Werken en een hond: Kan dat samen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Werken en een hond: Kan dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 18:02

Ik zou heel graag een hond willen, maar ja, net als zovelen moet ik ook werken. (Iemand moet de hondenbrokken betalen nietwaar. )
Ik werk vier dagen in de week en kom altijd tussen de middag thuis tijdens mijn pauze van een uur. De hond zal dus maximaal vier uur alleen thuis zitten.
Ik zit er ook aan te denken om bij de paardenstal een ren te maken van bijv. 10x20m zodat de hond toch naar buiten kan als ik er niet ben.

Is dat te doen voor een (jonge) hond?
Hoe doen andere werkende hondenbezitters dat zonder schuldgevoel?

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:38

een hond kan wel zo lang alleen zijn als je het maar opbouwt.
Maar een pup kan niet zo lang alleen blijven omdat een pup gewoon om de 1 á 2 uur naar buiten moet om zijn behoefde te doen en een pup is sociaal erg aanankelijk.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:38

aanhankelijk

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:59

Mee naar het werk nemen lijkt me ideaal. En als je d'r dagelijks tussen de middag uit kunt laten...Doen!

Je kunt ook een volwassen hond nemen, is helemaal handig, hoef je geen zindelijkheidstraining meer te doen.

Marye78

Re: Werken en een hond: Kan dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:09

Ik heb het zelfde 'probleem'. Wij willen al zooo lang een hond, maar werken allebei. Nu werk ik 4 dagen, maar kan niet tussen de middag naar huis ivm afstand. Ik zou het er wel voor over hebben om bijv. 4 dagen per week een uitlaatdienst te laten komen.
En ik ben gek op wandelen (werk nu zelf vrijwillig bij de uitlaatdienst van de DB in mijn vrije uurtjes) dus als ik vrij ben krijgt hij genoeg beweging.
Enige nadeel zou bij ons zijn:

* 4 dagen alleen van half 8 tot half 4 ongeveer (maar misschien uitlaatdienst)
* trap
* katten

Wat is jullie advies?

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:48

Marye78: Met die trap bedoel je een trappenhuis in een flat, of een trap in huis.. Is het een trap in huis, dan plaats je een traphekje.. die heb ik nl. ook voor mijn honden geplaatst. Zo kunnen ze geen van beiden naar boven, en hebben de katten de boven etage, en de honden beneden de ruimte..

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:52

Ik zou dan zeker geen pup nemen, maar een volwassen hond die al wel alleen kan zijn. Als je zelf kunt uitlaten 's middags is dat ideaal. Maar dat moet dan wel een goeie wandeling zijn. Van half 8 tot half 4 vind ik echt veel te lang. Dan moet ie mee met de uitlaatservice 's middags. Ik help mee met zo'n dienst en zie hoe belangrijk het is voor honden om in een roedel te kunnen lopen.

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:59

annepaardoes schreef:
een hond kan wel zo lang alleen zijn als je het maar opbouwt.
Maar een pup kan niet zo lang alleen blijven omdat een pup gewoon om de 1 á 2 uur naar buiten moet om zijn behoefde te doen en een pup is sociaal erg aanankelijk.

Maar 's nachts blijft een pup toch ook een paar uur in de bench zonder z'n behoefte te doen?

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:01

silva: een pup moet je in het begin ook midden in de nacht een keertje naar buiten laten voor zijn behoefde, Al is het maar is de tuin. En vergeet niet dat pup zowiezo 's nachts slapen.
In het begin zal een pup ook veel overdag slapen omdat hij zijn slaap nodig heeft, maar vooral de nacht is voor het slapen

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:02

het ligt er natuurlijk ook aan voor welk ras je kiest...

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:12

Cyntje: dat begrijp ik niet :S verklaar je nader

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:14

uhm er zit natuurlijk een verschil tussen een border collie of een bulldog... uiteraard jonge beesten vreten vanalles uit... maar de actievere rassen zijn om thuis te laten soms risicovol wil je je spullen nog heel terug zien (uitzonderingen daar gelaten)

Tja me ma is hondentrimster... dus vandaar mijn hondepraat

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 06:24

Cyntje schreef:
uhm er zit natuurlijk een verschil tussen een border collie of een bulldog... uiteraard jonge beesten vreten vanalles uit... maar de actievere rassen zijn om thuis te laten soms risicovol wil je je spullen nog heel terug zien (uitzonderingen daar gelaten)

Tja me ma is hondentrimster... dus vandaar mijn hondepraat

Dat heeft meer met het karakter van de individuele hond te maken dan met het ras.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:43

In jouw situatie denk ik dat het prima te doen is met een hond die al gewend is alleen te zijn. Een pup lijkt me lastig tenzij je em aanschaft in een periode dat je wel genoeg tijd hebt...

Ik heb zelf een hondenuitlaatservice en dit bied voor veel mensen een uitkomst en de honden vinden het alleen maar leuk!

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:14

Saningie schreef:
Marye78: Met die trap bedoel je een trappenhuis in een flat, of een trap in huis.. Is het een trap in huis, dan plaats je een traphekje.. die heb ik nl. ook voor mijn honden geplaatst. Zo kunnen ze geen van beiden naar boven, en hebben de katten de boven etage, en de honden beneden de ruimte..

