Arme vogel :-(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Arme vogel :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 21:43

Ik ging vanavond toen het al aan het schemeren was onze cavia's, die buiten zitten, voederen. Onze vogels in de voliére waren al op stok gegaan. Alleen eentje fladderde en fladderde maar. Nu dat gebeurt wel meer bij dat soort licht, dus ik dacht er niet verder over na. Tot ik opeens zag dat die fladderende vogen (een zebravinkje) niet van zijn plaats afkwam. Bleek hij met zijn pootje verstrikt te zitten en ondersteboven te hangen! Ik dus met een schaar en met onze noodkooi, die altijd klaarstaat, de voliere in. Alle vogels wakker en in paniek

Ik ging naar dat arme vogeltje dat vasthing. De ravage was enorm! Onze wevervogels binden altijd takjes aan elkaar met nestmateriaal (gras, touwtjes,...). Op zo'n plaats zat die zebravink dus met een teentje vast en hing daaraan te bengelen. Alles onder het bloed, het teentje bijna af, het pootje waarschijnlijk op meerder plaatsen gebroken!

Met een hand heb ik het zebravinkje genomen en met de andere hand met de schaar in dat grote kluwen van draadjes gesneden tot hij los was. Dan zaten er nog vele draadjes zo strak rond dat teentje, dat het onmogelijk leek ze er af te krijgen zonder het teentje te beschadigen. Toen keek ik nog eens beter en tot mijn ontzetting zag ik dat hij door zijn gespartel en zijn eigen gewicht het teentje al bijna had afgetrokken! Zo'n vogelpootje is zo klein en zo fragiel, daar was geen redden meer aan Het teentje bungelde alleen nog maar aan een ragfijn draadje (pees?); al de rest was al doorgescheurd. Nee, die teen zou sowieso afsterven

Ik heb zoiets soortgelijks al eens meegemaakt en ben toen met mijn vogeltje naar de dierenarts gegaan. Die heeft toen zonder veel omhaal een schaar genomen en dat teentje afgeknipt. Want verdoving en zo, daar is bij zo'n beestje blijkbaar geen beginnen aan. Die vogel heeft daarna nog jarenlang met een teentje minder doorgeleefd. Ik heb dus al mijn moed bijeengenomen en bij het zebravinkje hetzelfde gedaan!

Ik hoop echt dat ik de juiste beslissing heb genomen. Hij zit nu binnen in de noodkooi (zonder zitstokjes) en heeft net wat zaadjes die op de bodem lagen opgegeten. Dat lijkt me alvast een goed teken.
Ik hoop zo dat hij het haalt. Ik voel me zo schuldig ook. Arm diertje.
Als hij de nacht haalt ga ik morgen eens kijken hoe de rest van dat pootje er uit ziet...
Laatst bijgewerkt door soesita op 03-03-06 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:45

Ik hoop dat hij het haalt. Voor de zekerheid kun je nog even naar de DA bellen of even langsgaan.

Dat is idd wel schrikken!

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:48

dat is flink balen zeg!
ik denk wel dat het in orde zal komen met het vogeltje hoor!
zoals je zelf vermeldde, eet hij alweer en dat lijkt me toch wel het ALLERbelangrijkste.
nu maar hopen dat er niet te veel gebroken is!

veel sterkte en hou ons op de hoogte hé?

VeraW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:48

Ow jeetje wat erg.
Maar jij hebt gedaan wat je kon.
Ik hoop ook dat hij het haalt.
En als hij morgen er nog is, misschien kan je dan naar de da gaan.
Veel sterkte.

Groetjes,
vera

soesita

Re: Arme vogel :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 08:36

Ben vanmorgen al eventjes gaan kijken en hij huppelt rond, eet en drinkt. Als hij geen infectie opdoet zal hij het wel halen. Maar dan is het nog afwachten hoe hij het in de voliere gaat doen. We hebben speciaal voor zulke gevallen en voor jonge vogels al een paar zitplankjes ipv zitstokken er in gemaakt. Maar hoe hij zich tov de gezonde vogels gaat kunnen doorzetten blijft altijd af te wachten. Maar het schijnt in elk geval een vechtertje te zijn!

Edit: Toevoeging: de poot lijkt helaas op het eerste zicht helemaal kapot te zijn. Ik had gehoopt dat hij zijn andere drie tenen nog zou kunnen gebruiken maar daar ziet het helaas niet naar uit

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:13

Ach gut...wat zielig...ik hoop ook dat er geen infectie optreedt en hij het gewoon haalt. Wij hebben vroeger ook zebravinkjes gehad...prachtige vogeltjes vind ik!!

Succes en sterkte!!

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:23

Wow, moedig hoor, volgens mij heb je de juiste beslissing genomen