Hond is vèèèèèl te dik! Wat doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sifra_

Hond is vèèèèèl te dik! Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 20:20

Mijn hond is echt heeeeeeeeeeel erg dik... Dat is gekomen toen we hem hebben laten castreren omdat hij zomaar op vrouwtjes sprong en op vriendinnetjes en nichtjes... ...
Toen hebben we hem laten castreren en heeft ie een obsessie voor eten gekregen. Hij gaat bijvoorbeeld voor de kast waar zn voer in zit zitten als ie honger heeft en dan gaat ie blaffen en loopt het kwijl zo uit zn mond.

Ik heb al vanalles geprobeert, bonen tussen het eten, met hem rennen 10 min per dag, light voer, weinig voer, niks mag helpen...

Wie o wie heeft een goede oplossing voor mij die ECHT helpt...

Ik ben ten einde raad met hem...

fie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:35

Als je echt ten einde raad ben zou ik advies van de dierenarts vragen. ik heb ook een hond die veel te dik is (gesteriliseerd) en hebben ook light voer maar eigenlijk help dit helemaal niets (zei de dierenarts ook).
om te vermageren moet je echt speciaal dieet eten geven( denk ik( wel duur hoor) met hem grote wandelingen doen van een 1, 30 uur per dag zo ook moeten ? maar als al dit niet help zeker naar de dierendarts!
En als je hond echt lastig word omdat hij eten wilt zou ik hem proberen te negeren , geen aandacht geven. hij weet immers dat hij daar door aandacht krijgt en daarom blijft hij dat ook doen.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:02

Groot misverstand, want een hond/kat/ander dier wordt NIET te dik door de castratie/sterilisatie. Wèl is het zo dat zo'n dier 25% minder voer nodig heeft.
Vroeger werd er van uit gegaan dat zo'n dier te dik werd door de sterilisatie/castratie, maar dat is achterhaald.
Dè manier om te voorkomen dat een dier dik wordt is om dus 25% minder te voeren. Lijkt misschien rigoreus, maar de stofwisseling wordt effectiever waardoor het dier echt minder nodig heeft.
Een dierenarts welke op de hoogte is van de moderne ontwikkelingen zal dit bevestigen.

Een voorwaarde om je hond te laten afvallen is dat hij ruim voldoende beweging krijgt, 3x per dag een blokje om is te weinig. Je zult de hoeveelheid voeding (en dat hoeft echt geen dure light-voeding te zijn) moeten halveren. Om te voorkomen dat je hond honger krijgt geef je hem sperziebonen. Vinden ze meestal hartstikke lekker en het vult de maag om hongergevoel te voorkomen. Géén tussendoortjes/koekjes geven en ook als hij gaat bedelen bij de kast niets toegeven.

fie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:17

ze worden niet dik door sterilisatie?? kom dan maar naar mijn hond kijken. heeft toch wel daarmee te maken??? ale dat dacht ik altijd

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:19

fie schreef:
ze worden niet dik door sterilisatie?? kom dan maar naar mijn hond kijken. heeft toch wel daarmee te maken??? ale dat dacht ik altijd

Dat dacht iedereen vroeger. En helaas veel mensen welke geacht te worden er verstand van te hebben (dierenartsen, eigenaren dierenwinkels) ook nog steeds.
Dat jou hond te dik is geworden na de sterilisatie kan best, maar heb je haar dan wel minder voeding gegeven?

fie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:20

ja , ik heb ze echt veel minder eten gegeven!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:21

fie schreef:
ja , ik heb ze echt veel minder eten gegeven!

Te dik worden kan ook door andere oorzaken komen. Maar dat een hond door de sterilisatie te dik wordt is een fabeltje.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:40

je hond op spersie bonen zetten! De fout die je maakt is dat je bonen door het eten gaat doen en dat heeft niet veel zin. Om je hond toch zijn nodige vitamines te geven kun je vitamine kruiden (volgensmij heeft dat zo, anders corrigeer mij even) van bio food halen. Die doe je daan over de (spersie) bonen en zo krijgt de hond zijn dagelijkse porsie vitamine. Een hond mag je maximaal 3 weken achter elkaar op bonen zetten!
Hoeveel bonen een hond mag zou ik zo niet weten. Ik denk ong. het zelfde aantal gewicht als wat je aan normale brokken geeft.

