Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kjoetie schreef:sporen uitzetten? je bedoelt dat hij plast ofzo? of krabt??
Cayenne schreef:Enige waar ik aan kan denken is een luier om doen wanneer hij in huis loopt, maar verhelpen zal het niet doen. Het houd je meubels tenminste wel droog
Is hij gecastreerd?
kjoetie schreef:hoe oud is de hond? heeft hij dit altijd gedaan?
kjoetie schreef:Is het een bange hond? of een heel brutale? het is moeilijk te beoordelen zonder dit soort info...
dit kan in principe twee kanten uit. Het kan een dominantie-iets zijn, het markeren van zijn terrein, maar het kan ook zijn dat de hond nooit goed zindelijk is gemaakt en/of in de war is door de nieuwe situatie.
Als het met markeren te maken heeft dan is castratie best een goede optie, maar meer nog het werken aan de dominantieverhoudingen. Als hij het doet, bestraf je hem op dat moment door hem ferm toe te spreken en(niet later!!!) door hem in zijn nekvel te pakken, zet hem direct buiten. Dit consequent blijven doen!! De gemarkeerde plekken schoonmaken zodat hij het niet meer ruikt. Verder is het een idee om veel met je hond aan de slag te gaan, zet hem onder appél, zodat hij duidelijkheid krijgt over de nieuwe situatie- jullie zijn de baas, hij niet. Alleen op het moment zelf bestraffen!!!
Het kan zijn dat hij in de war is door de nieuwe situatie, en/of dat hij nooit goed zindelijk is gemaakt. Je leert hem dit af door wanneer hij het binnen doet, hem vermanend toe te spreken en hem naar buiten te zetten. Als hij buiten plast, beloon hem dan overdreven en prijs hem de hemel in. Met de tijd kan je wat meer druk erachter zetten, maar pak het aan zoals je in wezen een pup zindelijk zou maken.
Ik hoop dat je er wat mee kan, ik vermoed zelf dat het een dominantieprobleem zal zijn aangezien jackies nogal veel hond in een kleine verpakking zijnMaar nogmaals, sluit eerst iets medisch uit en kom erachter of het dominantie of onzekerheid is.. Het is sowieso aan te bevelen om met deze hond aan de slag te gaan, dit zal altijd bevorderlijk zijn. Consequent zijn is het devies.
succes!