Kippen laten enten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Kippen laten enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 12:42

Vanmiddag krijg ik van de DA een brief binnen dat ik in kan vullen wanneer ik mijn kippen wil laten enten tegen de vogelgriep.
Dan kunnen ze lekker weer naar buiten.
Anders moeten ze nog tot juli/augustus opgehokt blijven, mogen ze enkele maanden naar buiten en daarna moeten ze weer opgehokt worden.
Voor de kippen vindt ik het lekkerder wanneer ze lekker buiten kunnen lopen.
Maar wanneer ik ze laat enten wordt er dus wel melding gemaakt dat ik kippen heb.
Dus bij uitbraak zullen ze geruimd worden.
En dát houdt me een beetje tegen.
Ik bedoel, niet dat ik ze met uitbraak op zolder verstop, maar dat ruimen is volgens mij alles behalve dier vriendelijk.
Ze zullen waarschijnlijk geen spuitjes krijgen, of wel?
Tja, wat zouden jullie doen?

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:27

Wij hebben nu 1 kip zitten, en wilden van de zomer nieuwe kopen. Maar nu dat niet doorgaat hebben wij besloten gewoon de kip te laten zitten. Niet laten enten ofzo, we laten hem af en toe ook nog gewoon buitenlopen. We wonen in een woonwijk, en ook al weet een deel van de buurt dat we kippen hebben, je hoort ze nu niet (omdat het er maar 1 is kan ze tegen niemand ''praten''.).
Wij laten dr dus niet enten...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:54

Ik wist het wel, i liet mn beesten enten. Ik zou ze echt niet zo lang op willen sluiten. Je neemt een beest, dus ben je er ook verantwoordelijk voor en wil je er het beste voor (ik tenminste wel)...

Ylana

Re: Kippen laten enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:31

De reden dat ik twijfel is omdat wanneer ze geent worden ze ook geregistreerd worden.
Dus bij ruiming ben ik zo wie zo de banketstaaf dan.
Maar ik heb het formulier zo juist ingevult...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:42

Maar hoe zit dan dan? Als je kippen gevaccineerd zijn, hoeven ze toch niet geruimd worden als er toch vogelpest in je buurt uitbreekt? Of wel?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:44

Er staat als laatste zin in de brief:

Vaccinatie betekend geen garantie dat uw dieren bij een eventuele uitbraak van volgelgriep bij u in de buurt niet zullen worden geruimd.

Met andere woorden, worden ze dan gewoon geruimd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:46

O. Afbeelding

In dat geval zal het inderdaad een moeilijke beslissing worden...

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:08

wij laten ze wel enten. kost 150 euro per adres, maar via via wordt dit prima geregelt
onze kippen hebben een onwijs klein hok, die laten we niet maanden vastzitten.
de kans dat ze de volgelgriep krijgen is niet veel groter dan dat ze het nu kunnen krijgen, en ach..dood is dood, maar we hebben scharrelkippen, geen opsluit kippen.

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:09

Onze kips worden niet geënt. Ze leven al hun leven in een grote ren. Deze is 2 meter hoog, en behoorlijk groot (ze delen het met 5 knijns). Verder geheel omgeven met een hek, en gaas. En sinds kort volledig (eerst voor de helft) met golfplekken bedekt.

Onze kippen zitten dus eigenlijk altijd al 'opgehokt'. Dit vanwege katten (we hebben daar al een aantal aan verloren) en vanwege de ontsnappende knijns steeds Er kunnen geen vogels in, en ook niet uit.

WE zien er het nut dus niet van in. Vrijlopen doen ze al niet (ja, in de zomer, als we erbij zitten even) maar verder niet. Het is enkel maar extra stress, en extra kosten. Reizen met die dieren mag niet, dus moet aan huis. Stjingtjing, en dat terwijl het imo niet nodig is vanwege het niet in contact kunnen komen met ander gevogelte en niet loslopen