mannetjes konijn zwanger ?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elja

mannetjes konijn zwanger ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 14:36

Afgelopen kerst had ik 2 hele lieve konijntjes gekocht (in de dierenwinkel). Ze had bij Tonic nargekeken of het een mannetje weas maar bij Gin niet. Die mevrouw vroeg aan der baas of het allemaal mannetjes waren en hij zei ja.
Tonic rijdt de hele tijd op Gin en Gin's buikje wordt wel dikker maar hij zelf wordt niet dikker. Hij is een beetje mager ookal geven we goed eten.
Ik snap het niet hoor. Kan Gin een vrouwtje zijn?
Wat meot ik daar dan meedoen?

x Elja.

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:46

Hmm.. toch maar em terug naar dierspeciaal zaka há El
Heeft Tamara ook gehad... Nog echt duidelijk nagevraagt of het een vrouwtje was. Ja, natuurlijk want die zat altijd bij vrouwtjes in het hok.

Een tijdje latere hadden ze 2 nestjes... vlak na elkaar omdat het nieuwe konijn er dus op had gezeten.

Elja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 14:48

Of nog 2 maand wachten want konijntjes zijn toch 2/3 maand (hoe noem je dat ) zwanger ofzoo ?!
Dan gaan we wel met et nestje naar de dierenwinkel toe.. ?

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:53

Jouw Gin is dus gewoon een vrouwtje. Geef haar een lekker hokje met veel stro en hooi zodat ze een nest kan maken. niet teveel meer oppakken. Ze zorgt zelf wel voor een goede kraamkamer.
Als de jongen er zijn niet teveel het nest verstoren en als de jongen groot genoeg zijn, weggeven aan vrienden en bekenden.
Teruggaan naar de winkel heeft volgens mij geen zin, want je krijgt toch geen gelijk.
En pas op, Gin kan na de geboorte al vrij snel weer gedekt worden.

Konijnen zijn ongeveer 28 tot 30 dagen zwanger.

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:56

Misschien was het verstandig geweest om zelf even te checken of het mannetje of een vrouwtje is?

Even afwachten maar, en het heeft waarschijnlijk geen zin om terug te gaan naar de dierenwinkel hoor

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:29

Bluebontje schreef:
Als de jongen er zijn
niet teveel het nest verstoren
en als de jongen groot genoeg zijn, weggeven aan vrienden en bekenden.

Niet teveel? Helemaal niet. Als je het nest verstoort heb je dikke kans dat de moeder de kleintjes opeet.
Slechte reclame voor zo'n dierenwinkel, ze horen te controleren wat het geslacht is.

Sabinee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:31

Heej Elja,

Nou lekker dan!
Die man heeft geloof ik geen verstand van konijnen.
Of je konijntjes zijn een beetje homo.

Elja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 18:22

Haha jaa dat kan ook Sabine
Nou ik wacht even af en ik zoe wel een nieuw hok voor erbij waar Gin dan in kan want Tonic erbij zal vast niet goed gaan .. Nou dan kaar Tonic castreren, of niet?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:40

Biologie bij konijnen is nog niet zo simpel Mijn DA heeft vroeger ook eens zijn literatuur moeten herzien toen ie bij mijn konijnen keek, ik had er 10, mannetjes en vrouwtjes apart, maar die onnozele DA zag 1 mannetje voor vrouwtje aan....met als gevolg...je kunt het wel raden denk ik...in 1x 40 konijnen heb nog gedreigd dat ie allimentatie zou moeten betalen

Woogy

Re: mannetjes konijn zwanger ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:51

hihi, net als mijn konijn...was een vrouwtje met hele grote ballen

fie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:54

bij mij zeiden ze toen ik 2 konijntjes kocht dat het twee vrouwtjes waren bleken 2 mannetjes te zijn !!
gebeurd wel vaker dat ze verkeerd zijn .
Dan krijg je baby konijntje ! SCHATTIG

andvari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:08

Bluebontje schreef:
En pas op, Gin kan na de geboorte al vrij snel weer gedekt worden.

Konijnen zijn ongeveer 28 tot 30 dagen zwanger.

