Jack russell -> jullie ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilovequinten

Jack russell -> jullie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:59

Hoi,
Wij gaan volgend weekend een Jack russeltje kopen. De moeder is zeer kalm,lief,speels... Vriendelijke mensen,behulpzaam..
Veel mensen van onze vriendenkring(vooral paardenmensen ) hebben een jack russell, de meeste zijn zeer lieve jack russells , wel actief , maar zeker niet onhandelbaar.
Nou lees je toch zo soms op sites dat jack russell een moeilijk ras is enzov..

Is dit bij jullie??
Ik denk dat dit vooral ook opvoeding is ?
Nou ja , als onze jack een 'moeilijk' geval is , dan zullen we zekr naar een hondenschool gaan.

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:02

Het onhandelbare bij een jack russel is volgens mij vooral dat mensen er geen rekening mee houden ..dat deze beestjes super veel energie hebben..en door te weinig beweging heel vervelend kunnen zijn.
Een cursus zou geen overbodige luxe zijn..want het blijven jachthondjes en willen nog wel eens oost indisch doof zijn..vooral als ze bijv een eend zien
Maar ik ken 2 hele leuke lieve jackies..en daar zit echt geen kwaad in.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:05

tja.. het is en blijft een terrier natuurlijk, en daar hoort een bepaald karakter bij, zelfstandig, slim, actief... maar ze horen zeker niet overactief/druk/adhd te zijn..

consequente opvoeding, duidelijkheid, voldoende lichamelijke, maar ook zeker geestelijke stimulans is zeer belangrijk..

daarnaast is de jack helaas een populair hondje onder de pretnestjes, de broodfokkers, dit zijn echter 9 van de 10 keer geen echte jack russell terriers, vaak zijn dit toch kruisingen en word een karakter natuurlijk beinvloed.. dus wil je een jack? ga dan naar een goede fokker, die fokt volgens de juiste regels en standaard... wat niet alleen qua karakter belangrijk is, maar ook zeker qua gezondheid, patella luxatie en oogafwijkingen komen wel eens voor.. een correcte fokker heeft zijn/haar honden daar op getest...
Laatst bijgewerkt door baroen op 19-02-06 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mlies

Re: Jack russell -> jullie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:06

ilovequinten schreef:
Nou ja , als onze jack een 'moeilijk' geval is , dan zullen we zekr naar een hondenschool gaan.

Je moet voordat ie een 'moeilijk geval' wordt op cursus gaan, veel handiger.

Verder niet echt veel ervaring met Jackies.

Manon_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:09

Ik zelf heb nu een Jack pup van nu ongeveer 8 maanden.
Hij is erg druk en speels als hij niet veel buiten is.
Maar het is ook wel een schatje hoor !

Ook is het erg handig als je een bench hebt.
De meesten willen nogweleens dingen in je huis vernielen..!

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:56

Ik heb een minder leuke ervaring met een Jack Russell. Zelf heb ik er geen of geen gehad hoor, maar 1 van de pups uit mijn eerste nest Laekense Herdershonden is in een pension gebeten door een Jack Russell. Volgens de pensionhouder zonder reden, de Laekense deed niets en er was dus ook geen gevecht of zo. Ook hadden ze geen eten of iets dergelijks, wat het agressieve gedrag heeft opgeroepen. Maar die JR is dus naar de kop van de Laekense gesprongen, en heeft de punt van zijn oor er in 1x afgebeten.
Zo zag het er een maand na de beet uit:
http://i7.photobucket.com/albums/y281/laekenseherders/Arkan/oor3.jpg

Nu is dat natuurlijk maar 1 ervaring, maar het kunnen dus enorm venijnige beestjes zijn.
Wat je ook vaak ziet, is dat mensen alleen vallen voor het schattige uiterlijk van zo'n klein hondje, en vergeten dat kleine hondjes zoals dit ras heel veel beweging en vertier nodig hebben om zich prettig te voelen. Met als gevolg dat zo'n hondje neurotisch wordt en (aan de website te zien) vele malen in een asiel belandt.

Ik vind het persoonlijk jammer dat hun populariteit zo'n enorme vlucht heeft genomen dat het ten koste gaat van het ras. Er wordt veel zomaar aangerommeld met "Jack Russells" die niet raszuiver zijn en waar veel erfelijke afwijkingen in zijn opgedoken, zoals patella luxatie.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:07

Yep, zoals Odin zegt, in het asiel krijgen we er vrachtwagens vol van. JR zijn niet voor beginnende hondeneigenaren- en je moet er tegen kunnen. Mijn honden zijn het zeker niet !