En daarnaast veel met je hond wandelen en hem naast de fiets nemen. Niet denken ow nu moet hij maar rennen naast de fiets, omdat hij moet afvallen, want dat is niet goed voor de hond. De hond moet in een draf tempo naast de fiets lopen.
En alle lekkernijen voor je hond afslaan.

Ookal heeft je hond een opsessie voor eten jij bepaald wanneer de hond eten krijg en niet de hond. Deel zijn porsie eten over 2x voor 1 dag zodat hij denkt dat hij meer krijgt en geeft hem op dezelfde tijd eten.

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:41

annepaardoes schreef:
je hond op spersie bonen zetten! De fout die je maakt is dat je bonen door het eten gaat doen en dat heeft niet veel zin. Om je hond toch zijn nodige vitamines te geven kun je vitamine kruiden (volgensmij heeft dat zo, anders corrigeer mij even) van bio food halen. Die doe je daan over de (spersie) bonen en zo krijgt de hond zijn dagelijkse porsie vitamine. Een hond mag je maximaal 3 weken achter elkaar op bonen zetten!
Hoeveel bonen een hond mag zou ik zo niet weten. Ik denk ong. het zelfde aantal gewicht als wat je aan normale brokken geeft.

En daarnaast veel met je hond wandelen en hem naast de fiets nemen. Niet denken ow nu moet hij maar rennen naast de fiets, omdat hij moet afvallen, want dat is niet goed voor de hond. De hond moet in een draf tempo naast de fiets lopen.
En alle lekkernijen voor je hond afslaan.

Ookal heeft je hond een opsessie voor eten jij bepaald wanneer de hond eten krijg en niet de hond. Deel zijn porsie eten over 2x voor 1 dag zodat hij denkt dat hij meer krijgt en geeft hem op dezelfde tijd eten.

Hoi,

Ik sluit me hier ook bij aan.

Groetjes

Lysette

Re: Hond is vèèèèèl te dik! Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:37

Mijn hond is ook echt een vreetzakje Ik vind het wel sneu soms maar te dik is ook niks.
Wat voor hond heb je en hoeveel beweging krijgt hij?

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:19

10 minuten per dag rennen is veel te weinig! Vet wordt pas na 20 minuten verbrand, dus je moet sws minimaal een half uur achter elkaar lopen met hem, wil je hem af laten vallen. Dat hoeft overigens niet per se rennen te zijn.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:20

Mijn hond (en ook mijn vorige hond) is gecastreerd en niet dik. Dus dat het door castreren/steriliseren komt is denk ik niet waar. Mijn hond was ook te dik vorig jaar, toen ben ik bijna een half jaar thuis geweest en heb veel met hem gewandeld en gefietst, toen is hij flink afgevallen. Ook kreeg hij tussendoor niet meer vanalles gevoerd, hij was overdg altijd bij mijn moeder die hem vanalles voerde.
Nu gaat hij doordeweek met een uitlaatdienst mee die een uur wandelen met de honden in het bos en ik fiets nog regelmatig met hem. Hij blijft nu netjes op gewicht terwijl hij juist meer brokken eet!
10 minuten beweging is echt te weinig voor een hond, hij moet veel langer kunnen rennen en ravotten!

Mariiska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:23

toen wij onze hond kregen was ze ook veel te dik. t is een vrouwtjes labrador en toen we haar kregen was ze net 1 jaar. nu is ze bijna 3. we hebben haar, op advies van de *** dierenarts, op dieet gezet en dat werkte goed. gewoon langzaam aan wat minder te eten geven en veel met de hond wandelen. bijvoorbeeld in het bos, of met de hond fietsen.

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:36

Light eten geven... Werkt bij mijn honden ook goed.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:40

Sifra_ schreef:
met hem rennen 10 min per dag niks mag helpen...

Het is wel duidelijk dat hier één van de grote oorzaken kan zitten. 10 min is behoorlijk weinig.
Zorg dat ie conditie op bouwt, gooi stokken of koop zo'n grijper waarmee je tennisballen ver weg kan gooien.
Ga met hem fietsen of naar het park/bos/strand etc
En dan heb ik het niet over 10 min maar over minimaal een uur.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:43

Ga lekker fietsen met je hond
En ga langs een goede DA.
En dan op een speciaal dieet zetten.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:58

Als handvat kun je nemen dat een gecastreerde hond (die dus minder voer nodig heeft dan een ongecastreerde) genoeg heeft aan 10 gram brokjes per dag per kilo GEWENST lichaamsgewicht.
Dus een hond die 6 kilo mág wegen heeft voldoende aan 60 gram brokjes per dag.

