Wormenkuur helpen nooit bij kat, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wormenkuur helpen nooit bij kat, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:19

Ik wordt er hopeloos van.
Ik heb een 13 jarige kater die regelmatig van die
"rijstenkorreltjes"aan zn achterste heeft hangen.
Ontwormen op nuchtere maag, herhalen...nix helpt.
Het enige wat helpt is een kostbare prik,
heeft er hier iemand ervaring met dit soort
vervelende praktijken?

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:43

Wat voor wormmiddelen heb je gebruikt? (Merken)

Anoniem

Re: Wormenkuur helpen nooit bij kat, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:39

Chiqa schreef:
Het enige wat helpt is een kostbare prik,

Je geeft zelf de oplossing al...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:17

Welk middel gebruik je? en heb je al eens een ander middel geprobeerd?

letziforevr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:30

jouw kat heeft een zgn lintworm,de reguliere wormmiddelen zijn daar vaak niet sterk genoeg voor.
je moet echt langs de dierenarts om een goed middel te krijgen want voor jullie het NIET weten zijn jullie zelf besmet.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:12

Kotst ie ooit wormen, die van ons wel. Moet je naar de DA gaan en laten eten tegen wormen..... DIe van ons is ook zo ellendig wbt wormen. Onze vorige kat had daar nooit last van iig niet zo erg, gewoon wormenkuur en klaar.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:20

Lintworm lopen ze op via vlooien. Wanneer je niet óók het vlooienprobleem aanpakt dan zal de kat zich iedee keer weer opnieuw besmetten en kom je er inderdaad 'nooit vanaf'. Althans zo lijkt het dan, je hebt alleen keer op keer een herbesmetting.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:38

Eerst de kat ontvlooien met frontline dan een week later ontwormen met een wormmiddel tegen lintwormen zoals Droncit dan met 10 dagen herhalen net zo lang er niks meer uit komt. kan het zijn dat je tabletten geeft en de kat ze niet opeet? Dat gebeurt heel vaak. Katten zijn zo slim. Er zijn van Droncit en Profender druppels die je net als Frontline in de nek doet maar dan tegen wormen. Dan weet je zeker dat de kat het binnen krijgt. Ook kan je Stronghold gebruiken die pakt wormen en de vlooien tegelijk aan.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:52

Stronghold werkt niet tegen lintworm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:27

Ik heb maar een prik gehaald, durfte het niet aan het met
een tablet aan te pakken, ik gebruik overigens het merk Drontal.
Ik heb de andere ook ontwormd (pil) alhoewel die geen wormen zo
op het oog lijkt te hebben.
En ik heb ze ontvlooit, met Frontline.
Ik hoop dat ik het goed aan heb gepaakt, oja ik heb voor de gelegen
heid het hele huis ook maar weer eens gezogen en gedwijld.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:40

Je moet alle honden en katten in huis tegelijkertijd ontwormen en ontvlooien, anders heeft het nog geen zin. Vlooien gaan niet weg door te dweilen, in de meest schone huizen komen vlooien voor. Is je kat nu met droncit ge injecteerd ? Dan de andere dieren in huis meteen drontal (of droncit) geven. En over 2 weken herhalen (alle dieren !)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:57

Ik zou Milbemax geven, daar heb ik hele goede ervaringen mee. Is een breedspectrum ontwormingsmiddel en werkt tegen veel wormsoorten.
Stronghold ook, maar dat werkt dus niet tegen lintworm.
Verder behandelen met Frontline (zoals al aangegeven gebruikt de lintworm de vlo als tussengastheer) en eventueel de omgeving behandelen met een indoorspray.

