wanneer weer opgraven.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

wanneer weer opgraven.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 15:54

......met deze vraag komt zojuist me zoon binnen.
Wij hebben onze cavia op 13.03.2004 begraven in de tuin (dus nu 2 jaar)
De cavia was in een handdoek en in een doos gedaan en zo in de grond in Zou deze nu genoeg verteert zijn dat er alleen nog botten zijn, of.......................... Wat denken jullie. Zal ik eerst stiekem kijken en dan de boel weer dicht doen en dan met de kids opgraven of nog een jaartje wachten?

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:55

Ik zou het zowiezo niet doen bah bah

romatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:57

Waarom wil je m opgraven dan?

ThePast03

Re: wanneer weer opgraven.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:58

Is dit serieus?
Je begraaft toch geen dier om hem twee jaar later op te graven?

Sorry, ik vind dit eigenlijk een beetje ziekelijk.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 15:58

romatjuh schreef:
Waarom wil je m opgraven dan?

Ja voor de botten, dat is toch interesant (vind mijn zoon van 11)
en eigelijk is dat wel zo. Vind dat best wel wat hebben een cavia skelet. Maar dan wel in takt, en dat denk ik eigelijk dat het dat niet meer is.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:00

Ik denk dat nu onderant wel het meeste ervan verteerd zal zijn af een toe haar maar meer denk ik niet.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:01

Het kan zelfs zo zijn dat er niets meer te vinden is, alleen nog wat haar, skelet verteert gewoon - alleen onder bijzondere omstandigheden blijven skeletresten bewaard. Hoe snel e.e.a. verloopt weet ik niet. Had je het skelet van je cavia willen bewaren dan had je het anders moeten aanpakken - villen, vlees eraf, botten weken in een bepaald spul en dan laten drogen en opzetten...

Hilli

Re:

(als zoonlief het interessant vindt dan zijn in de bieb vast wel wat boeken over skeletten te vinden)

Rochiril

Re:

ik neem aan voor het skelet. Is best interessant overigens. Ik heb ook nogal wat schedeltjes van dieren. Meeste wild, die ik ergens vond. Maar ik heb ook het schedeltje van 1 van mijn hamsters. De kat en hond ga ik overigens niet aan beginnen, dat ging me toch wat te ver. Dus echt ziekelijk? nee vind ik niet echt.
Ik denk dat je niet veel meer terugvindt eigenlijk, het verteert gewoon, zeker 2 jaar lijkt me wat lang. Maar als je wat vindt, als het niet helemaal 'schoon' is, even in verdunde chloor leggen, dan wordt het mooi wit.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:02

Ik had ooit eens gehoord dat een jaar onder de grond genoeg was.. Je kunt altijd even kijken

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:03

Hilli schreef:
Het kan zelfs zo zijn dat er niets meer te vinden is, alleen nog wat haar, skelet verteert gewoon - alleen onder bijzondere omstandigheden blijven skeletresten bewaard. Hoe snel e.e.a. verloopt weet ik niet. Had je het skelet van je cavia willen bewaren dan had je het anders moeten aanpakken - villen, vlees eraf, botten weken in een bepaald spul en dan laten drogen en opzetten...

Zou je denken?? In de natuur vind je toch ook vaak botten en schedels enzo. Kijk is alles weg, is het ook geen ramp hoor.

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:07

ja in de natuur vind je ze vaak, maar die liggen vaak niet zo lang. ik heb er een van een schildpad uit Florida. dat beest heeft 3 weekjes gelegen, en het vlees was vrijwel weg toen ik de schedel meenam. Heb ik maar minimaal moeten schoonmaken.
Lag ook een dooie koe in een weiland (laten ze daar liggen, ruimt zichzelf op). Na een maandje was het nog maar een hoopje vel met botten. Helaas toen ik opzoek wilde gaan naar de schedel had een coyote er korte metten mee gemaakt

Maar misschien dat het onder de grond langzamer gaat, dat weet ik niet. Minder zuurstof ofzo?
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 15-03-06 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:07

De meeste schedels of skelet-stukken die je vindt liggen op het strooisel, dus boven de bodem. Maar niet als je het in vochtige Nederlandse grond stopt, dan is het zo weg. Maar goed ook, anders stonden we tot onze oksels in de skeletten en andere derrie.

