kat geeft vaak over

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:42

hoi,

Mijn kat is nu 5 jaar oud en de laatste tijd moet hij nogal vaak overgeven.
Ik weet dat dit opzich niet erg is, maar hoe vaak doet een kat dat normaal? En wat veroorzaakt dat?

Poppy

Re: kat geeft vaak over

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:15

Onze kat geeft ook heeeel vaak over. Vies en vervelend, maar volgens mij is er weinig aan te doen. Hij kauwt namelijk niet goed, je ziet in zijn braaksel hele stukken voer. Het enige wat wij doen is voer zo klein mogelijk maken en hopen dat hij niet teveel schrokt.

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:39

Hm, als je kat zonder duidelijk aanwijsbare reden ineens begint met overgeven zou ik in de gaten houden wanneer hij het doet. Bijvoorbeeld net na het eten, of na het eten van iets anders. Het kan zijn dat je kat gevoelig is voor iets wat hij naar binnen werkt. En als het aanblijft of niets aanwijbaars is, toch langs de dierenarts gaan. Een kotsende kat is volgens mij niet normaal, tenminste niet als dat ineens begint...
Mijn kat begint nu overigens al wel flink te verharen, ik verwacht dus wel weer een haarbal binnenkort, maar ik neem aan dat je het over 'echt' braaksel hebt.

Edit: ik lees nu de openingspost nog een keer en daarin zeg je dat overgeven op zich niet erg is bij katten. Hoezo niet dan? (eerste wat mijn dierenarts altijd vraagt als ik kom vanwege iets is of ze overgeeft of aan de diarree is...)

IKbenEllen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:48

Hallo,

mijn kat heeft dit ook gehad, en bleek een schildklierafwijking te hebben (hij viel ook erg af) . Daar heeft ie nu pillen voor en dat gaat prima. De deirenarts zei dat al een kat veel overgeeft dat dit vaak of een schildklierafwijking of diabetes is. Naar de dierenarts dus!

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:16

zou het niet weten kan je niet verder helpen srry

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:18

Volgens mij als het volledige brokken zijn die hij terug overgeeft direct na het eten is het omdat hij te snel eet.

Mijn poes heeft dat ook, als hij lange tijd buiten heeft gezeten ( nooit langer dan 2 u , maar ja ik hij is nogal siekeneut) dan spurt hij naar zijn etensbak en dan eet hij snel en dan natuurlijk kotst hij er alles uit .

Maar als het medere malen is zou ik toch eens naar de dierenarts gaan, mischien is hij inderdaad overgevoelig aan iets.

Een klein jaar geleden wou mijn kat ook weinig tot niets meer eten en gaf heel veel over. Ik heb toen verschillende merken van voeding geprobeert en telkens hij ( volgens mij ) zijn eten niet lekker vond gaf hij overvloedig over... Ik werd wanhopig van. Mijnheer wou op den duur niets meer deftig eten.
Dan ben ik eens in een echte dierenwinkel binnen geraakt en daar hebben ze me dan royal Canin aangeraden. Hebben me bijna alle smaken meegegeven in staal. En sindsdien geen probleem meer.

Deze week had ik geen tijd om naar de dierenwinkel te gaan en ik bracht uit de supermarkt zijn oude voeding terug mee ( whiskas ) en hij wou het niet op eten, hij is dan maar in staking gegaan tot hij zijn andere eten terug had.....

Dus als ik jou was zou ik of eens naar de da gaan of eens van eten veranderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:25

het is weer haarballen tijd!

zorg dat je kat gras kan eten, dan komen haarballen er makkelijker uit.

verder kijken of ze niet te snel en te veel in 1x opeten, en eventueel ander voer proberen.
van hills is er sensitive brokjes( diernwinkel) die werken vaak erg goed

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:31

Mijn kat had dit ook gehad, hij kotste dan een soort lange rechte streep uit.
Zag er niet echt lekker uit.
Wij zijn naar de DA gegaan en die heeft ons een soort pasta meegegeven wat hij 1 keer per dag moest eten.
Nu kotst hij veel minder.

Izie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:17

T kan ook gewoon door het voer komen wat ie krijgt?! weet niet wat voor broekjes je geeft?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:00

Wormen kunnen er ook voor zorgen dat een kat overgeeft, even nakijken dus.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:21

Mijn kat doet het ook. Bij haar is de oplossing het geven van een streepje haarballenpasta bij het eten. De haarbal zelf zie ik er echt nooit uitkomen maar het overgeven mindert. Ook scheelt het natuurlijk als ze de beschikking hebben over (katten-)gras om op te kauwen.
Je kunt ook nog proberen of het mindert als je het voedsel verdeelt over verschillende keren op een dag.

IKbenEllen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:43

Als je kat alleen slijm overgeeft, geen haarballen of voer, dan is er echt wat mis. Dat had die van mij dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:49

Onze kat deed dat ook en die bleek dus een vlooienallergie te hebben (alhoewel ze echt nooit vlooien heeft, maar eentje was dus al genoeg).

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:52

onze kat geeft vaak over, wel met vlagen, soms dagelijks voor 2 weken aan stuk. dan weken niet

we hebben hem laten onderzoeken bij DA, en het is niet erg. zeker niet omdat het meestal alleen slijm is.

we hebben nu sinds een tijd brokken van Nutro, en avondeten zakjes van Kitekat.
hebben dit goed hetzelfde gehouden.. en het lijkt resultaat te hebben. hij lijkt een stuk minder over te geven

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:04

Izie schreef:
T kan ook gewoon door het voer komen wat ie krijgt?! weet niet wat voor broekjes je geeft?

Idd, mijn kat gaf toen we hem pas hadden ook verschrikkelijk veel over. Omdat ik zo stom was hem supermarktvoer te geven, zo bleek. Nu krijgt hij dieetvoer van Royal Canin( Royal Canin Sensible) en hij geeft nooit meer over (tenzij heel sporadisch eens een haarbal maar dat is normaal)

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 18:04

Dankje voor de reacties. Het is al in orde. We zijn naar de dierenarts geweest ( want hij had zijn jaarlijkse inentingen nodig ) en die zei dat als dat niet meer dan 1X in de week gebeurt dit absoluuut niet alarmerend is.