pup 6 maanden is heel erg autoziek...wat te doen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gwenflyer

pup 6 maanden is heel erg autoziek...wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 13:20

Hoi,wie heeft dit ook meegemaakt en weet raad?

Mijn pup van 6 maanden Joop is erg auto ziek,het begint al op de stoep voordat we ook maar zijn ingestapt begint hij vreselijk te kwijlen.

Tydens de rit gaat hij echt bellen blazen ,en als het langer dan 5 min duurt dan moet hij kotsen.

We hebben echt geprobeert hem gerust te stellen,in de auto zitten met de motor uit etc.....niets helpt.

Wat kan ik doen??ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik neem Joop zo graag mee naar de paarden.

groetjes len

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:23

ik heb 2 honden die dat ook zijn,je moet hem een primatoertje geven een half uurtje voor je gat rijden,dan is er niets aan de hand...

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:26

kimmie261 schreef:
ik heb 2 honden die dat ook zijn,je moet hem een primatoertje geven een half uurtje voor je gat rijden,dan is er niets aan de hand...
Ja hoor dat kan best,als mijn hond ziek is geef ik hem een saridon.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:39

Het kan ook overgaan bij volwassenheid.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:41

autoziek kan je niet aan doen,ze blijven er ziek voor,en die van mij zijn echt heel erg autoziek,daarom gaan ze amper meer mee,als ze wel mee gaan,dan geef ik ze een half uurtje voor vertrek een primatoer,en dan kan ik er uren tegenaan...

die van mij zijn nu 4 en die hebben het nog steeds,maar ze zeggen dat het inderdaad over kan gaan...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:57

Als ik zo hoor heeft hij een slechte ervaring met autorijden. Iets wat jezelf misschien helemaal niet hebt meegekregen maar voor de hond heel moeilijk was. Heb je hem in de kofferbak of op de achterbank. Vaak gaat op de achterbank beter. je zou kunnen proberen hem elke morgen en avond te voeren in de auto. Als dat goed gaat en hij niet meer begint te kwijlen dan een heel klein stukje rijden, belonen en klaar. Verder zou je de eerste paar keren een tabletje tegen misselijkheid kunnen geven. Vaak is het zo dat al een hond een paar keer heeft overgegeven dan is dat de slechte ervaring en willen ze niet meer. Heb het zelf ook met een jonge hond gehad. Ook wordt vaak geadviseert de hond niet te voeren voor het autorijden. Maar dat gaat niet bij elke hond op. De mijne kan juist me een lege maag niet in de auto.

Veel succes

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:01

xox heeft niets te maken hoor met slechte ervaring ,het heeft te maken dat de beellden die het oog ziet dat dat niet verwerkt kan worden door de hersenen en door het evenwichtsorgaan...

ik heb die van mij als pup heel veel meegenomen,en toen ze de leeftijd kreeg dat ze uit het raam kon kijken ging ze kwijlen en braken...

helaas...anders had ze wel altijd mee gemogen met mij.

_Cubby_

Re: pup 6 maanden is heel erg autoziek...wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:17

Mijn hond braakte ook altijd vroeger in de auto. En wij deden er gewoon kranten in. Maar inmiddels heeft ze het nog héél af en toe dat ze overgeeft. Wij hebben er verder ook niks aan gedaan

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:20

In de meeste gevallen gaat het over als de hond ouder wordt. Mijn vorige hond heeft het als pup één keer gedaan en nadien nooit weer.

En houdt het voorlopig bij korte ritjes en zorg dat het koud in de auto is.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:25

Hoe is hij als pup met autorijden bekend geraakt?

gwenflyer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 16:55

er is voor zover ik weet nooit iets vervelends gebeurt.
Maar vanaf de dag dat ik hem heb ,heeft hij dit probleem.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:00

gwenflyer schreef:
er is voor zover ik weet nooit iets vervelends gebeurt.
Maar vanaf de dag dat ik hem heb ,heeft hij dit probleem.

