Kat heeft al 4 x gegrepen...!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

myhorse

Kat heeft al 4 x gegrepen...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 00:27

heey,
ik heb een groot probleempje..mijn kat die grijpt..niet speelsig maar egt met een doel van ik pak je..ze komt op je af rennen zet haar tanden erin en ze is weer weg. dat bloed natuurlijk als een gekke en doet vreselijk zeer..dus eerst maar ff een handoek halen om de bloeding te stoppen.

het is begonnen toen met de fohn..ik wou haar fohnen want ze was heel klein 4 weekjes en was kletsnat..en dat vond ze niet leuk toen greep ze mij in me hanmd, meteen doorgebeten en was allang weer weg. ik heb haar zo snel mogelijk alle schreeuwen gegeven die ik in me had. en ze vluchte weg..

de 2de keer toen ze me greep was net niet raak..ze zat in een hoekje..kon makkelijk wegkomen want achter haar zat een gang waar ze weg kon. ik wil haar pakken, en ze vliegt naar me gezicht! ik heb haar een beste rottik verkocht omdat ik zo kwaad was op haar. ook heb ik wel eens dan kom ik op haar aflopen en gaan die haren omhoog springt ze wat domme passen opzij en begint ze blazen en ze grommen..

de 3de keer dat ze me greep was in mijn duim..ik zat met me hand op de bank en ineens voel ik iets in me duim(auwtsj..) ik kijk die kat was snel weg en ik bloede!!

en zonet..ik laat haar naar binnen want ze was aan het mauwen..ineens vliegt ze me voet aan..rent snel weer naar boven..ik kijken naar me voet..allemaal bloedvlekken in me sok..weer doorgebeten..

en tog ik heb haar NOOIT pijngedaan NOOIT teleurgesteld altijd als ik haar zie aai ik haar knuffel ik met haar ze slaapt altijd bij mij krijgt vlees en is prima verzorgt..ze is 4 maand oud nu en het is zeker geen speelsigheid want ze doethet met opzet.. altijd als ik eraan kom komt ze mauwend naar me toe en gaat ze op 2 benen staatn zo van til me op geef me aandacht..en dat doe ik natuurlijk ook ik begroet eerst mijn kat..en nu begint ze steeds vaker zo te doen..wat moet ik eraan doen?!

plutolover

Re: Kat heeft al 4 x gegrepen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:41

miss dat ze angstig is geworden door de fhon maar goed het mag niet.

Mis is het handig om een plantenspuit inde buurt te hebben.Als ze ja aanvalt dat je de spuit pakt en haar en spuit water geeft

myhorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 00:42

dat heb ik wel eens gedaan..maar dan gaat ze wel wegrennen maar ze doet het steeds weer heb het al 3 week geprobeert

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:00

Klinkt als een getraumatiseerd beestje. Maar 4 weken oud!? en dat fohnen? wat is er dan in godsnaam gebeurd? Een kitten mag pas vanaf 8 weken uit het nest weg. En misschien was je fohn wel veels te heet? Ik heb het vermoeden dat ze hier een trauma van heeft gekregen....

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:31

ben het met marye78 eens.

Maar waarom een kat föhnen :S er bestaan ook nog handdoeken en fleece dekentjes.

myhorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 02:31

ja ik weet het..maar ik dacht dat dat wel mogt..het was gewoon koude lucht trouwends geen hete;) maar het is een stalkat..die kon al weg..onze vorige kattenhebben we met 6 week ook al weggehaalt..ze dronk en at zelf al en ging goed op onderzoek uit, ze is een grote kat geworden en dat met die fohn was niet mijn bedoeling..ik dacht dat het wel lekker voor der was..maar nee..

