zieke drachtige geit (SPOED!!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

zieke drachtige geit (SPOED!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 15:05

De drachtige geit is erg mager, ruggegraat steekt omhoog.
Het jong leeft waarschijnlijk al niet meer want ze is veel te dun. Ze staat nu apart in een box maar wat kunnen we haar geven om haar een beetje op te peppen?
Voor paarden, honden, katten e.d. heb je een vitaminespuit. Bestaat er ook zoiets voor een geit?
Wat kunnen we nog meer doen om haar wat aan te laten komen.
Ze staan nu op alleen hooi. Heb al gezegd dat ze even brok moeten kopen maar het blijven helaas boeren.

Aub alleen tips, want meer kan ik ook niet veranderen aan de omstandigheden, doe al mijn best.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:06

DA ?!?! en ja een vitamine shot bestaat ook voor geiten! te verkrijgen bij de DA als het geitJE al niet meer leeft in de geit zeg maar, dan moet je ook de DA bellen! Het geitje moet eruit gehaald worden uiteraard.

Als brok kun je het beste, brok geven die speciaal voor lammetjes is, krijgt geit de goede voedingsstoffen binnen die gaan ook naar het geitje toe. Verder conditiebrok, alleen hooi in de periode dat ze drachtig zijn is niet voldoende...
Laatst bijgewerkt door ikke17 op 12-03-06 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:08

Je kunt altijd de da bellen voor advies toch? Dat kost niks, en die kunnen misschien meer zeggen dan wij?
Wel goed dat je het dier zo wilt helpen!

bren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:06

heb maar 1 tip en dat is als de wiede weerga de dierenarts bellen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:06

DA !

ellepel

Re: zieke drachtige geit (SPOED!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:35

domme boeren dan,want zelfs die weten wel dat een drachtige geit brok moet hebben.

ontwormen moet je uiteraard ook, en denk dat als het jong inderdaad dood is de geit ook niet lang meer leeft als je geen dierenarts gaat bellen....

toch even geld investeren dus

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:28

Oh ik wil ze geen domme boeren noemen, ze zijn niet gierig oid maar denken denk ik eerder te simel (of ik vind te snel iets zielig).
Inmiddels staat de geit apart van de andere geiten en eeft ze dus zeker weten al het brok voor dr zelf (ze kregen wel brok maar de zwerver voert ze (achter de boerderij woont een zwerver in een sta caravan en die voert de geiten, honden, konijnen en paarden, je moet heel goed om die man denken wat hij doet, hij vind bijvoorbeeld dat de paarden kunnen leven op 2 plakjes hooi per dag) en dan weet je nooit hoe of wat). Maargoed zoals het nu lijkt gaat het al een stuk beter, geit is al aangekomen en zelfs lijkt haar buik gegroeit dus ik heb weer hoop dat het jong nog leeft.

Wat de zwerver betreft, hij heeft een ontiegelijke hekel aan mijn vriend en mijn vriend kijkt het meest om naar de dieren dus wat hij ok zegt hij blijft het toch op zijn manier doen. Naar mij luistert ie wel maar ik kom hem neit vaak tegen gelukkig. Hij weet inmiddels wel dat de paarden geen brok van de koeien mogen haha en mijn vriend zorgt ervoor dat de paarden 1 pak hooi per dag krijgen ongeveer.

Ik zal hier binnenkort wel weer even updaten maar voor nou lijkt het beter te gaan en ik zal alsnog even een vitamine spuit voor haar halen en ook voor t bokje (die is gekomen om aan te sterker, was verwaarloosd)

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:33

Idd gewoon de geit even in de gaten houden...

Dat paarden niet op 2 plakken hooi per dag leven ben ik het niet helemaal mee eens. Al weet ik natuurlijk niet hoe groot de paarden zijn. Die van mij krijgt nu een jaar naar aanleiding van doktersadvies ook maar 2 plakken hooi.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:47

Ik vind dat het afhangt van de manier waarop
Deze paarden staan in een koud schuurtje en krijgen verder geen brok en hebben ook geen deken op. Ik vind dan 2 plakken te weinig. Ik zeg wel paarden trouwens, maar het gaat om een shetlander en een D-pony (draver). Maargoed ieder zijn eigen ding. Mijn eigen pony staat ook samen met de tinker op ongeveer 1 pak hooi per dag.

ponyzotje

Re: zieke drachtige geit (SPOED!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:51

Als het jong de 12e dood was geweest, had de moedergeit wrs ook niet meer geleefd door vergiftiging, dus dat zal wel in orde zijn. Er kan wel iets zijn met het jong, maar het leeft wrs nog. Hou ze inderdaad maar in de gaten

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 19:03

Nou grote vreugde
Wij zijn afglopen weekend op familieweekend geweest, maandag kwamen we thuis en natuurlijk alle beesten zo snel mogelijk bij langs en er stond een kern gezond jong naast mama, ze was denk ik ongeveer 1 dag oud. Drinkt goed, mekkert lekker en mams was lief voor haar. Ze is wel klein maar haar gezondheid lijkt tot nu toe erg goed, we blijven beide dames in de gaten houden!

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:55

oke gelukkig maar dat het goed is afgelopen. geitjes zijn net als schapen 5 maanden min 5 dagen drachtig maar ik wist niet of jullie de presieze datum wisten.

LisaLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:17

Anna-Jelly schreef:
Nou grote vreugde
Wij zijn afglopen weekend op familieweekend geweest, maandag kwamen we thuis en natuurlijk alle beesten zo snel mogelijk bij langs en er stond een kern gezond jong naast mama, ze was denk ik ongeveer 1 dag oud. Drinkt goed, mekkert lekker en mams was lief voor haar. Ze is wel klein maar haar gezondheid lijkt tot nu toe erg goed, we blijven beide dames in de gaten houden!

Dat is geweldig!
Ik Opende met een brok in me keel dit topic.. zo erg
MAar gelukkig is het goed

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:21

Ja gelukkig wel! Ik wist niet hoe lang een geit drachtig moest zijn. De pa van het jong (en er zijn nog 2 op komst) is ook een jong van vorig jaar, van deze geit.. Ze hebben hem er te laat bij weggehaalt de sukkels.

Het gaat nog steeds goed met de kleine!