Konijn gedekt terwijl we dachten dat het twee vrouwtjs waren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zippo

Konijn gedekt terwijl we dachten dat het twee vrouwtjs waren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 22:38

Hallo!

Nou de titel zegt het al, wij dachten dat we twee vrouwtjes hadden gekocht, zat de een gisteravond ineens bovenop de ander. Wij kijken, blijkt de een een mannetje te zijn!
Nu mijn vragen; de konijnen zijn nu ong. 5 maanden oud, is het dan slecht als het konijn nu zwanger is? En als dit zo is, moet er dan nog iets speciaals met het hok gedaan worden? tegen de kou een deken eroverheen hangen ofzo?
Ik las ook dat de zwangerschap heel zwaar is voor de moeder als ze niet oud genoeg zijn, is dit zo als ze 6 maanden zijn?

Alvast bedankt!

Nannes

Re: Konijn gedekt terwijl we dachten dat het twee vrouwtjs w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:01

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:02

vervelende situatie! maar wist je niet dat bij konijnen op jonge leeftijd nog niet te zien is of het een mannetje of een vrouwtje is?? mannetjes verbergen het dan vaak nog...

1. konijnen uit elkaar halen!!
2. bij beide konijnen 's nachts een deken erover doen (als het vriest)
3. zorg ervoor dat wanneer het vrouwtje ongeveer moet werpen je wat nestmateriaal in het hok legt. Dus iig schoon stro! (tenminste dat is mij altijd verteld)

ik hoop voor je dat ze toch niet zwanger blijkt te zijn! ga anders nog even met haar langs de dierenarts *misschien kan hij er simpel nog wat aan doen..*

WinSel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:44

jij ook al
ik ook domme dierenwinkels:S

gelijk mannetje er bij weg halen
en veel stroo en hooi in het hok doen
als het vrouwtje moet werpen
veel eten geven
en anders ff langs de dierenarts:D

Zippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:47

Okee, ik ga ze gelijk uit elkaar halen! Ik denk dat de kans wel groot is dat ze gedekt is, want ze zaten altijd gewoon samen in dat ren.. morgen gaan we naar de dierenarts

Zippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:48

En inderdaad, stomme dierenwinkels.. ik wilde in eerste instantie geen konijnen daar kopen omdat je het dan in stand houd, maar deze waren te leuk om te laten staan dus heb ik het toch gedaan

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:52

de mijne bleek ook een mannentje te zijn. hij ging ook ineens dekken. Gelijk apart gezet. Gelukkig geen baby konijntjes. want ze waren nog heel jong

Sjen

Re: Konijn gedekt terwijl we dachten dat het twee vrouwtjs w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 00:25

De meeste dierenwinkels doen gewoon net alsof het twee vrouwtjes zijn, zodat ze ze kunnen verkopen. Als het vrouwtje niet uitgegroeid is, kan het wel degelijk slecht voor haar zijn. Meestal zie je echter, dat wanneer ze zich gewoon wilde laten dekken, ze er wel klaar voor is. Wanneer je het als mens gaat dwingen voor 10 maanden terwijl de voedster nog niet wil, krijg je uiteraard problemen. Zorg er in elk geval voor dat je haar nu tijdens de dracht heel veel bijvoert. Dan kan ze evt. nog wat groeien.