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 02:37

ook al is het een stalkat, met 4 weken is het nog een baby!!! en lekker met een koude fohn terwijl ze nat is (hoe komt ze nat?!)
Ik begrijp wel waarom dat katje nu niet helemaal 100% is.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 03:02

uhm onze kat valt ook aan... maar hij vindt het gewoon leuk om te stoeien... is het dat niet? Mensen schrikken ook wel eens `wat doet ie nou´ maar tis gewoon een pestkop

viewtopic.php?f=73&t=543763&hilit=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:21

niet gaan slaan!
werkt niet want als je dan wilt aaien denken ze dat ze weer een klap krijgen dus niet meer doen.

wat heel goed werkt is dit:
doe de moederpoes na!!!

zodra ze je grijpt pak je haar in haar nekvel beet, je knijpt erin( niet te hard) en drukt haar een beetje scheef naar beneden toe.
daarbij zeg je"mag niet !"of wat anders foei ofzo.
ze kan je hierbij niet bijten hoor, hoogstens een keer met d'r achterpoten trappen

de moederpoes pakt een kitten ook altijd in het nekvel als ze niet willen luisteren, dus dit werkt het beste, dit is "taal"die ze begrijpt.

dus meteen doen, niet wachten,maar grijpen!
ze is wel bang voor je denk ik, dat zie je aan de reactie dat ze gaat grommen als je eraan komt.
laat haar een tijdje gewoon kat zijn, geen dingen doen die eng zijn, alleen aaien en een kleine knuffel, praat daarbij op zachte toon tegen haar.
zodra ze bijt, nekvel,licht knijpen en de kat naar de grond drukken( niet te hard hoor, gewoon een beetje)en nee zeggen.

meteen erna, geef je haar de kans om te laten zien dat jij ook heel lief kunt zijn, je strekt je hand uit, en kijkt of ze wil snuffelen aan je, daarbij weer praten,goed zo je bent wel lief, weet ik veel wat je zeggen wilt en geeft haar een aai.

consequent zijn, bijten mag niet, ook niet zachtjes, na een paar keer heeft ze het wel door dat t niet mag.

myhorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:13

heey bedankt voor jullie tips! ik ga het zeker proberen! maar ze is niet bang voor mij..want alsik naar boven kom dan gaat ze meteen mauwen en komt ze super snel op me af rennen egt zo vasn til me op til me op, en dan til ik haar op en er is niks aan de hand enzo maar ze doet het jjuist heel onverwachts als je bijv. net druk bezig bent met iets;) het kan stoeien zijn maar hoe leer ik haar dan het verschil tussen stoeien en grijpen? maar de kat was nat van de regen;) ik heb haar eerst met handoeken drooggewreven en toen dacht ik dat met een fohn..maar omdat ze het niet leuk vond ben ik ook niet doorgegaan, maar toen had ze me al wel gegrepen;)

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:44

miss vond ze die fohn niet leuk?? veel katte kunnen niet tegen balzen:)
en als het kan meteen pakken en terug bijten goed hard dan is het zo over tis miss ff banketstaaf maar t werkt wel
k heb ook zo een ongelofelijk kreng egt ziek kan je er van worden
zit altijd vuil in houd altijd zweren in de gaten
want dan ben je weer verder van huis

heel veel sucses ermee

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:17

Mijn katertje heeft dat ook twee keer gedaan en vloog de eerste keer meteen naar buiten dus ik kon em niet aanpakken.
De tweede keer was de mijne en heb ik em in zn nekhuid gepakt en em tegen de grond geduwd en een beetje geschut.
Dat is namelijk ook een manier waarop hun moeder hun op hun plek zet.
Daarna heeft ie het nooit meer gedaan,hij moest gewoon even weten wie de baas was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:43

ook al zou het stoeien zijn,bijten mag niet!

gewoon nekvel pakken dan en nee of foei zeggen,meteen er na wel aaien. ze snapt heel snel t verschil wel hoor, en dan bijt ze niet meer.