Dat is iets om eens heel duidelijk uit te zoeken, hoeveel gram krijgt de hond nu eigenlijk per dag. Aan 'niet zoveel' of 'maar 2 handjes' of 'een klein kopje' heb je dus niet zoveel. Gewoon eens wegen hoeveel er nu eigenlijk in dat handje of kopje zit.

Wanneer de hond de mazzel heeft dat hij/zij compleet versvlees uit de diepvriezer krijgt dan mag er 20 gram per kilo GEWENST lichaamsgewicht gegeten worden.

Voor het hongergevoel mogen honden gerust een appel, winterwortel, bloemkool, komkommer en allerlei andere rauwe en ongesneden groentesoorten krijgen.

Verder natúúrlijk meer gaan wandelen dan 10 minuten per dag!

Speciaal lightvoer is vooral ontwikkeld voor de commercie, wanneer je weet dat je betaalt voor vulmiddelen als gemalen pindaschroot dan voelt je je ietwat genomen?

noellee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:58

ook handig is met hem naast de fiets of rennen, of gewoon een heel stuk lopen..
minder eten geven is tenslotte niet goed..
je kan beter gewoon meer bewegen..

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:36

_Love_you_ schreef:
ook handig is met hem naast de fiets of rennen, of gewoon een heel stuk lopen..
minder eten geven is tenslotte niet goed..
je kan beter gewoon meer bewegen..

Als hij niet teveel eten zou krijgen zou hij niet te dik zijn. Om hem te laten afvallen moet hij sowieso minder eten krijgen en véél meer dan 10 minuten echte beweging per dag.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:10

de stalhond moest schrik niet 20 kilo afvallen. hij is op sperzieboon dieet en het werkt goed. Laatst hoorde ik iemand zeggen om gewoon een duif of eend te vangen en die aan je hond te geven 1 keer per weekregelmatig goed te eten geven. Geef hem twee keer per dag en negeer al z'n bedel gedrag. Doe het voer in een goede box die hij niet open kan krijgen.
Veel en regelmatig lopen en bewegen. Geef het dier iets te doen. Neem hem mee naar van alles en nog wat, ga fietsen gooi met stokken ballen etc. en veel spelen en stoeien vallen ze ook goed van af

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:36

Woogy schreef:

Laatst hoorde ik iemand zeggen om gewoon een duif of eend te vangen en die aan je hond te geven 1 keer per week regelmatig goed te eten geven.

Afgezien van het 'gewoon vangen' van een duif of een eend , wat bedoel je met 'regelmatig goed te eten'? Die moeilijk verkrijgbare duif of konijn is in mijn ogen namelijk het ultieme goede eten? Een hond is per slot van rekening een prooieter. Maar een Jack Russell zou aan die ene duif of konijn voor de hele week wel genoeg hebben en niks afvallen terwijl een hond met als formaat een Rottweiler dan echt wel zal afvallen. De grootte van de hond doet dus wel wat ter zake.

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:36

Ja hij RENT 10 min per dag he!
Hij gaat ook nog es minstens 1,5 a 2 uur wandelen!

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:41

ik zou sperzibonen doen, werk idd super!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:49

Sifra_ schreef:
Ja hij RENT 10 min per dag he!
Hij gaat ook nog es minstens 1,5 a 2 uur wandelen!

en heb je ook wat aan alle andere gegeven adviezen? Een aantal mensen heeft toch echt wel z'n best voor je gedaan....

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:55

Ik heb 3 teven, alle 3 gecastreerd. Geen van drieén is te dik. Waar je voor moet zorgen is dat je het eten flink vermindert, kan wel tot 50%, en hem veel beweging geeft. Sperziebonen bij het eten hebben alleen voor het baasje zin. Die ziet dat de hond een behoorlijke portie eten binnen krijgt, terwijl de hond niet meer voedingswaarde binnenkrijgt. Honden halen niks uit sperziebonen, het is alleen maagvulling.
Verder is 10 minuten fietsen niet veel, dit kun je rustig opbouwen naar een uur.
Verder veel beweging en niet toegeven aan bedelen en geen tussendoortjes meer geven.
Die koekies tussendoor zijn vaak ook een reden dat honden veel te dik worden.
Suvcces ermee, ben benieuwd naar voor- en na foto's