Vraag Over Voeding Konijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissRoxyy

Vraag Over Voeding Konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 15:09

Ik vroeg mezelf af welke groenten en fruit wat een konijn mag?
Ik heb hier een boek over konijnen maar daar staat maar een klein lijstje in.. Kruiden(peterselie,tijm) ,maja mag hij dan bv ook selderij?
Of banaan ,kiwi ofzo? wie weet dit ,sorry als hier al een topic over is.
Of weet misschien iemand een site waarop alle dingen staan?
kan het namelijk niet vinden

Alvast bedankt.

Groetjes Roxy

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:19

Selderij en prei en sla niet teveel anders krijgt je konijn gasopééhopingen in de darmen en kan die aan koliekachtige verschijnselen dood gaan. Verder mag die vrijwel alle groeten en fruit hebben

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 15:37

oke heel erg bedankt

EngeltjeS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:42

konijnen zijn dol op banaan!
dus dat mogen ze zeker. Geef ze alleen niet te veel, want de stoffen die er in zitten, (koolhydraten) zetten zich snel om in vetten en zo word ie snel dik.

appel mogen ze, wortel, oud brood (niet beschimmeld), andijvie stronk ongewassen, wit lof ongewassen.

nou dat is al een hele boel vind ik zo!
xxiezz devica

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:43

Prei absoluut niet, dat is familie van de ui en niet goed! geen aardappelschillen.
Geen vaste kolen zoals Witte kool,bloemkool spruitjes e.d. daar krijgen ze gauw gasbuiken van.

Selderij,andijvie,wortelen,boerenkool,witlof,koolrabiblad, appels e.d wel.
Altijd om denken dat je meerdere dingen geeft van verschillende structuren, geef je een stuk appel ( fruit ) geef dan ook wat stevige bladgroente bij, bv andijvie ( groente)
Dingen waar veel vocht inzit, sla bv, niet teveel geven, de darmflora van een konijn is heel gevoelig en daarvan kunnen ze aan de diarree raken. Met kolen als boerenkool oppassen, ze mogen er wel wat van maar niet teveel i.v.m kans op gasbuik. Geef dan ook een stukje oud brood bij bv. Zorg voor spul met stevige structuur, je kan bv beter ijsbergsla voeren dan gewone sla.
ALTIJD hooi bijvoeren, ze moeten onbeperkt hooi kunnen eten om de darmen in werking te houden.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 16:11

Zo dat is al veel info! Heel erg bedankt allemaal!

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:14

Ik geef mijn konijn wortel (Je mag alleen niet het groene geven want dat is niet goed.), paprika, banaan, appel, peer, mandarijn, andijvie, komkommer. Soms pluk is buiten ook wat gras als het winter is.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:20

Love-mickey, wat is er niet goed aan het loof van wortelen ? Dat mogen ze best hebben hoor, maar zoals ik al zei, bij alles gedoseerd voeren en combineren