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:49

misspapaya schreef:
miss vond ze die fohn niet leuk?? veel katte kunnen niet tegen balzen:)
en als het kan meteen pakken en terug bijten goed hard dan is het zo over tis miss ff banketstaaf maar t werkt welk heb ook zo een ongelofelijk kreng egt ziek kan je er van worden
zit altijd vuil in houd altijd zweren in de gaten
want dan ben je weer verder van huis

heel veel sucses ermee

voel je je wel goed die kat snapt daar echt niks van hoor.... die word daar alleen maar angstiger van...

probeer het boek kattengeheimen eens...

of zet je vraag eens op http://www.weetjesoverkatten.nl en dan op het forum... daar zitten 3 katten gedragskundigen misschien kunnen die je een goede tip geven want terug bijten is natuurlijk niet echt de bedoeling en dan al helemaal niet goed hard...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:12

Vier weken is écht te vroeg om weg te gaan bij de moeder.
Wij deden onze kittens echt niet voor de acht weken weg.
Van dat föhnen heeft ze echt een trauma aan over gehouden, katten houden inderdaad niet van blazen.
Leer je kat eens het concept van 'nee'.
Een tik heeft geen nut, je kunt beter de plantenspuit gebruiken of haar in haar nekvel pakken (dat zou de moederpoes ook doen als ze stout is en het blijkt dat dat kalmerend is).

myhorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 19:45

ze heeft het nog niet weer gedaan maar anders zal ik jullie tips opvolgen! nou wij hebben altijd jonge katjes gehad van 6 week en mogte we ze meenemen dus 4 week is niet te vroeg als ze kunnen eten en drinken. kijk hier ene foto toen ze 4 week was: Afbeelding Afbeeldingen hier toen ze 4 maand was: Afbeelding Afbeelding(nu dus) onze vorige kat werd op een manier gestraft dat goed hielp..in de hoek zetten, als ze iets stout heeft gedaan en je zegt in de hoek loopt ze naar de hoek toe en gaat ze met de neus in de hoek zitten tot ik haar aaiu en zeg dat het goed is..daarna is ze ooik erg lief en doet het eg niet nog een keer:p

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:52

misspapaya schreef:
en als het kan meteen pakken en terug bijten goed hard dan is het zo over tis miss ff banketstaaf maar t werkt wel
k heb ook zo een ongelofelijk kreng egt ziek kan je er van worden

ga jij lekker in je kat bijten

over die 4 weken, het gaat er niet om, of ze zelfstandig kunnen eten en drinken. Van 4 tot 8 weken is een cruciale leeftijd voor een kitten, omdat ze dan alles leren van de moeder en de rest van het nest. vooral wat ze wel en niet mogen, dat ze niet hard mogen bijten enz (tijdens het spelen, dat leren ze elkaar wel af). als ze dat niet meekrijgen worden veel katten op volwassen leeftijd niet helemaal 100%.

en over dat tikken geven etc; niet doen!!! een tik van een mens komt altijd heel anders aan als van een moederkat. je stem verheffen is al genoeg (katten haten harde geluiden) of desnoods een waterspuit.

EN NIET FOHNEN

myhorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:54

hihi dat over dat fohnen heb ik me lesje wel van geleert;) dat doe ik nooit meer en slaan ook niet..maar schreeuwen doe ik altijd als ze iets verkeerds doet en dan gaat ze zo zielig mauwen van ik heb niks gedaan,,en evenlater gaat ze gewoon weer door..verhef je weer je stem kijkt ze een x en gaat weer vrolijk verder:p dus ik weet niet of hjet helpt..maar als je der nou bij de nekvelk zou pakken en een gooi (niet te hard natuurlijk) door de kamer zou geven..zou ze dan niet zoiets hebben van oei dat doe ik maar niet weer..?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:59

Een gooi door de kamer?? Dat is een echte no-no.
Bij haar nekvel pakken werkt kalmerend en dat is wat de moeder zou doen bij een 'correctie'. Gewoon aan haar nekvel oppakken voor een paar seconden en ze is gekalmeerd en rustig neerzetten.
Jouw kat kent het concept van nee echt niet, waarschijnlijk ook omdat ze zo vroeg van de moeder is gehaald.
Stem verheffen helpt goed, anders klap je een keer in je handen.
Bij katten heb je echt geen geweld nodig om ze te corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 00:18

Volgens mij is het een manier van spelen..
Als ik naar mijn katten kijk vertonen ze allebij dat gedrag.
De kater, die gromt en blaast heel snel als je hem optild,
en als je niet uitkijkt geeft ie een haal naar je gezicht.
Gewoon dominant gedrag, hij geeft z'n grenzen aan,
ik heb er geen problemen mee.