Nee, woon in een oud huis. De voordeur zit op de begane grond, en dan moet je met een trap naar boven. Ik bedoelde meer in de trant van trappen lopen voor de hond, welke honden kunnen daar wel tegen, of is het uberhaupt slecht etc?

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:15

Bramblerose schreef:
Ik zou dan zeker geen pup nemen, maar een volwassen hond die al wel alleen kan zijn. Als je zelf kunt uitlaten 's middags is dat ideaal. Maar dat moet dan wel een goeie wandeling zijn. Van half 8 tot half 4 vind ik echt veel te lang. Dan moet ie mee met de uitlaatservice 's middags. Ik help mee met zo'n dienst en zie hoe belangrijk het is voor honden om in een roedel te kunnen lopen.

okee, dus er zijn meer mensen die daar iedere dag gebruik van maken? kun je me daar iets over vertellen? en hoeveel kost dat ongeveer, en is het niet nadelig voor de hond-baas verhouding? (mag ook via pb hoor)

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:44

Ik werk 40+ uur in de week en heb een hond.
Een aardig actieve ook nog...
Ze is nog jong, 10 maanden. Heb haar van pup af aan.

Hoe dat kan?

Ik heb haar net voor mijn vakantie gekocht. Zo kon ik veel tijd met haar doorbrengen. En met werk? Nou, dan zit ze bij mijn moeder! Meestal is ze van Vrijdagavond tot Maandagavond bij mij en de rest van de week bij mijn ouders. Mijn moeder is bijna blind en werkt dus niet meer. Ze heeft alle tijd voor hun hond en mijn hond.

Ik heb dus een soort van part-time hond

Maar ze kan ook mee naar werk hoor! Binnenkort zijn mijn ouders een week weg en dan gaat Sjuultje gewoon mee.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:48

wij werken ook beiden, toen wij onze hond kregen ben ik 1 week thuis geweest en daarna mijn vriend nog 2 weken en onze hond heeft nergens problemen mee. Kan gewoon erg goed de hele dag alleen zijn.
En als je een keer overdag thuis bent ligt ie de hele dag te slapen omdat ie dat gewoon gewend is.
Dus ik zou zeggen, DOEN..

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:50

Marye78 schreef:
Bramblerose schreef:

okee, dus er zijn meer mensen die daar iedere dag gebruik van maken? kun je me daar iets over vertellen? en hoeveel kost dat ongeveer, en is het niet nadelig voor de hond-baas verhouding? (mag ook via pb hoor)

Wij maken er ook weleens gebruik van als we allemaal toevallig heel de dag weg zijn.
Ideaal! Ze halen je hond op meestal tussen de middag tenmiste dat willen wij dan. Ze heeft dan meestal 6 of 7 honden bij elkaar
En meestal is hij dan zo'n 3-4 uur weg.
Een boswandeling of ergens anders heen met de honden..
Het is heel goed voor je hond om met andere honden te spelen en vaak vinden ze het helemaal geweldig!
Bij ons kost het 7 euro per keer.

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:56

onze hond gaat meestal drie keer in de week met me pa mee naar zn werk. zodat me moeder ook gewoon de hele dag weg kan (ik zit op school) twee dagen is ie dan thuis, en in het weekend ook.
wij kregen de hond toen hij een half jaar was. de vorige eigenaars waren altijd weg, en dat vonden ze zielig. hij is wel gewend om alleen thuis te blijven. 4uur lang is geen probleem, maar dan moet ie wel naar buiten als je dan thuis komt

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:04

En als je al katten hebt (die in principe dus geen hond gewend zijn) zouden jullie dat doen? of is dit af te raden?

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 18:44

Ik was bang voor een heleboel negatieve reakties maar dat valt gelukkig mee.
Het liefst zou ik een pup willen van al een paar maanden oud, dus die rustig een paar uur alleen kan zijn zonder in "hoge nood" te komen. Dan kan hij/zij ook op bepaalde dagen mee naar het werk. (werk op de 1e verdieping dus even snel met een kleine pup naar buiten gaan is een beetje moeilijk)
Ik wacht sowieso tot na onze vakantie in mei voordat ik op zoek ga. Mocht er een hond komen dan zijn jullie de eerste die de foto's te zien krijgen!

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:46

Wat voor hond denk je aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:53

Wij hebben 4 herders en werken beide full-time.
Ik ben zelf hondengeleider dus mijn diensthond is altijd mee naar mijn werk
Ik werk voornamelijk s'avonds en s'nachts en mijn man werkt overdag, over het algemeen komt het dus meestal wel goed uit.
De enkele keer dat we beide dagdienst hebben kunnen ze zonder problemen 8 a 9 uur zonder ons zijn.
Omdat er altijd minimaal 2 of 3 thuis zijn zijn ze ook nooit echt alleen
Dagelijks 8 a 9 uur helemaal alleen zonder maatjes zou ik niet echt toejuichen.........

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:43

ThePast03 schreef:
Dat heeft meer met het karakter van de individuele hond te maken dan met het ras.

Zeer zeker niet, heb jij wel eens een engels bulldog gezien die de hele dag wil ravotten, rennen, bal gooien etc (op enkele uitzonderingen daargelaten)???

Tuurlijk iedere hond heeft ´n ander karakter maar er zijn wel degelijk honden die veel beweging nodig hebben, aandacht etc... waaronder herders, jack russel, collie´s etc...