rest deed hij zelf wel.