2 Chihuahua's @ Springles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chann

2 Chihuahua's @ Springles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:39

Nee, geen foto's, alleen ff m'n "verhaal" kwijt.
Ik heb 2 Chihuahua's, Luna (nu ongeveer een half jaar) is 18 cm en nog niet helemaal volgroeid, Edi (13 maanden) is 22 cm., wel volgroeid.

Vandaag heb ik pas voor 't eerst met ze gesprongen. Ik wilde 't al eerder doen, maar 't mocht niet van m'n moeder want dat zou teveel troep opleveren en dat gezeur. Dus, vandaag maar in m'n eigen kamer gedaan, met tapijt zodat ze niet kunnen uitglijden ofzo.

De sprongen waren opgebouwd van kratjes met daartussen rollen kaftpapier van m'n vorige schooljaren.
Ik begon met Edi. Met een snoepje lokte ik haar heen en weer (natuurlijk wel snoepje geven om te belonen ) en al héél snel had ze 't door. Ik hoefde alleen "toe maar" of "hop" te zeggen en ze sprong, als ik 't nog een keer zei sprong ze meteen terug. Eerst laag sprongetje, langzaam opgebouwd. Uiteindelijk tot de 38 cm. gekomen, die ze met gemak sprong (ook vanuit stilstand, als ze even twijfelde ). Maar ik ga deze week weer verder, dan maak ik nog wat hogers. Snoepjes waren trouwens op, dus toen kon ik niet meer met ze verder oefenen.

Toen ik met Edi even uitgeoefend was (ff rustpauze ) heb ik Luna gehaald. Eerst een sprongetje van nog geen 10 cm, om aan 't idee te laten wennen. Luna pakte het nóg sneller op dan Edi, die sprong heen en weer bijna uit zichzelf. Langzaam sprongetje steeds iets meer opbouwen. Uiteindelijk tot de 32 cm gekomen. Die redde ze nog, maar ze zette d'r achterpootjes in de sprong heel even op de balk (Edit: Rol kaftpapier ) zonder die te laten vallen, alleen even voor wat meer steun. Dat lukte haar dus.

Daarna heb ik ze nog tegelijk laten springen, naast elkaar. Zo'n lief gezicht is dat!

Maar ik ga dus nog verder oefenen, deze week nog een keer, maar niet te vaak natuurlijk. Ik heb overigens 't idee dat Edi minstens 50 cm moet kunnen halen, aangezien ze met gemak 38 cm. sprong. Maar daar kom ik vanzelf wel achter.

Als ze goed springen, zal ik waarschijnlijk nog wel wat springfoto's maken.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:42

erg goed dat je het rustig opbouwt

maar met luna zou ik niet springen
ze mogen pas vanaf 1 jaar beginnen en zelf dan moet het rustig zijn dus met edi ook nog rustig zijn

katrienh

Re: 2 Chihuahua's @ Springles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:48

Citaat:
Ik heb 2 Chihuahua's, Luna (nu ongeveer een half jaar) is
18 cm
en nog niet helemaal volgroeid, Edi (13 maanden) is 22 cm., wel volgroeid.

Citaat:
minstens
50 cm
moet kunnen halen

en dat met hondjes van een half jaar en een jaar oud !!

ik hoop dat je beseft dat het absoluut niet goed is voor de gewrichtjes. Het jongste hondje in nog niet eens uitgegroeid
Laatst bijgewerkt door katrienh op 21-02-06 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:50

Idd, ik doe het rustig aan en ga voorlopig ook niet hoger.
Ik doe 't niet lang, niet langer dan 10 minuutjes, en als 't te moeilijk wordt ga ik ook nog niet door. Met Luna vind ik 't voorlopig ook hoog genoeg, ik ga nu niet hoger meer dan ong. 20 cm omdat ze daar bijna overheen stapt, en héél weinig. Met Edi ga ik ook niet zo vaak springen en hoog, aangezien ze idd nog niet zo oud is. Ik zie wel hoe 't met Edi loopt, als ik merk dat ze er moeite voor moet doen ofz dan stop ik er ook mee, maar als ze met gemak een sprongetje doet dan gaat dat ook nog wel.
Overigens niet langer dan 10 min. ofz, en niet meer dan 1x per 2 weken (met Edi dan).

