Kattenvoer vraagje..!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Merle

Kattenvoer vraagje..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 23:53

Hallo.. Ik had even een vraagje over kattenvoer....:
Is het erg als je een kat bv. een week elke ochtend blikvoer geeft en dan een week weer niet ?? ( hardvoer krijgt die ook gewoon ) Want ik heb het idee dat als ik blikvoer altijd geef dat die te dik wordt.. maar helemaal niet vind ik zo sneu want hij vind het zo lekker..!
wie kan mij helpen
xxx

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:44

Je kunt hem dan beter altijd blikvoer geven maar dan de hoeveelheid minderen bijv. naar de helft.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:47

Blikvoer is niet perse nodig. Dus nee, in mijn ogen maakt dat geen fluit uit. Wel belangrijk is dat zijn droogvoer van een goede kwaliteit is en niet een goedkoop merk bv. Want daar zitten wel alle bestanddelen die voor een kat belangrijk zijn uitgebalanceerd in.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:04

je kan hem ook gewoon van alles wat minder geven, maar bouw dat wel langzaam af want een kat mag niet ineens veel minder eten ivm te snel afvallen en dan kans op lever problemen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:16

Die van ons heeft onbeperkt brokjes en 's ochtends en 's avonds krijgt ze wat uit blik. Ze is absoluut niet dik, maar het scheelt dat ze niet echt om eten geeft, ze laat het vaak zelfs even staan, op kamertemperatuur vind ze het lekkerder !

Ik zou voor het 'ritme' óf wel, óf niet geven. Niet dan weer wel en dan weer niet, geef dan als ze er te dik van wordt wat minder.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:18

Je kan bijv. ook om de dag geven bij katten.
maar idd een goed uitgebalanceerd droogvoer is erg belangrijk

haan

Re: Kattenvoer vraagje..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:20

Die van mij krijgen onbeperkt brok en 'savonds als ik thuis kom een beetje blikvoer, het is een vaste gewoonte dat ze als ik thuis kom van mn werk dat ze blikvoer krijgen dus zitten de beide heren of al binnen (via het kattenluik) in huis te wachten of ze zitten bij de voordeur.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:25

Die van ons krijgt `s morgens gewone droge brokjes en aan het einde van de middag blikvoer (100gr). Ik vind die afwisseling wel prettig. Krjigen ze ook voldoende vetten binnen.
Ik kan niet een bak vol harde brokjes neerzetten, want ze eet gewoon net zolang door tot het op is en dan wordt ze véél te dik. Vaak is het al een half uur nadat ik het neegezet heb al weer op! Blikvoer doet ze langer mee.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:28

Mijn kattenkindjes krijgen 's ochtends brokken en 's avonds een portiezakje voer (1 per kat) en nog wat brokken. No way dat ik een blik opentrek om het vervolgens lekker in de koelkast te bewaren

En ze doen het er goed op

cojo79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:07

Mijn poezen krijgen s'morgens en sávonds brokjes van royal canin.
Verder af en toe kattenmelk of natvoer.

Keet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:26

die van mij krijgt elke dag 65 gram brokjes verdeelt over twee porties
en in het weekend een zakje whiskas vlees verdeelt over de twee dagen (zaterdag en zondag)

smorgens krijgt ze een bodempje kattemelk en als traktatie royal canin brokjes (moet ze wel voor rennen hoor) of gedroogde visjes en soms een gistsnoepje

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:55

Van droogvoer wordt een kat trouwens dikker als van blikvoer, blikvoer bestaat namelijk voor het grootste gedeelte uit vocht.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:35

zonnebloem18 schreef:
Van droogvoer wordt een kat trouwens dikker als van blikvoer, blikvoer bestaat namelijk voor het grootste gedeelte uit vocht.

Maar als je blikvoer voert dan geef je toch ook meer qua gewicht? Maakt denk ik weinig uit.

Bij droogvoer gaat men ervan uit dat de kat het vocht dat aan de voeding ontbreekt zelf wel tot zich zal nemen. Helaas is dit een misrekening, want veel katten blijken te weinig te drinken en daarmee is droogvoer dé boosdoener v.w.b. blaas- en nierproblemen. Jammer genoeg wordt het geven van droogvoer nog altijd gepromoot en wordt het vaak gezien als zijnde het beste wat je je kat kan geven.
Ook van blikvoer ben ik overigens niet zo'n fan, maar ik ben wel een voorstander van een voeding die meer vocht bevat. Versvleesvoeding (of een zelf samengesteld rauw dieet, maar dan moet je wel weten hoe je dat moet doen) is in mijn ogen het beste alternatief.
Laatst bijgewerkt door Grote_Beer op 28-02-06 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:38

Volgens mij is dit niet echt erg.
zelf heb ik 3 katten
en voer ze om de dag op de avond alleen blikvoer.
puur omdat ze anders echt TE kieskeurig worden. (wilden na een tijdje bijna geen blikvioer meer)
nu zijn ze blij als ze blikvoer krijgen

laura1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:38

en dan natuurlijk sochtends altijd brokvoer, en de dagen dat ze geen blikvoer krijgen, savonds ook blikvoer
snappen jullie het nog

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:39

Ik geef zachtvoer ook alleen maar voor het lekkere. Ik doe drie dagen met een blik Gourmet, dat stinkt tenminste niet zo (en heb speciale dekseltjes voor op die blikjes voor in de koelkast) voor twee katten. Verder krijgen ze 's ochtends en 's avonds een hand(je) goede kwaliteit droogvoer van de dierenwinkel.

Door het blikvoer meng ik sinds kort wat gistvlokken van de Reformwinkel omdat de een wat roos in de vacht heeft bij haar staart (boskat).

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:47

Blikvoer is veel slechter voor de tanden dan droogvoer.

Wij voeren IAMS droogvoer. Beetje 's ochtends en beetje 's avonds met heel klein beetje blikvoer.
En ze doen het er super op. Eerst voerden we ook blikvoer 's avonds en hele dag goedkopere brokjes. Hun vacht glanste veel minder etc. nu zien ze er een stuk beter uit.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:27

Ik zou wel dezelfde soorten voer geven op de tijdstippen als je dat gewend bent, maar dan in een mindere hoeveelheid.
Bovendien is het heel slecht om je kat rigoureus minder te eten te geven als je vindt dat ie te dik wordt!. Een kat die echt op dieet moet mag ook telkens maar een heel klein beetje minder voer. Onze poes is aan de dikke kant, maar de Da adviseerde om wat minder brokjes en vlees te geven, maar het blikvoer/vlees wel op het menu te laten!

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:45

In tegenstelling tot wat veel mensen denken: In brokjes zit méer energie dan in blikvoer (per dezelfde hoeveelheid) Dit heeft een dierenarts mij verteld.
Als je katten niet te dik wilt laten worden, kun je beter in hoeveelheid minderen.
Dus bijvoorbeeld brokjes geven waar ze zeg maar een halve dag mee kunnen doen ipv helemáal onbeperkt.
En dan savonds (niet te veel) blikvoer. Een kwart van een groot blik is dan al snel voldoende hoor! Zeker als het binnenkatten zijn, die bewegen gewoon minder.
Die van mij krijgen zelfs alleen een handje brokjes in de moregn, wat ze dus direct als 1 maaltijd opeten en om 20:00 uur krijgen ze een normale portie blikvoer. Ze zijn niet heel dun, maar zeker niet te dik.