problemen met caafs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marrianne

problemen met caafs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 15:34

hoi allemaal

Sinds ruim een half jaar heb ik 2 hele lieve cavia`s ,Pim en Puk.(niet echt origineel maarja)
Ze zijn heel erg lief maar ik heb 2 kleine probleempjes:

- Puk(de kleinste) bijt soms en als hij dat doet, doet hij dat soms echt aardig hard en ik weet niet hoe ik hem dat kan afleren (en of dat af te leren is)
-Pim (de grootste) is eigenlijk best schuw ik ben soms echt en paar minuten bezig om hem even op te pakken. Ik weet niet hoe ik kan zorgen dat hij me meer vertrouwt en minder stresst

ik hoop dat jullie iets weten \

groetjes marrianne

P.S ik heb een soort nachthokje/huisje in de kooi staan, maar laatst zag ik in een topic staan dat ze rustiger worden als je die eruit haalt is dat echt zo??

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:39

Ik denk dat Puk eten ruikt aan je handen, of hij vind je gewoon niet aardig. Denk dat je met Pim gewoon heel rustig moet doen en laten wennen ofzo.

gerlienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:26

met pim zou ik heel rustig aan beginnen, met aan je handen te laten wennen, en niet te onverwachte bewegingen maken, je kan hem proberen nieuwsgierig te maken met wat fruit of groente, verder gewoon heel geduldig zijn

marrianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:15

oke alvast bedankt ik hoop dat er meer berichten komen

Lena01

Re: problemen met caafs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:37

Laat dat nachthok staan!! Dat is hun schuilplaats, daar kunnen ze schuilen als ze bang zijn. En ze slapen daar vaak in. Dus laat gewoon lekker staan.
(ik weet de namen niet meer uit mijn hoofd dus ik zegh wel de grote of de kleine )
Weetje waarom je kleine cavia bijt? Zit je soms aan zijn buikje, aan zijn kinnetje, of ergens waar hij het niet fijn vind om geaait te worden? Doe je iets wat hij niet fijn vind, doe je hem pijn (en heb je dat niet door)? Er zijn allemaal redenen waarom hij kan bijten
Dat wegren probleem bij je grote caaf kan ook verschillende oorzaken hebben. Pak je hem wel goed op? Heeft hij geen pijn als je hem oppakt. Sommige caafjes doet het pijn als je ze optilt. Onze caaf heeft dat ook. Probeer hem voorzichtig onder hem te pakken. Al gaat dat heel moeilijk, want hij loopt steeds weg. Train met hem. Neem de kooi op schoot, en als de kooi te groot is, ga ernaast zitten en aai hem. Op een gegeven moment blijft hij wel stil zitten. Doe rustig aan, je hebt alle tijd. Dan krijgt je cavia meer vertrouwen en merkt dat het niet eng is als je met je hand in de kooi komt. Laat hem uit je hand eten enz. Op een gegeven moment word het makkelijker. Geef jezelf en je caafje de tijd!

Mischa

Re: problemen met caafs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:58

Dat bijten is ook gewoon erg vervelend...maar misschien kan hij niet wennen aan de aanrakingen.

En wat Pim doet, tsja, dat zijn cavia's... gewoon rustig benaderen en als je 'm de eerste en de tweede keer niet te pakken krijg, blijf het dan niet non-stop proberen maar laat 'm even tot rust komen en probeer het dan opnieuw.
Cavia's altijd vanaf de zijkant benaderen he, dan kunnen ze je zien en schrikken ze niet

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:03

Ik ben zelf niet voor zo'n schuilhok. Maar dat is mijn mening.

Ik had vroeger een hamster die heel erg beet, toen hebben ze mij aangereden hem af en toe worst te geven. Dit schijnt te maken te hebben me een tekort aan Dierlijke eiwitten.
Dit zou je ook bij de Cavia kunnen proberen. Succes

Mischa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:30

FuRyoMaRLoeS schreef:

Cavia's vinden zoiets wel fijner hoor dan hebben ze echt een plekje voor hunzelf om zich terug te trekken.
Mijn cavia zat er in ieder geval erg graag in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:41

FuRyoMaRLoeS schreef:

Ik had vroeger een hamster die heel erg beet, toen hebben ze mij aangereden hem af en toe worst te geven. Dit schijnt te maken te hebben me een tekort aan Dierlijke eiwitten.
Dit zou je ook bij de Cavia kunnen proberen. Succes

Een hamster is een omnivoor, een cavia een herbivoor. Cavia's eten dus geen vlees.