Sorry, had mijn vraag beter moeten formuleren.
Wilde weten of hij als pup (dus bij fokker) al gewend was met de auto te gaan en hoe vaak hij met de auto is geweest.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:01

het enige wat je kunt proberen is rustig opbouwen, kleine stukje rijden dus, hem eventueel in een bench zetten ( zodat hij niet uit het raam kan kijken)
maak er iets leuks van, dus ga een stukje rijden, stoppen, lekker wandelen, spelen, belonen enz.. en weer rustig terug... het kan zeker wel overgaan en soms is het ook iets "psychisch" geworden.. dus een gedrag wat je kunt doorbreken ..

geef hem eventueel een kong in de auto... zodat hij bezig is en afgeleid is...

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:27

ik heb wel eens gehoord dat als je een bench hebt die hij vertrouwd dat je hem dan beter daar in kan vervoeren dan an het wagenziekzijn over gaan

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:07

kimmie261 schreef:
xox heeft niets te maken hoor met slechte ervaring ,het heeft te maken dat de beellden die het oog ziet dat dat niet verwerkt kan worden door de hersenen en door het evenwichtsorgaan...

ik heb die van mij als pup heel veel meegenomen,en toen ze de leeftijd kreeg dat ze uit het raam kon kijken ging ze kwijlen en braken...

helaas...anders had ze wel altijd mee gemogen met mij.

Het heeft wel degelijk te maken met slechte ervaringen. Als een hond ergens van overgeeft en dat gebeeurt meerdere malen dan gaat hij het overgeven combineren met autorijden = slechte ervaring voor de hond. Ga je het autorijden combineren met voeren en niet overgeven zal zijn vertrouwen beter worden en zal hij minder snel overgeven.
Toen ik nog werkte als DA assistente hebben we dit soort vragen veel meegemaakt en werkte dit ook in bijna alle gevallen incl. mijn eigen hond. En die was nog niet o groot dat hij uit het raampje kon kijken.

Zo heb ik nog een voorbeeld. Ken een hond die een maag ontsteking had. Kon daardoor zijn eten vaak niet binnen houden en moest overgeven. Dit assosieerde hij met eten. = resultaat hij wou niet meer eten. Behandelt en ander voer maar zet je die nu dat oude voer voor dat eet hij niet meer. Want daar heeft hij slechte ervaringen mee. Een hond is soms slimmer dan je denkt

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:34

Ik heb altijd geleerd dat je iemand die autoziek is juist naar buiten moet laten kijken om ervoor te zorgen dat het evenwichtsorgaan zich stabiliseert. Als ik zelf met iemand meerijdt en ik ben bijvoorbeeld aan het lezen dan ga ik me ook misselijk voelen. Als ik weer rondkijk gaat het weg.
Verder zorgen dat de hond een niet te grote ruimte heeft, dat hij stabiel zit zeg maar en niet teveel heen en weer geslingerd wordt. En gelijkmatig rijden, juist van fel optrekken en hard remmen wordt iemand wagenziek. Dus rustig afremmen en rustig optrekken en opletten met schakelen dat dat vloeiend gebeurt.
Toen mijn vorige hond door had dat hij overal mee naartoe kon met de auto was de wagenziekte trouwens over.... Dus zorg dat de hond het autorijden leuk gaat vinden!
Succes ermee!

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:38

wij geven de honden meestal geen eten voordat we gaan rijden met de auto, als ze er dan weer uit zijn krijgen ze gewoon weer eten. Wij hebben het niet zo opmedicijnen enzo, omdat onze ene hond heel snel gek wordt van medicijnen (gek beest ) Geen eten geven werkt bij ons prima, misschien scheelt het ook als je bijvoorbeeld het raampje op een kier zet, dat vinden ze eigenlijk altijd wel fijn. Ik denk dat je gewoon moet kijken wat het beste resultaat heeft bij jouw pup

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:22

Mijn honden hadden het allebei als pup. Maar ze zaten dan achterin (achterbak). Ik heb ze daarom als pup niet meer achterin laten meereizen, maar helemaal voorin, voor de bijrijdersstoel en toen ging het al veel beter en was het overgeven zo goed als over. Toen ze iets ouder waren konden ze wel weer gewoon achterin zonder problemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:21

Onze hond had het ook als pup, achterin of in de achterbak.
We hadden er ook iets voor gekregen en dat hielp wel.
Nu heeft hij er geen last meer van.

Hij zit nu ook gewoon voorin voor de stoel met veel frisse lucht.