Ehh... reken maar dat Gin METEEN na de geboorte alweer gedekt wordt. Dan heb je dus na 1 maand alweer een nestje. Niet zo goed voor je konijn...
Hoe lang heb je ze nu samen zitten??

Zodra je ziet dat er een nestje gemaakt wordt (wol plukken, met strootjes slepen), meteen papa evacueren!!! Misschien gewoon maar nu al apart zetten??

Overigens is bij konijnen op elkaar rijden dominatie gedrag. Dat kunnen dus ook twee vrouwtjes onderling zijn, of twee mannen.
Mannen samen in 1 hok gaat eigenlijk nooit goed bij konijnen... dan kun je wachten op gevechten en bijtwonden....(in ieder geval als ze volwassen zijn). Goed opletten dus.

Een gecastreerd mannetje kan vaak met een vrouwtje fantastisch jarenlang samenleven!!
groetjes,
Carolien

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:11

fie schreef:
bij mij zeiden ze toen ik 2 konijntjes kocht dat het twee vrouwtjes waren bleken 2 mannetjes te zijn !!
gebeurd wel vaker dat ze verkeerd zijn .
Dan krijg je baby konijntje ! SCHATTIG

Wil niet vervelend zijn maar volgens mij is het in de natuur nog niet voorgekomen dat twee mannetjes een jonkie krijgen

Elja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 16:40

Haha volgens mij ook niet
Maare ze zijn nog gewoon samen aan het rondhuppelen door ons huis

@ carolien: sinds kerst zitten ze samen maar pas een paar weken geleden kregen ze door dat ze op elkaar konden zitten

EkmiC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:13

Ik zou zeker het mannetje weghalen, want je hebt kans dat het mannetje de kleintjes opeet als ze geboren zijn, hebben wij ook gehad, hij heeft ze gewoon doodgebeten! Je kan ze beter even apart houden, ook na de geboorte en misschien het mannetje daarna castreren??

mandy101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:15

dat zou kunnen dat het een vrouwtje bij mij had de man van de dieren winkel het ook fout

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:17

je kan wel met je mininijns naar de winkel terug
had ik ook met me hamsterbeest de1e dag had ik er nog 1 de 3e dag had ik er 7 was wel leuk maar ze mochten lekker terug naar verwekplaats ga het anders ff vragen zij kunnen je vast meer vertellen

MariekeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:27

Dat gaat wel vaker mis in dierenwinkels.

Wij gingen om een maatje te kopen voor ons andere dwergkonijntje (een vrouwtje). Nou, het zou een dwerg zijn en een vrouwtje. Toen we ze bij elkaar haden gezet begonnen ze toch wel verdacht veel te vechten en toen nog maar eens door iemand laten checken, jups, het was dus een mannetje. Tegen die tijd wilden we hem natuurlijk niet meer kwijt dus hij krijg meteen een enkeltje dierenarts. Gelukkig waren we er op tijd bij.
Ook stopte hij maar niet met groeien en was hij uiteindelijk minstens 2 keer zo groot dan ons andere konijn Hij paste met moeite nog maar met moeite in de buis die naar het nachthok liep

fie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:08

meetje 22 :
dat bedoelde ik ook niet , ik zeg niet dat mijn 2 mannetjes konijnen een jonkie hebben.
ik zei dat ELJA dan kleine konijntjes kreeg !
haha

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:19

@ Elja og 2 maand wachten want konijntjes zijn toch 2/3 maand (hoe noem je dat ) zwanger ofzoo ?!

konijnen zijn 9 weken zwanger voor ze de jonge werpen;)kan eerder kan ook later zijn:) 2 maanden en een week

EkmiC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:05

misspapaya schreef:
@ Elja og 2 maand wachten want konijntjes zijn toch 2/3 maand (hoe noem je dat ) zwanger ofzoo ?!

konijnen zijn 9 weken zwanger voor ze de jonge werpen;)kan eerder kan ook later zijn:) 2 maanden en een week

Volgens mij is de draagtijd van een konijn maar 1 maand! ongeveer 30 dagen, en geen 9 weken.