vrouwtjes of mannetjes ??!!!!! HELP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Soof_

vrouwtjes of mannetjes ??!!!!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 16:14

Hoi,
ik wil/ga binnekort ratjes gaan houden, heb de Bieb al geplunderd dus weet nu wel genoeg over de verzorging, huisvesting enz. Heb al een kooi gekocht -hij was toevallig net tekoop en ook nog helemaal niet duur ..-. Ik loop dus nu vast, ik wil namelijk ratjes die lekker bij je komen liggen, maar niet HEEL groot worden..
ik heb zelf al een paar verschillen gehoord alleen, ik kom er dus echt niet uit..

ik denk dat er hier wel ratten-eigenaartjes zijn die er vast wel meer als mij vanaf weten (dat hoop ik ), zouden jullie me dus wat meer willen vertellen over het verschil van geslacht, en waarom jullie hebben gekozen voor bijv. een vrouwtje..

ik heb namelijk van vele gehoord dat mannetjes VEEL groter worden als vrouwtjes.. en dat VEEL * <-- met hoofdletters* spreekt me niet echt aan..

help ik kom er echt niet uit..

oja nog een vraagje .. zouden jullie voor Dumbo's of Gewoonoortjes kiezen .... Als ik eenmaal begin met vragen .. stop ik ook niet meer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:22

Ik heb eigenlijk alleen maar vrouwtjes gehad. Nooit problemen mee gehad. Over het algemeen worden mannetjes wel veel groter dan vrouwtjes. Ik heb gehoord dat mannetjes sneller heel erg gaan stinken en ruzie krijgen,maar ik heb zelf geen ervaring met mannetjes ratten.

Droomster

Re: vrouwtjes of mannetjes ??!!!!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:55

Ik heb alleen maar mannen gehad en mijn toenmalige buurmeisje had vrouwen en mannen (meerdere kooien enzo). Maar dat VEEL groter worden valt wel mee hoor

Ik zou niet weten welke grootte jij te groot vind. Zelf heb ik husky's gehad & dumbo's & gewoonoortjes. En ik zou niet weten welke voordelen er zitten aan vrouwen en welke aan mannen. Dus kan je niet helpen adviseren daarmee.

[Edit:

Ruzie hebben mijn mannen nooit gehad]

_Soof_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:03

Oke bedankt voor jullie reactie's !!!!!!!!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:46

Ik heb ook altijd vrouwtjes gehad maar deze hebben meer kans op (melkklier)tumoren. Of ze bij je komen liggen verschilt van rat tot rat, je hebt mannetjes die constant weglopen en niet bij je willen liggen en je hebt vrouwtjes die graag bij je liggen. Maar over het algemeen zijn vrouwtjes actiever en mannetjes luier. Ik ga volgende keer mannetjes nemen omdat al een paar van mijn vorige vrouwtjes gestorven zijn aan melkkliertumoren. Ik heb ook gehoord dat mannetjes stinken daarom had ik nooit mannetjes genomen maar als ik nu kan kiezen tussen de kooi wat vaker schoonmaken of een ratje dat meer kans heeft op tumoren...

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:30

Het schiet me ineens te binnen dankzij Soprano, dat mijn mannen zijn gestorven van ouderdom en bij de ratten van mijn buurmeisje (die meer vrouwen als mannen had) 60% is gestorven aan een tumor.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:44

Ik heb mannetjes en vrouwtjes ratten gehad. Sommige vrouwtjes waren zelfs nog groter dan de mannetjes. Qua geur maakt het niet heel veel uit. Het is belangrijk dat je minimaal 1x per week je kooi schoonmaakt. Mijn allereerste ratje was het liefst, die nam ik overal mee naar toe en was erg aanhankelijk. Wel waren mijn ratjes echte slopers als ze los liepen. Lekker knagen aan je dekbedden enz. Ook mijn vrouwtjes hebben allemaal een tumor gekregen. Je kunt dit wel laten opereren, dat heb ik dan ook gedaan. Ratjes zijn ontzettend leuke intelligente beestjes.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:47

mag ik zo vrij zijn te vragen waar je je ratten wilt kopen?En hoeveel? Wat voor kooi heb je?vinden je ouders/ouder het goed?

als ik eventjes alles over 1 kam scheer, zijn mannetjes iets zwaarder, en iets groter (1,5 cm ofzo). Vrouwtjes zijn veel actiever dan mannetjes.
Omdat mannetjes iets groter zijn zijn de plasjes en poepjes ook iets groter, maar veel verschil in geur maakt het niet.
Ratten moet je minimaal met zn tweetjes houden van hetzelfde geslacht (koppeltje alleen als je wilt fokken--> laat dit over aan een rattery)

Ze moeten op iedere verdieping in de kooi rechtop kunnen staan, zorg dat ze wat te knagen hebben. Als je een rad erin hebt moet het groot genoeg zijn, en moet het dicht zijn zodat staart of pootjes nergens tussen kunnen komen.
Ook moeten ze iedere dag uit de kooi, liefst minimaal een half uur.

Ratten passen hun slaaptijden aan aan de eigenaar, maar als ze op je kamer staan...'s nachts maken ze heus ook nog geluid!