Heeft er iemand een Britse korthaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Heeft er iemand een Britse korthaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:10

Wij hebben momenteel een Europese korthaar uit het asiel, en aangezien we over enkele maanden verhuizen van ons appartement naar een heel ruim huis, zou ik er dan graag een vriendje voor mijn kat bijnemen. Omdat ik helemaal verliefd ben op de Britse korthaar, overweeg ik om een kitten van dit ras aan te schaffen.

Maar... een eerste zoektocht op het Internet leert mij dat zo’n kitten rond de 450 à 500 EUR kost. Op zich heb ik dat er wel voor over, maar het is natuurlijk wel veel geld. Daarnaast blijken er in het kattenwereldje ook broodfokwantoestanden te bestaan, en daar wil ik natuurlijk niet aan meewerken, dus als er een raskitten zou komen moet het absoluut van een goede fokker komen

Mijn vriend vindt dat ik in het asiel maar een kat moet zoeken die op een Britse korthaar lijkt Maar ok, als ik echt zo’n raskitten wil, mag dat natuurlijk wel. Dus... zijn die Britse kortharen echt zo geweldig? En hoe begin je als leek aan de zoektocht naar een geschikte fokker?

Chichiba

Re: Heeft er iemand een Britse korthaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:19

Ik heb een britje (poes) gehad...Ik vond haar echt geweldig...Helaas is ze niet ouder geworden dan 3...Door een dodelijke ziekte FIP...Niet erfelijk overigens...
Ik vind het karakter geweldig...en ook het uiterlijk...(zou nou wel voor een kater gaan)

Kijk eens op www.kittentekoop.nl daar staan fokkers van allerlei rassen op...verdiep je er eens in...Stuur fokkers een mailtje met je vragen...en of je kan komen kijken...Je hoeft niets te kopen....gewoon kijken hoe het karakter van het ras is...meemaken...Misschien vind je het ras toch niet wat je ervan had verwacht en ga je op zoek naar een ander ras...

Wij zijn na dit poesje op zoek gegaan naar een ander ras...Niet omdat we de Brit niet nog eens wilden...Maar wat anders proberen...Hebben nu dus 2 Heilige Birmanen...geweldige katten...maar zou ooit nog wel weer een brits korthaar/halflanghaar (lowlander...brittanica) willen...Toch weer in een kater vorm...denk ik...

Succes met je zoektocht...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:29

Bedankt voor de link en de tips!

Op die site staan ook een aantal volwassen te herplaatsen britten. Zoiets is absoluut ook een optie, het hoeft niet persé een kitten te zijn.

Heilige Birmanen zijn idd ook prachtig

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:33

Ik kijk zelf ook altijd bij de herplaatsers...en dan niet voor een speciaal ras...maar gewoon wat me aanspreekt...Maar idd er staan er een aantal op...en leuke ook!...

Graag gedaan hoor ...

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:50

Bij mijn ex thuis hadden ze er één, een heel erg lief dier, al een jaar of 10/12 oud geloof ik. Altijd op schoot en altijd aandacht vragen, hij was tenminste niet zo wild en druk als andere katten die je altijd ziet, dit was een gemoedelijk, vriendelijk diertje die ook nog wel speels was enzo, ze zijn inderdaad erg duur, zorg maar dat hij binnen of in de tuin blijft, ontzettend zielig maar ook erg zonde van 't geld als hij na een paar maanden onder een auto belandt

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:02

Mijn toekomstige kat, of het nu een raskat is of niet, blijft sowieso binnen. Ik vind daar niks zielig aan De kat die ik nu al heb is ook altijd binnen, ik heb vroeger bij mijn ouders veel te veel katten verloren (die dus wel buiten liepen). Ik zie mijn kat veel te graag om hem aan al die gevaren bloot te stellen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:10

Eilandje schreef:
Mijn toekomstige kat, of het nu een raskat is of niet, blijft sowieso binnen. Ik vind daar niks zielig aan De kat die ik nu al heb is ook altijd binnen, ik heb vroeger bij mijn ouders veel te veel katten verloren (die dus wel buiten liepen). Ik zie mijn kat veel te graag om hem aan al die gevaren bloot te stellen.

Helemaal mee eens...Mijn katten blijven ook binnen en zijn helemaal niet zielig...Ze vinden het heerlijk binnen...
Al die gevaren...moet er niet aan denken dat een kat eens niet thuiskomt...wat een zorgen zou ik me maken...Of dat je hem ergens vind...dood...Moet er echt niet aan denken...
Zielig zijn ze zeker niet...

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:25

Wij hebben een Brit.

