Toen ik vanochtend in de kooi van de ratten keek zag ik al dat een van de twee lang uit lag, okee dood. Natuurlijk het is niet leuk maar het blijft normaal. Toen ik hem uit de kooi wou halen bleek dat zijn kop open gereten was, zijn oor weg was en ongeveer de helft van zijn kop op gegeten was. Erg smakelijk op de vroege ochtend. Nu heb ik vannacht niks gehoord, ze hebben we vaker een beetje ruzie en de oudste, (de gene die nu dood is) roept mijn andere wel eens tot orde door hem zacht is zijn nekvel te bijten, dan hoor je hem even zacht piepen en het is over.
Ik weet bijna 100% zeker dat hij in een natuurlijke dood is gestorven, hoewel hij gezond was. De avond er voor zag ik wel dat Baileys (de dode) bacardi steeds weg stote en dat hij erg duf en lusteloos uit zijn ogen keek en af en toe gewoon om viel. Hij is volgens mij in zijn slaap gestorven of er in ieder geval voor gaan liggen aangezien hij in zijn holletje lag waar ze anders nooit komen. Het zijn twee zusjes van ongeveer een jaar oud. Het rattenvoer was op maar ze kregen gewoon ander eten wat ze wel vaker krijgen en het komt wel vaker voor dat het voer op is. Nu vraag ik me af, waarom het de ene de dood op gegeten? Of is hij er aan begonnen?
Tevens denk ik niet dat ik er weer een tweede bij wil. Als iemand haar wil komen af halen vind ik het prima. ( Niet dat ik er super graag van af wil, ik vind het sneu als ze in haar eentje zit)
Het komt vaker voor dat als een rat is overleden de andere hem begint op te eten, ratten zijn toch alleseters... Het is niks om je zorgen over te maken.
Klopt, je hoort wel vaker dat dit gebeurt, al lijkt het me niet smakelijk om te zien. Dit gebeurt ook weleend bij cavia's en hoorde het ook eens van muizen. Vreemde beesten eigenlijk...
Ik heb dit inderdaad ook weleens met mijn muizen, heb rond de 35 muizen dus zo af en toe gaat er wel eens 1 dood, dan wil het ook gebeuren toeval of niet dat kopje eerst word opgegeten :s
Een dode rat haal je gewoon uit het hok. Als je dat niet doet, zullen andere ratten het lijk op gaan ruimen. En aangezien ze geen schepjes en eeen begraafplaatsje hebben, doen ze dat door de dooie op te eten. Heel natuurlijk, en niks mis mee.
Jup! Ik werkte een tijd in een knaagdierenasiel. En daar was een moeder met 2 jonge caviatjes. de ene was erg zwak, en verstootte ze een beetje, en toen vonden we hem dood, en idd bij het hoofd aangevreten.
Ik heb de rat er gelijk uit gehaald. Het is alleen s'nachts gebeurd en ja dan slaap ik en zie ik ze niet constant. Daardoor lag ze er al wat langer en is de andere aan haar begonnen.