Tuin katproof maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Tuin katproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 12:32

We zijn in november verhuisd naar Tilburg. In Roermond liepen Koekie en Elmo vrij rond (buitengebied), nu wonen we in een normale woonwijk Rustig weliswaar, maar wel met buren zonder dieren. De meneer 2 deuren verder heeft 2 loslopende katten, die voor zover ik weet niet in de tuintjes van de buren komen. Ik heb ze in elk geval nog niet gezien.

Onze tuin is vrijwel helemaal ommuurd; aan de straatkant staan garageboxen, aan de achterkant een stenen schuur, voorkant uiteraard het huis en aan de 'burenkant' een stukje muur met verder schutting (paar meter).

Ik heb Koekie en Elmo net voor het eerst even een kwartiertje buiten gelaten en mijn aversie tegen tuigjes werd weer bevestigd: Elmo heeft een aantal serieuze pogingen gedaan zich op te hangen en ik heb een gat in mijn hand en 2 hele flinke krassen op mijn pols Elmo lag daarna wat aptisch te liggen, dus ik heb zijn tuigje afgedaan. Ik maak me over hem en de schutting weinig zorgen. Koekie daarentegen dook echter meteen de schutting in toen ik nog een zelfgemaakt tuigje van garen om had. Toen ik haar daarna het 'echte' tuigje aan deed liet ze d'r buik over de grond slepen en zich 2 meter verderop vallen om niet meer te bewegen. En nee, het zat niet te strak

In feite is de tuin op de schutting na helemaal katproof. Probleem met de schutting is dat die aan de kant van de buren staat en dus van hen is. Ik ben er daarom ook niet echt kapot van om er bv een houten plaat tegenaan te timmeren.

Dus, nog andere ideeën om die schutting zo te verbouwen dat we de katten binnen kunnen houden?

swoeky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:36

een kat kan ook wel over een muur springen. wij hadden onze kat ook achter het huis met de gedachten ach slome meneer met zijn 8 kilo komt er niet overheen nou wel dus.

optie 1: maak een ren
optie 2: toch volhouden met het tuigje (waar ik zelf geen voorstander van ben)

verder weet ik zo ook even niks.

is het trouwens zo'n ramp dan dat de katten bij de buren in de tuin komen?? misschien zijn het wel liefhebbers?? ik denk wel dat als je ze een tijdje aan een tuigje legt dat ze naderhand wanneer ze los lopen in de tuin niet de tuin uitgaan. dit omdat ze niet beter weten dat ze niet verder kunnen.

succes ermee

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:38

eeh, kippengaas BOVEN de tuin?
Een kat vindt altijd een weg om buiten de tuin te komen denk ik.

Marye78

Re: Tuin katproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:45

Zorgen dat de bovenkant van de schuttig naar binnen buigt. Zo kunnen ze niet meer erop springen.
Ik ken mensen die dat ook hebben gedaan, gewoon een soort hekwerkje van 15 cm hoog erop bevestigen en dat naar binnen buigen. Ze springen dan zeg maar tegen de punt aan, en kunnen er niet op. (dit is heel moeilijk uit te leggen!! klinkt misschien raar maar is heel simpel). En dan natuurlijk de onderkant van de schutting afzetten met gaas zodat ze er ook niet onderdoor kunnen.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 12:47

Ik denk niet dat het kattenliefhebbers zijn En ik wil het gewoon niet. In Roermond waren ze niemand tot last en iedereen wist van wie welke katten waren. Hier wil ik ze gewoon niet los hebben, 1) vanwege de buren en 2) een goeie 50 meter verderop ligt een drukke straat.

Gaas boven de tuin is ook geen optie. Plus dat we dan weer in de schutting van de buren zitten Voor een ren is de tuin simpelweg te klein, vnl omdat er een grote vijver in het midden ligt Daar moeten we dit jaar ook maar eens iets aan doen.

Ik ben er niet bang voor dat ze over de muur heen gaan, dat is echt te hoog. De meneer van 2 deuren verder heeft een zwerfkat en die komt alleen op de garageboxen via zo'n stroomhuisje dat wat lager is. Rechtstreeks komt ze er niet op. Elmo is geen klimmer (daarom liet ik 'm straks ook los), alleen Koek is wat vervelend Maar die heeft atrose in haar bekken, die komt amper op de 2e plank van de krabpaal... Ze klom net ook balkje voor balkje de schutting op ipb een sprong te maken (en die schutting is denk ik een halve meter lager dan de muren).

Ik moet gewoon iets hebben waarmee ik de schutting aan onze kant af kan sluiten dat weersbestendig is en waarbij ik niet in de schutting hoef te gaan timmeren

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 12:48

Dat is idd een idee Marye... En dan met een soort haak aan de schutting bevestigen dat het zo los te halen is. Onderkant moet idd nog wat gaas komen, er liggen nu stenen dus in theorie kunnen ze er niet onderdoor, maar ik heb al 1 losliggende steen gezien.

Iemand anders nog een idee?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:47

Ik heb mijn tuin afgezet met schrikdraad (afgetapt van de paarden !) werkt goed !

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:47

Inderdaad, schrikdraad er om heen. 'Je schijnt zelfs speciaal schrikdraad voor katten te kunnen kopen. Opgelost probleem.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:28

met schrikdraad zou ik uitkijken, katten zijn maar kleine beestjes en kunnen niet zo veel stroom hebben als een mens of een paard.

JanvZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:32

Eva_ schreef:
eeh, kippengaas BOVEN de tuin?
Een kat vindt altijd een weg om buiten de tuin te komen denk ik.

Daar zat ik ook aan te denken.
Misschien dat groene spul bij de Karwei ofzo?

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 02:01

Als ze echt omhoog lóópt dan kun je met een gladde plaat van een metertje hoog wel af? Dan heeft ze geen grip en is de lol er snel af

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:46

Marye78 schreef:
met schrikdraad zou ik uitkijken, katten zijn maar kleine beestjes en kunnen niet zo veel stroom hebben als een mens of een paard.

Zoals ik al zei, er is speciaal stroomdraad voor katten te verkrijgen, net zoals voor honden. Ik neem aan dat daar dan ook minder volt op zit.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:48

Ik heb geen speciaal apparaat voor de katten zoals ik al zei, maar wel de isolatoren die op deze site staan http://www.vego.nl/kattenschrikdraad/vb_1/vb_1.htm , makkelijk te monteren, zeker op hout (ik moest ze gedeeltelijk op een ronde ijzeren heras hekwerk monteren en dat valt niet mee )
Kun je via internet ook bestellen. De moeilijkheid zit hem erin dat katten ook "aarde" moeten maken, dus bij een houten omheining moet je een "aardedraad" spannen.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:52

Overleg anders met de buren of je jouw kant van de schutting zo kan aanpassen dat de katten in jouw tuin blijven