Er is een rasvereniging geloof ik, die kan je bellen voor adressen van goede fokkers. Dat hebben wij ook gedaan, en toen een geweldig adresje gevonden, in de buurt ook nog. We mochten zo vaak komen kijken als we wilden, zelf eentje uitzoeken e.d.

En ja, Britten zijn geweldig
Ik ben er helemaal verliefd op. Wij hebben een poes, vrouwtje dus. Heerlijk pluizig beest, heel lief ook. Het zijn geen echte kroelpoezen, ze komen niet continu op schoot zitten, maar dat vind ik persoonlijk niet erg.

Onze poes komt trouwens ook niet buiten. Nu is dat geen probleem want dat durft ze niet eens, maar toch. Moet er niet aan dénken wat er allemaal gebeuren kan. En daarbij lopen er zoveel mensen rond die een mooie raskat zo van de straat plukken. Dat willen wij dus liever niet.
Wel mag ze aan een lijntje in de tuin af en toe, dat vind ze wel lekker.

Ik zou iig eens op internet zoeken naar de vereniging, daar geven ze alleen maar betrouwbare adressen door. Wij hadden eerst ook contact met een 'rare' fokker, via een advertentie. Die bood ons een grijsgestreepte Brit aan, die van de reclame, een kitten. Nu zijn die ontzettend populair, en zijn er echt wachttijden voor bij goede fokkers, maar deze fokker kon ons er zo een paar aanbieden, en nog 'goedkoop' ook. Dit vertrouwden wij niet helemaal en ging dus mooi niet door.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:25

Helemaal vergeten te vermelden dat onze Brit een blauwe is.

Siggislief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:30

Wij hebben ook een Brit.

En wat Mocca ^ zei als eerst dat je het beste kan bellen.
Hebben wij ook gedaan.En hebben er nu dus 1tje rond lopen in huis.

Britten zijn behoorlijk liief
We zijn er zoo dol op em. Wij hebben een kater.
Hij zit goed in het vel (pluizig,zacht enz.)

Wij hebben voor Bram een tuigje gekocht (voor zijn nek en buikje) dat ie zomers wel buiten kan komen maar dan alleen met dat tuigje + een lange lijn.
Dan kan hij teminsten wel in de tuin maar niet buiten de tuin.

Je hebt verschillende kleuren van katten..

Je hebt Blauw , Creme en dan nog ook Blauw met donkere strepen..

En wij hebben een Blauwe..

Een schat van een kater

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:38

Bedankt voor alle uitleg, maar in de kleuren enz heb ik mij natuurlijk al verdiept

En hoe hebben jullie jullie kat dan geleerd om aan zo’n tuigje te lopen? Mijn kat vind dat een vreselijk ding. Toevallig daarstraks nog eens even geprobeerd voor het eerst sinds jaren (met het oog op de verhuis naar een huis met tuin zodat hij daar eventueel buiten zou kunnen aan het tuigje), maar hij is nu behoorlijk beledigd

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:40

bij mijn oppas kindjes hebben ze ook een britse korthaar, echt een schatje, zit ook meestal binnen, alleen somers mag ze aan een tuigje en een lijn van 14 meter in de tuin.
Tis een schatje, wel n eigenwijs, maar onwijs knuffelig

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:04

Eilandje schreef:
Bedankt voor alle uitleg, maar in de kleuren enz heb ik mij natuurlijk al verdiept

En hoe hebben jullie jullie kat dan geleerd om aan zo’n tuigje te lopen? Mijn kat vind dat een vreselijk ding. Toevallig daarstraks nog eens even geprobeerd voor het eerst sinds jaren (met het oog op de verhuis naar een huis met tuin zodat hij daar eventueel buiten zou kunnen aan het tuigje), maar hij is nu behoorlijk beledigd

Als je wil dat je kat buiten komt kun je ook een ren bouwen...met een luikje in de achterdeur...Kunnen ze naar buiten wanneer ze willen...Kunnen niet uit de ren...en er kunnen geen vreemde katten in...Zo kunnen ze toch veilig naar buiten...

Mijn brit was wel een echte schootzitster...Zodra ik zat hup op schoot...als ik lag (op mn zij) ging ze op mijn heup liggen...Als ze maar op schoot kon...Heeft wel 2 jaar geduurt voor ze dat deed...Katten veranderen in de 1ste 3 jaar nog enorm...

Siggislief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:17

Wij leren hem nu alvast aan een tuigje.
De eerste keren reageerde hij er wel raar op (beetje behoorlijk springen in de lucht en door de kamer rennen)
Maar later werd het minder.
We doen het wel bijna 1 a 2 keer per week , maar ook niet vaak want dan licht ie te pitten

xXIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:01

ik had een kruising maar het leek precies op een britse korthaar zo'n wiskas poesje alleen al een paar jaar geleden overleden aan gif.