Niet rommelen met "dierenwinkelmiddeltjes," vlooien en endoparasieten zijn hier vaak allang resistent tegen.Op naar de DA en daar evt. nog advies vragen

Edit; als hij nu wormen heeft, nu behandelen en over een maand weer, daarna de richtlijn van 4 x per jaar aanhouden.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:33

LilyLuna schreef:

Niet rommelen met "dierenwinkelmiddeltjes," vlooien en endoparasieten zijn hier vaak allang resistent tegen.Op naar de DA en daar evt. nog advies vragen

Dit is een dierenartsenuitspraak he. Resistentie bouw je niet zo snel op (beste vlooienmiddel is nog steeds permethrin bijvoorbeeld) en alle middelen die je in de DSZ koopt lag een paar jaar daarvoor in het schap bij de DA. Dat de DA's met een fabrikanten een afspraak hebben dat zij nieuwe stoffen eerst een paar jaar als enige mogen verkopen is al kwalijk genoeg, vind ik.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:05

Rosita schreef:
LilyLuna schreef:

Dit is een dierenartsenuitspraak he. Resistentie bouw je niet zo snel op (beste vlooienmiddel is nog steeds permethrin bijvoorbeeld) en alle middelen die je in de DSZ koopt lag een paar jaar daarvoor in het schap bij de DA. Dat de DA's met een fabrikanten een afspraak hebben dat zij nieuwe stoffen eerst een paar jaar als enige mogen verkopen is al kwalijk genoeg, vind ik.

Tja, dat dierenartsen het als enige mogen verkopen zal ook wel zn redenen hebben denk ik. Ivm bijwerkingen misschien, dat ze eerst het zekere voor het onzekere willen nemen (denk aan milbemax bij collie-achtigen bijvoorbeeld). (is maar een suggestie van me hoor, zeker weten doe ik dit niet) maar waarschijnlijk ook wel vanwege commerciele doeleinden.Vernieuwing is vaak ook verbetering, mij is verteld dat in de oudere "vlooienmiddeltjes"veel meer schadelijke stoffen zitten.

Ik vind ook dat ze bij een dsz vaak slecht informeren. Een vriendin van me wou haar kat ontwormen en kwam bijv. met een middel thuis wat maar tegen 3 wormsoorten hielp, en er was verder geen enkele info gegeven over hoe en wat. Wist zij veel dat je nog meer wormsoorten hebt. En hoe vaak je moet ontwormen etc.

Tsja, en dat resistentie verhaal heb ik al van meerdere DA's gehoord, ook van een DA die (naar mijn idee) niet commercieel in ingesteld.
Dat geloof ik dan wel.
Ik blijf bij de Frontline en Milbemax, nooit klachten over gehad en ik gebruik dat ook voor mijn eigen dieren.

Maar correct me if I'm wrong, ik vertel t ook alleen maar zoals ik t geleerd heb

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:50

LilyLuna schreef:

Maar correct me if I'm wrong, ik vertel t ook alleen maar zoals ik t geleerd heb

Yep, was ik mee bezig toch

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:13

Rosita schreef:
LilyLuna schreef:

Yep, was ik mee bezig toch

Zo, lekker saggo reactie!
Nee voor zo'n discussie bedank ik verder Rosita.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:20

Eigenlijk is het antwoord hier al gegeven.
Je moet zeker 1 week tussen het ontvlooien en ontwormen in laten zitten, vanwege interacties van de geneesmiddelen op elkaar.
Mijn advies is altijd haal je producten bij de dierenarts, zeker de ontworming. Want deze middelen die bij de DA worden verkocht, worden nooit in den DSZ verkocht.
De middelen bij DA vandaan hebben vaker een breedspectrum en inderdaad minder resistentie, omdat de hoeveelheid van de tabl. beter is van een tabl.
Als je kat een lintworm heeft, dan is het verstandig om inderdaad te ontwormen na 7 dagen ontvlooiing te doen, en dan na 7 dagen weer herhalen van de ontworming. Je kat moet je eens per kwartaal ontwormen. Ontvlooiing doe je meestal eens per maand of 2 maanden.
Het ontwormen moet je dus bij aangetoonde infectie, sneller herhalen.
Ik zou als ik jou was gewoon eventjes bij je dierenarts langsgaan voor advies, en welk wormmiddel je volgens hem het beste nu kan gebruiken.
En slim is dan wel om gelijk alle beesten te ontwormen....

Succes