Konijn dat niest??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

puccalover

Konijn dat niest??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 13:46

Ik heb thuis een zelfgefokt konijn van bijna 1 jaar oud en het is een mannetje. Nou maakt hij af en toe als hij net gedronken heeft of als hij gewoon in zijn hok zit rare geluidjes, net alsof hij aan het niezen is. Maar ik weet niet waardoor dit komt of wat het is. Weet iemand op bokt hier wat meer van of hebben jullie dit zelf al eens meegemaakt bij je nijn.
Hieronder een foto van mijn beauty.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DGLRAB8R

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:54

Misschien heeft hij een verkoudheid? Zit hij buiten? Of is het van stof dat hij niest? Zijn zijn oogjes rood of vochtig? Ik zou toch even naar de DA gaan als het zo blijft, succes !

knoepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:55

Hee puccalover! Ik heb ook zo'n konijn die af en toe niest als ze water heeft gedronken. Het komt bij de mijne doordat ze een vrij platte neus heeft die dan ook in het waterbakje komt als ze drinkt. Mijn andere konijn heeft geen platte snuit en die heeft er dan ook geen last van. Maar 't is niet erg hoor, het wordt anders als je konijn zomaar niest en snotterig is! Dan moet je echt naar de dierenarts.

puccalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:00

Mijn konijn heeft een waterflesje en soms komen er wat druppels op zijn neus of erin en dan niest hij ze eruit zeg maar, maar als ik hem ga voeren en dan hooi geef dan niest hij ook nog weleens, ik denk door het stof maar weet of dit verdere gevolgen voor hem heeft.

puccalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:01

En hij zit inderdaad buiten maar heeft geen last van vochtige of rode ogen en voor zover ik weet is hij ook niet verkouden.

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:15

sommige nijntjes zijn gevoelig op het stof wat uit hooi en stro komt.
Op zaagsel zetten en alleen hooi geven om te eten, bijvoorbeeld in een halfgesloten ruifje oid, wil wel goed helpen.
Als zijn voorpootjes vies zijn, is dit meestal een teken dat hij een snotneusje heeft. Hij veegt dit dan af met zijn pootjes om zijn snoetje schoon te maken.
Ga in ieder geval even naar de dierenarts, het kan namelik ook SNot zijn, of misschien een beginnende longontsteking.
Konijnen zijn gevoelig voor tocht en temeratuurverschillen.

puccalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:31

Dankjewel iedereen voor zijn reacties.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:36

konijnen kunnen wel degelijk niezen ja. Otje deed het ook heel veel, hij had longonsteking. Hij moest naar buiten dus zit hij nu in een grote ren. De longonsteking is weg, maar hij heeft wel bronchitis en niest nog wel eens. MAar niet meer zo vaak.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:29

finicoq halen bij de dierenwinkel, das een kuurtje dat moet je ca een week aan houden en dan gaat het over... is de bodem misschien TE stoffig? of staat je nijn op de tocht?