kat onzindelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

kat onzindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:10

Hallo,

Sinds enkele weken hebben we een nieuwe kat bij ons van bijna een jaar. In het begin ging ze netjes mee op de bak van de kater die we al hadden. Nu sinds een tijdje begint ze naast de bak te gaan. Zou dat kunnen zijn omdat ze net gesteriliseert is. Ze moet nu ook tijdelijk medicatie nemen als antibiotica. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?

groetjes

Vickelientje

Re: kat onzindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:25

vang wat urine op en laat dat onderzoeken door je dierenarts. Een kat kan blaasproblemen hebben als hij plots naast de bak gaat plassen.
Drinkt je kat ook meer?

Verder weet ik niet hoe vaak je de bak verschoond? Sommige vinden het al heel snel te vies en gaan er dan niet meer op.
Dus dan elke dag schoonmaken en kan ook helpen om de bak met chloor schoon te maken...vraag me niet waarom, maar daar wordt ie aantrekkelijker van.

Is er onlangs iets veranderd aan de bak? Andere plaats..kap erop...ander grit?
Hoe is de kat verder? Onrustig? in dat geval kun je ook Feliway proberen. Dat is wrs ook verkrijgbaar bij jouw dierenarts en daar kun je ook vast meer info krijgen

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:29

we maken de bak 2 x per dag schoon. Hij nog maar pas helemaal met water en zeep schoon gemaakt ook.

Aan de bak is er niets veranderd, wel aan het grind.
Echt onrustig is ze niet.

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:42

Sjintoo schreef:
we maken de bak 2 x per dag schoon. Hij nog maar pas helemaal met water en zeep schoon gemaakt ook.

Aan de bak is er niets veranderd, wel aan het grind.
Echt onrustig is ze niet.

Dan zou je eens kunnen proberen weer het oude grit erin te doen. Mss vind ze deze niet fijn...en katten zijn soms nu eenmaal net koninginnen..

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:45

Sommige katten houden ook niet van de geur van zeep.

Daar kan het ook nog aan liggen. En zeker het verschillende grid kan veel invloed hebben. Het is maar net wat ze gewend zijn.

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:49

het was de eerste keer gisteren dat we het echt schoonmaakten met zeep dus daar kan het niet aan liggen.
Vriendje zei me ook net dat we het grind al veranderd hadden voor Nezumi er was, dus daar kan het ook niet aan liggen.
We gaan nu eens proberen door het bovenste gedeelte er af te halen en zien wat ze dan doet.
Ze is geen kattenbak gewoon, het was een stalkat.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:51

En anders echt even urine laten onderzoeken hoor...kan best zijn dat ze ergens last van heeft...

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:52

ze moet deze week toch terug voor haar hechtingen te laten uithalen dus dan kan ik het ineens eens vragen aan de dierenarts.

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:53

ze heeft trouwens ook een tandje dat scheefgroeit, iemand daar ervaring mee? Het is een hoektand. Ze eet en drinkt nog wel gewoon dus denk niet dat ze echt veel last heeft.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:58

zolang ze er geen last van heeft, zou ik er niks aan laten doen. Hoektanden zijn erg moeilijk te verwijderen, door de lange wortel. Stel dat ze er last van krijgt met eten bv...dan kun je altijd overleggen met de d'arts.
Maar zo niet...mooi zo laten

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:04

Laten nakijken door de dierenarts, waarschijnlijk laat ie het zitten, tenzij ze er echt last mee krijgt.

Verder, je kattenbakprobleem... Regelmatig schoonmaken (2 katten = dagelijks schoonmaken). Eventueel een kattenbak er bij (gouden regel: aantal kattenbakken = aantal katten +1; ik heb er zelf 2 staan met 2 katten). Heb je een deurtje erin? Dan zou ik eerst dat eruit halen ipv de hele kap eraf.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:23

Het kan inderdaad ook zijn dat ze niet meer 'durft' in de kattenbak omdat ze misschien door de kater gedomineerd wordt? Dan zou een tweede kattenbak erbij inderdaad kunnen helpen.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:37

Idd ook een optie. Hoeft niet eens vechten te zijn, blikken kunnen ook doden Ik merk dat bij mijn eigen katten ook, broer en zus. Kunnen op zich goed met elkaar door 1 deur, maar af en toe ligt de poes aan de trap en zit de kater er op, durft ie er niet langs... We hebben daarom ook boven en beneden een bak

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:16

raar maar waar is ze vandaag wel netjes op de bak gegaan. Ben eens benieuwd naar morgen.