Konijn en cavia?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kikka

Konijn en cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 18:31

Mijn konijn, Stampie, heeft zijn hele leven samen gezeten met zijn zusje. Totdat Distel ineens 5 jongen naast zich had liggen, dachten we namelijk dat hij een zij was. Maargoed, er werd een schotje gebouwd, en ze konden elkaar nog steeds zien en ruiken.

In februari 2005 is Distel plotseling ingeslapen, ze bleek een tumor in haar buik te hebben, en Stampie zat alleen. 's Zomers is het niet zo erg, dan loopt hij los in de tuin, en hoewel hij geen tikkertje meer kan doen, ziet hij er toch redelijk gelukkig uit. 's Winters zit hij in z'n hele grote hok zich stierlijk te vervelen, ik haal hem er wel elke dag een uurtje uit, maar je ziet gewoon dat hij z'n vriendinnetje mist.

Daarom wil ik er een beestje bijkopen, alleen een konijn is geen optie. Een rammetje vliegt hij onmiddelijk aan, en als je d'r een vrouwtje bijzet heeft ze echt geen leven omdat hij steeds bovenop d'r klimt, ondanks dat z'n ballen eraf zijn

Dus daarom dacht ik aan een al wat oudere cavia. Stampie is tenslotte ook al zeven, en omdat ik over 2/3 jaar het huis uit ben en ik m'n vader niet voor een cavia zie zorgen, lijkt dat me het handigst.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een cavia en een konijn die op latere leeftijd bij elkaar gezet zijn? Gaat dat goed, of kan ik toch beter voor een konijn gaan en ze gescheiden neerzetten?

Alvast bedankt

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:34

Mijn cavia en konijn ZATEN ook bij elkaar, en ging de cavia s`nachts naar binnen.. (het was winter)En het klonijn bleef in de schuur. En dan hebben ze een tijdje samen volgehouden, maar toen zetten ik mijn cavia weer in de schuur bij mijn konijn, en mijn konijn begon toen te vechten, en toen moest ik mijn cavia heel snel eruit halen. En nu zit tie weer boven op me kamer. (Mijn cavia is een mannetje, en mijn konijn ook.)

Kikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 18:34

Hmm, kan een cavia 's winters niet buiten dan?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:35

Ik had een konijn en daar heb ik destijds een cavia bijgezet, dat ging gruwelijk fout....konijn beet cavia echt open (heel gat in zijn vel) dus die heb ik zo weer uit elkaar gehaald en nooooit meer geprobeerd! Dus ik heb niet zulke goeie ervaringen ermee!

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:37

Neej, dat is te koud, omdattie zelf geen wintervacht kan ontwikkelen.

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:39

daffodil schreef:
Ik had een konijn en daar heb ik destijds een cavia bijgezet, dat ging gruwelijk fout....konijn beet cavia echt open (heel gat in zijn vel) dus die heb ik zo weer uit elkaar gehaald en nooooit meer geprobeerd! Dus ik heb niet zulke goeie ervaringen ermee!

Precies..! Dat deed mijn konijn ook bij mij cavia, alleen ik pakte mijn cavia weer heel snel, gelukkig had mijn cavia geen wonden.

Stefaaah

Re: Konijn en cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:43

In de zomer zette ik mijn konijne en cavia eens samen in de ren, dat ging best goed! Stamper (konijn) zat eerst heel stil en Corretje (cavia) ging snuffelen en Stamper wassen...Ze hebben nooit langer samen gezeten dan een halve dag...
Ik denk wel als je ze van jong samen zet dat het wel moet lukken.
En wat ik ook dacht dat cavias wel buiten konden in de winter...maar dan wel niet plotseling van buiten naar binnen...

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:47

Ik zou het niet doen.. Konijnen en cavia's kunnen niet echt met elkaar communiceren dus ik denk niet dat ie opeens erg gelukkig zou zijn.

Ik zou dan toch voor een ouder vrouwtje gaan, weet je zeker dat hij echt constant blijft dekken? [Naja proberen ]

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:51

Stefaaah schreef:
In de zomer zette ik mijn konijne en cavia eens samen in de ren, dat ging best goed! Stamper (konijn) zat eerst heel stil en Corretje (cavia) ging snuffelen en Stamper wassen...Ze hebben nooit langer samen gezeten dan een halve dag...
Ik denk wel als je ze van jong samen zet dat het wel moet lukken.
En wat ik ook dacht dat cavias wel buiten konden in de winter...maar dan wel niet plotseling van buiten naar binnen...

Mijn konijn was nog erg jong, maar mijn cavia niet. En toch konden ze het samen niet vinden.

MissCaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:53

Ik ken een geval wat heel erg goed gaat, konijn is ook een mannetje en cavia een vrouwtje, wel moet de cavia naar binnen in de winter, maar zij hebben een schuurtje gebouwd en daar gaat dus ook het konijn mee in,, dus zijn ze toch nog samen in de winter!

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:57

Het hok bij mij staat ook in een schuur, maar omdat het daar ook best koud is had ik me konijn toch maar naar binnen gedaan.

Want het mag ook niet in de schuur tochten.

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:03

Bij mij lopen het konijn en de cavia's in de zomer vaak bij elkaar in de ren. Het gaat wel aardig goed, niet dat het echte vriendjes zijn maar het loopt eigenlijk nooit op vechten uit ofzo. Maar in een hok zou ik ze niet zo snel bij elkaar zetten omdat ze dan genootzaakt zijn dichter bij elkaar te blijven, terwijl ze in de ren ieder op hun eigen plaats kunnen blijven zitten.

Met mijn vorige konijn (was een al wat ouder mannetje en de cavia's waren toen nog aardig jong) ging het erg goed!
Ze zaten af en toe gewoon lekker tegen elkaar aan enz.