Cavia zwanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elle01

Cavia zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:06

Iemand tips

ImkeTarek

Re: Cavia zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:43

is je cavia zwanger of wil je dat ze zwanger word?
als je wilt dat ze jongen krijgt zou ik een mannetje regelen en die bij je vrouwtje zetten: klaar !

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:34

Hhahaha dat is niet altijd raak... ik heb in het hok mannetje en vrouwtje zitten (broertje en zusje) ze zitten er nu al samen meer dan een half jaar in, en nog niks aan de hand.

Ja het mannetje krijgt nu eenbeetje kuren... en rent zo nu en dan door het hok heen en ff geluiden maken en het vrouwtje aandacht proberen te trekken... maar er is nog niks...

Maar laat ik het maar niet te hard zeggen want som sheb ik het gevoel dat ze eerdaags toch gedekt word, maar dan kan ik beter het mannetje appart doen... als ze wel zwanger is/...

Want voor je het weet heeft het vrouwtje kleintjes

Caitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:07

mijn cavia heeft wel kleintjes gekregen, als ze zwanger is dan kan je gewoon alles met haar doen maar wanneer de kleintjes er zijn mag je haar 2 weken niet uit de kooi halen of verschonen, anders raken de kleintjes in de war en er komt dan ook een andere geur op hun dus de moeder kan ze verstoten en dan gaan ze dood. na die 2 weken mag maar 1 persoon ze vast houden om er aan te laten wennen (andere geur en oppakken en zo) HOU MOEDER EN KINDEREN BIJ ELKAAR!! en na die 3 weken kan iedereen ze vast houden.
Ik weet niet meer precies hoe oud je moeten zijn voordat ze weg moeten maar dat kan je wel eventjes op zoeken op internet denk ik:P

Succes!!
Liefs lisette

_Marleen_

Re: Cavia zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:22

Let erop dat je cavia niet te oud is, ik wilde ook mijn caaf van 3 kindjes laten krijgen, maar omdat haar bekken dan vast zit ofzo zouden de kleintjes er niet meer uitkunnen, max. 1 1/2 jaar zijn ofzo.

elle01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:32

Nee ze is al zwanger!
maar ik kan op internet echt heel erg weinig informatie vinden!
iig bedankt voor deze tips !

Chichiba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:43

animals schreef:
Hhahaha dat is niet altijd raak... ik heb in het hok mannetje en vrouwtje zitten (broertje en zusje) ze zitten er nu al samen meer dan een half jaar in, en nog niks aan de hand.

Ja het mannetje krijgt nu eenbeetje kuren... en rent zo nu en dan door het hok heen en ff geluiden maken en het vrouwtje aandacht proberen te trekken... maar er is nog niks...

Maar laat ik het maar niet te hard zeggen want som sheb ik het gevoel dat ze eerdaags toch gedekt word, maar dan kan ik beter het mannetje appart doen... als ze wel zwanger is/...

Is dat niet ontzettend stom? Stel je voor dat je zwanger zou zijn van je broer...Is echt niet gezond...Haal die 2 zo snel mogelijk uit elkaar...laat hem castreren en zet hem na 5 weken er weer bij...dan is hij onvruchtbaar...Las dit echt met verbazing...als je ongelukkige en zwakke dieren wil moet je dit doen...Nu maar hopen dat ze niet gedekt is....

Ook het verhaal van Caitje is grote onzin...Fokkers verschonen het hok gewoon na de geboorte...pakken de kleintjes vanaf het eerste moment op en knuffelen...Ze worden nooit zomaar verstoten...(meestal een medische reden) Het zijn complete diertjes met alles erop en eraan...eten vrijwel meteen (2dagen) vast voedsel...drinken ook nog wel bij moeders...ze zijn niet weerloos als konijnen...
Ze kunnen met 4 á 5 weken bij hun moeder weg of als ze 375 gram wegen...Houden de meeste fokkers aan...

Hopelijk heb je er wat aan...Ga anders eens informeren op een caviaforum...of bij een fokker...

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:43

Caitje schreef:
mijn cavia heeft wel kleintjes gekregen, als ze zwanger is dan kan je gewoon alles met haar doen maar wanneer de kleintjes er zijn mag je haar 2 weken niet uit de kooi halen of verschonen, anders raken de kleintjes in de war en er komt dan ook een andere geur op hun dus de moeder kan ze verstoten en dan gaan ze dood. na die 2 weken mag maar 1 persoon ze vast houden om er aan te laten wennen (andere geur en oppakken en zo) HOU MOEDER EN KINDEREN BIJ ELKAAR!! en na die 3 weken kan iedereen ze vast houden.
Ik weet niet meer precies hoe oud je moeten zijn voordat ze weg moeten maar dat kan je wel eventjes op zoeken op internet denk ik:P

Succes!!
Liefs lisette

ehhhhhh vele nesten gefokt en geen verstoten! Na 1 dag verschoon ik het hok waarin ze is bevallen, reinste bull dus. En met heet weer zelfs dezelfde dag nog.