Mn pers valt ook an en bijt keihad, ook krapt ze je soms helemaal open
als ik haar gewoon op wil tillen.
Trust me, ik doe nix raars met mn katten, het is gewoon hun gedrag.
Op den duur weet je presies wat je wel en niet kan doen bij je eigen kat, alleen als ze echt té ver gaan spreek ik ze wel toe en kunnen ze een zet krijgen.
En bij echt gemenigheid krijgen ze een tik.

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 00:19

myhorse schreef:
hihi dat over dat fohnen heb ik me lesje wel van geleert;) dat doe ik nooit meer en slaan ook niet..maar schreeuwen doe ik altijd als ze iets verkeerds doet en dan gaat ze zo zielig mauwen van ik heb niks gedaan,,en evenlater gaat ze gewoon weer door..verhef je weer je stem kijkt ze een x en gaat weer vrolijk verder:p
dus ik weet niet of hjet helpt..maar als je der nou bij de nekvelk zou pakken en een gooi (niet te hard natuurlijk) door de kamer zou geven..
zou ze dan niet zoiets hebben van oei dat doe ik maar niet weer..?

Ja vind ik ook, gewoon lekker hard mee tegen muren gooien en smijten,dan blijft ie vanzelf stil liggen en zal ie je nooit meer grijpen

Nee ff zonder dollen,een tik helpt misschien maar das meer omdat ie dan schrikt maar slaan en gooien lost niks op,hij wordt er hooguit nog gekker van.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 02:03

Onze kat doet het ook als iets haar niet zint, soms als ze bij me op bed slaapt en ik draai me om dan wordt ze boos en wil me bijten.
Ik zet haar dan op haar plek door haar in het nekvel vast te pakken, en een stevig "NEE" te zeggen. Daarbij kijk ik haar boos aan en soms blaas ik ook even zachtjes.

(Deze kat was dus ook als kleintje uit een nest in een asiel gekomen, en had daarom geen manieren geleerd van de moederpoes.)

Op die manier wordt ze niet bang voor me maar ze weet wel dat ik de baas ben.
Overigens, jouw kat is een lapje en die schijnen wel vaker wat "pittig" te zijn

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:29

heej wij hebben ook een jong poesje hurby echt een schatje en die is vandaag gecastereerd best wel zielig maar het gaat goed met hem en ik heb ook last ervan dat hurby soms buien heeft dat hij mij aanvalt ook wel eens tot bloedens toe ik geef hem dan meestal een tik maar hij is gewoon nog jong dan denken die poesjes meestal dat ze alles mogen en dan moet je soms streng zijn en dat sommige zeuren over die fohn dat slaat nergens op want ik fohn mijn poesje ook wel eens en hij vind het juist heerlijk licht aan de kat en hij word van 1 keer iets fout doen niet gelijk bang voor je dus wees gerust

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:22

Lukkie heeft het ook gedaan. En ik was de wanhoop nabij. Want hij deed het ook met bezoek. Ik heb toen een advies gekregen van aan cattery. En dat was juist niet straffen. Maar meteen lief doen en aandacht geven. Lukkie deed het uit onzekerheid en lief doen heeft echt geholpen. Hij doet het nu nooit meer.

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:36

Citaat:
jouw kat is een lapje en die schijnen wel vaker wat "pittig" te zijn

wat grappig,mijn kat is ook een 'lapje' en ik heb nog nooit gehoord dat die wat wilder zijn! Ligt dat echt aan de kleur? Toen ze nog wat jonger was (ze wordt over 1,5 maand 2 jaar) gaf ze wel s een haal. Of ze ging achter de bank liggen en dan als je t niet verwachtte: rats! met die nagels en die vlijmscherpe tandjes... Au! Nou, dan zei ik één keer heel duidelijk Nee! en daarna moest ze naar de bijkeuken. Na 5 minuten mocht ze weer in de kamer, en dan belonen. Zo heb ik t volgehouden, en ze doet t nu nooit meer. Ik hoef enkel maar Poes..! te zeggen en ze weet t al