Chann

Re: 2 Chihuahua's @ Springles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:52

katrienh schreef:
:roll:

en dat met hondjes van een half jaar en een jaar oud !!
kom op zeg ...

Ik heb 't niet over "nu", maar Edi zal denk ik over een tijd wel 50 cm. halen. En met een tijd bedoel ik toch minstens 'n half jaar.
Luna ga ik voorlopig toch niet mee springen, komt vanzelf wel weer, maar 't gaat mij er alleen om dat ze 't wel een beetje gewend raken. Ze leren nu nog makkelijker dus al springen ze nu de kleinste sprongetjes héél af en toe, zal je later ook makkelijker hogere sprongetjes kunnen doen.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:10

met een hondje van een half jaar moet je niet gaan springen! zelfs niet opbouwen! veels te slecht voor de gewrichten.
Je zou het kunnen vergelijken met een paard wat je al eind 2de jaar begin 3de jaar laat springen.

zowiezo vind ik dat je met Chihuahua;s niet moet springen. Zulke kleine hondjes zijn daar niet op gebouwd

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:26

annepaardoes schreef:
zowiezo vind ik dat je met Chihuahua;s niet moet springen. Zulke kleine hondjes zijn daar niet op gebouwd

Wat een onzin. Chihuahua's hebben een hele normale bouw en kunnen over het algemeen heel goed en makkelijk springen.
Ik heb jarenlang behendigheid gedaan met mijn Chihuahua's en ze zijn nu dertieneneenhalf en bijna twaalf oud zonder problemen.

Aan TS: nooit springen met een niet volgroeide hond, dus ook niet een keertje en laag. Het is heel slecht voor de botten en gewrichten.
Wacht tot ze minimaal 12 maanden oud zijn.
En leren doen ze op elke leeftijd hoor, ook nog als ze hoogbejaard zijn.
Leer ze eerst maar eens de gewone basis.

50 cm echt veel te hoog voor een Chihuahua van normale grootte, als je dat teveel gaat doen is het vragen om problemen.
Hou het maar op hooguit 30 cm, hoger hoeven ze op de officiele wedstrijden ook niet te springen.

Verder had ik begrepen dat het oudste hondje last had van zijn knieen?
Dan zou ik er als ik jou was helemaal niet meer mee springen

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:35

pluck: dat is MIJN mening

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:37

annepaardoes schreef:

En hoeveel echte Chihuahua's ken jij en weet je hoe ze gebouwd moeten zijn?
Je mag best een mening hebben maar het is wel aardig als die mening ook een beetje onderbouwd is op feiten

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 01:40

Last niet. Ze heeft wel een erfelijke aandoening die ze zegmaar door kan geven waardoor we niet fokken, maar ze heeft er totaal geen last van.

En ik dacht niet dat het veel uitmaakte of Luna nou over een sprongetje van 20 cm sprong, of dat ze nu al probeert op allerlei dingen te springen hier in huis ofzo. Maar ik zal 't met Luna dan idd niet meer doen.

En over dat springen van 50 cm, dat is echt niet iets wat ik dan iedere keer zou doen hoor. Edi springt trouwens ook op banken van ong. halve meter hoog, dat kunnen we ook niet tegenhouden. Maar ik was ook niet van plan om hoger te gaan dan 30/35 cm met Edi, de keren dát ik ga springen. En dat is helemaal niet vaak dus.

Citaat:

In vergelijking zijn Chihuahua's gewoon 'tzelfde gebouwd als sommige andere honden, alleen is alles wat kleiner bij ze. Dat ze er niet op gebouwd zouden zijn, is dus helemaal niet waar. Dat ze klein zijn en dus niet zo hoog kunnen springen, betekent niet dat ze er helemaal niet op gebouwd zijn.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:45

annepaardoes schreef:

je kan je mening geven als je het ook onderbouwt