Tips? Goed veel vit. C voeren (vooral in 2e helft dracht), veel hooi geven (ze kunnen beter daar hun melk van produceren dan van de brokken....), als de zeug je vertrouwt kun je de jongen direct de 1e dag al oppakken (kun je gelijk controleren) is er weinig vertrouwen pak haar dan met jongen en al en aai haar eerst voordat je er 1 pakt, nest kleiner dan 4 hoef je niet bij te voeren! Ze krijgen genoeg voeding, merk je echter dat er 1 achterblijft kun je gaan bijvoeren. Na 1-2 dagen na de geboorte beginnen ze al van het hooi mee te knabbelen en na weer een aantal dagen leven ze zich ook uit op het krachtvoer en het groenvoer. Na 4 weken kun je de jongen bij de moeder vandaan halen, zeugjes kunnen langer blijven zitten, de beertjes echter niet! Het is niet de 1e keer dat een beer op een leeftijd van 14 weken vader is geworden. Met een gewicht boven de 300 gram kunnen ze ook verkocht worden (dan zitten ze vaak al in de leeftijd van 4 weken). En verder kan ik alleen maar zeggen, geniet ze als ze er zijn! Dat is het mooiste wat er is.

Apollo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:07

Bij ons was het zo, we hadden twee cavia's..2 vrouwtjes DACHTEN we; een langhaarig en een ruwharige. Tot plots de ruwharige wel erg dik werd, en we snapten er niets van. Laterna kwamen we er toch achter dat ze wel zwanger moest zijn, dus toen bleek dat de langharige een mannetje was. DE cavia werd echt ontzettend dik, van het nachthok moesten we de opening eruit zagen zodat ze er nog in kon! Op een gegeven moment kreeg ze 4 kleintjes, en dat is eigenlijk allemaal heel goed gegaan. We hadden ze in het binnenhok gestop, en verder weinig extra's aangedaan en ze zijn groot geworden .

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:00

Annechien schreef:
Caitje schreef:

Succes!!
Liefs lisette

ehhhhhh vele nesten gefokt en geen verstoten! Na 1 dag verschoon ik het hok waarin ze is bevallen, reinste bull dus. En met heet weer zelfs dezelfde dag nog.

Tips? Goed veel vit. C voeren (vooral in 2e helft dracht), veel hooi geven (ze kunnen beter daar hun melk van produceren dan van de brokken....), als de zeug je vertrouwt kun je de jongen direct de 1e dag al oppakken (kun je gelijk controleren) is er weinig vertrouwen pak haar dan met jongen en al en aai haar eerst voordat je er 1 pakt, nest kleiner dan 4 hoef je niet bij te voeren! Ze krijgen genoeg voeding, merk je echter dat er 1 achterblijft kun je gaan bijvoeren. Na 1-2 dagen na de geboorte beginnen ze al van het hooi mee te knabbelen en na weer een aantal dagen leven ze zich ook uit op het krachtvoer en het groenvoer. Na 4 weken kun je de jongen bij de moeder vandaan halen, zeugjes kunnen langer blijven zitten, de beertjes echter niet! Het is niet de 1e keer dat een beer op een leeftijd van 14 weken vader is geworden. Met een gewicht boven de 300 gram kunnen ze ook verkocht worden (dan zitten ze vaak al in de leeftijd van 4 weken). En verder kan ik alleen maar zeggen, geniet ze als ze er zijn! Dat is het mooiste wat er is.

Caitje ik fok met cavia's en hoe meer ze jongen hoe meer ik de hokken verschoon, ik heb nou echt al héél veel nestjes gehad en nog nóóit een verstoting gehad.

Precies wat annechien zegt heel veel vitamines voeren, en vooral 1 á 2 weken voor de geboorte drinkt de moeder heel veel dus dan moet je opletten dat ze genoeg water heeft

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:43

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:46

animals schreef:

Waarom heb je ze in vredesnaam nog samen dan? Het is heel slecht voor een caaf om zo jong zwanger te worden, en inteelt snap ik al helemaal niks van dat je dat zou willen! Ik vind dat echt niet kunnen hoor!

Laureas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:17

nadina schreef:
animals schreef:

Waarom heb je ze in vredesnaam nog samen dan? Het is heel slecht voor een caaf om zo jong zwanger te worden, en inteelt snap ik al helemaal niks van dat je dat zou willen! Ik vind dat echt niet kunnen hoor!

Een zeugje moet voor haar 5 maanden bij een beertje worden geplaatst, omdat inderdaad het bekken van het zeugje toegroeit waardoor het een bevalling moeilijker maakt of een zwangerschapsvergiftiging kan gebeuren. Te jong is het zeugje dus niet maar wat ik wel ontzettend erg vind, is dat je het zeugje zou laten dekken door haar eigen broer. inteelt op die manier is nooit goed !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:56

Misschien kun je eens in de bieb kijken voor een leuk info-boekje

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:34

Vanneke, voor de 5 maanden moet niet hoor, ik zet ze er ook weleens met 8 maanden pas bij. Ligt er aan wat het gewicht is. Als ze op 5 maanden op 750 gram of meer zitten, ja dan maken ze wel kennis met de beer.