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:09

misschien sneller dus? is natuurlijk ook mogelijk

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:14

Hoe snel iets verteert in de bodem hangt van een hoop verschillende dingen af. Sowieso is zuurstofgehalte van belang, of eerder: grondwaterspiegel. Als er oude opgravingen liggen, blijven ze het beste bewaard wanneer ze onder de grondwaterspiegel liggen. Over het algemeen liggen beesten die doodgaan er ver boven. Er komen dan insecten, bacteriën en schimmels die het beest verteren en blijft er weinig over. Van bomen bijvoorbeeld, of planten, zijn snelle stoffen als suikers echt al heel snel weg. Hoe een en ander werkt, is vrij ingewikkeld, kun je jaren voor studeren en dan bodembioloog worden

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:16

In Egypte bijvoorbeeld, worden 'oude dingen' makkelijker bewaard omdat het zo droog is. Toch heeft de natuur ook genoeg systeempjes om ook daar te zorgen dat je niet tot aan de knietjes in de dierlijke en menselijke overblijfselen staat!

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:27

maar botten blijven vaak toch wel over? Ik denk nu aan olifanten kerkhoven e.d. zeker in droge klimaten, waar de zon de botten uitdroogt. Hier in ned. en andere vochtigere klimaten wordt het wel wat moeilijker ja. Maar goed ik ben geen bodembioloog.

edit: had je bericht over egypte en droge klimaten even over het hoofd gezien.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:01

plus dat onze cavia in een handdoek en een doos zat, zou het dan nog in die handdoek zitten, hihi

Patricia20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:05

denk dat de handoek voor een groot deel wel is verteerd,maar dat je het nog wel kan zien?
ik denk dat je het beste even kunt kijken, dan weet je het in elk geval zeker!
de doos is zowiezo al weg, dat verteerd heel snel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:16

Vind je niet dat je dieren die je begraven hebt en zo een laatste rustplaatsje hebt gegeven ook gewoon daar moet laten liggen? Dat kun je je zoon ook leren: dat levende wezens die begraven worden met rust moeten worden gelaten. Voor skeletjes kan hij toch op internet kijken? Bovendien is het misschien ook wel eng als hij ziet wat er van zijn lieve beestje over is, weet jij veel wat zo'n kind allemaal gaat verzinnen en dromen ...?

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:24

Oh, verteert dat zo snel?? Dan kan ik ons konijn dus ook wel een hokje geven op ons ''kerkhof'' (liggen duiven, kippen, hamsters, konijn, vogeltjes, muizen.... echt vanalles )
Was bang dat hij dan alle botten op zou graven ofzo

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:27

je kan altijd een poging wagen
boven de grond eten andere dieren(vogelsenz.) ook het vlees enzo op denk niet dat er nogveel van het vleesoveris gewoon kijken,, kan geen kwaad, en een goede les voor je kinderen

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:30

hmm, moeilijk..
als je het hem echt wilt geven zou ik eerst zelf kijken, en dan alsnog beslissen of hij het te zien krijgt. ikzelf zou het niet doen, wie weet wat die 'kleintjes' allemaal gaan bedenken en dromen. laat hem dan een keer met een boswachter naar skeletjes zoeken in het bos. dat zijn wilde dieren geweest, vind ik toch wat anders dan een ooit zo'n lief huisdier.

idd, de verteersnelheid hangt af van de bodemgesteldheid (zuurstof, vocht). zolang er geen zuurstof bij komt kan het lang 'goed' blijven, want er kunnen geen bacterien bij.

wat ik dus zou doen is eerst zelf kijken, en dan beslissen wat je gaat doen.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:31

Ik heb een paar jaar geleden mijn hamster begraven, toen we 6 weken later de tuin gingen verbouwen kwam er alleen een leeg doosje naar boven

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:33

Twee jaar is in principe meer dan lang genoeg. Al weet ik niet precies hoe het zit met de handdoek. Anders kijk je toch eerst zelf even, dan kun je de hele boel altijd nog weer begraven.
Je zoon is 11 en nieuwschierig, ik zou het hem gewoon laten zien. Dood is toch niet iets waar je geheimzinnig over hoeft te doen, of iets engs? Ik vond het vroeger ook altijd razend interessant hoor, skeletjes enzo. Nou ben ik uiteindelijk wel dierenarts geworden dus misschien toch nog een tik van de molen gekregen van dat alles