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:13

ja , we hebben toch besloten om direct een pupcursus te gaan volgen, zodat hij van het begin leert wat mag en wat niet mag.
En we gaan ook een bench kopen. Maar wat is die patella luxatie??

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:34

ilovequinten schreef:
ja , we hebben toch besloten om direct een pupcursus te gaan volgen, zodat hij van het begin leert wat mag en wat niet mag.
En we gaan ook een bench kopen. Maar wat is die patella luxatie??

het luxeren van de knie , kort gezegd, de knie die naast de groef schiet...

waar ga je een pup kopen?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:39

Het probleem met jack russels is vaak dat mensen denken: een klein hondje hoef je niet op te voeden.
Daar gaat het mis. En soms zit dat zenuwachtige ook wel in de genen.
Maar heel veel gaat mis bij de opvoeding.
Daarom ook: ga naar cursus. Ze zijn hartstikke slim en werken graag voor je! En het is ontzettend gezellig en ook leerzaam voor jezelf

Ik heb zelf een vreselijke scheet van een Jack, van nu bijna 1 jaar. Ook gekozen, omdat z'n moeder zo'n schatje was.
Hij is Black&tan (vlg echte stamboekmensen geen off Jack, maar er zijn wel meer niet off JR). Het is en blijft een terrier, want hoe lief ie ook is, toch heeft hij ons al een paar keer uitgeprobeerd.
Consequent blijven en ook niet té hard aanpakken (schreeuwen ed) daar zijn ze nl heel gevoelig voor (worden ze ook zenuwachtig door).
Mijn lieve knulletje 7 wkn:
Afbeelding
en nu zo:
dit was op hondentraining door de tunnel, vind ie super
Afbeelding

Afbeelding

Op cursus heb ik al veel mensen verbaasd met zijn gehoorzaamheid en werkwilligheid. Ik was vroeger geen fan vd Jack, maar ben er helemaal van terug. Hij is handig klein, lief, knuffelig en superactief en enthousiast. Ik ben verliefd...
Veel plezier met jullie Jack!

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:51

wat een schatje
wij hebben de pup gekocht ( hebben hem nog niet , volgend weekend halen) bij mensen die zo 1x een nestje hebben. we hebben moeder gezien , en vader konde we ook zien .

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:54

wij zelf hebben een russel van nu bijna 8 jaar, het is een erg dominant mannetje en hij is moeilijk in de omgang met andere honden en dieren, paarden hondje? ik vind dat niet altijd het geval... die van ons is van pup af aan mee geweest maar hangt graag aan benen en staarten.

we zijn altijd met hem naar cursus geweest en hij is zeker goed opgevoed maar wij hebben er misschien 1 getroffen met een echt hard terrier karakter... luisterennaar ons is niet het probleem maar het blijft een lekker eigenwijs dier.

ik zal je aanraden veel met hem van kleins af aan te doen, cursus te volgen en duidelijk met regels te zijn...

veel succes bij het uitzoeken van een mooie pup.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:57

ja ik heb wel foto's hoor , maar ik krijg ze niet op mijnalbum.nl , dus ja , als hij hier thuis is zal ik wel foto's trekken , die gaan er dan waarschijnlijk wel op !

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:06

Ik heb nu, als eerste hond, een jack russell. Hij is nu een jaar oud. En hij luistert perfect! Ik heb hem alles zelf geleerd want een cursus lukte niet met hem. Maar iedereen die hem ziet zegt dat ie goed luistert. Nu moet ik ook zeggen dat ik erg streng ben geweest!Veel te streng soms! Maar dat heeft wel zijn vruchten afgeworpen, want hij luistert echt goed. En natuurlijk luistert ie ook wel es niet, maar dat is bij elk dier zo, toch?
Als je gewoon meteen laat weten wie de baas is en dat ie moet luisteren, is er niks aan de hand!

edit: Ook met kinderen, paarden en andere honden/dieren issie lief.
Hij doet geen vlieg kwaad! Laatst gingen onze buren mijn jackie en die van hun uitlaten. Die van hun heeft toen een kip vermoord en die van mij heeft er alleen naar gekeken haha! Niet grappig natuurlijk dat die kip dood is, maar de meeste honden zouden dat samen doen.
Vechten doet ie ook niet, hij is eerder onderdanig.
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 20-02-06 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 11:08

oke bedankt, hebben jullie ook ervaringen met een bench?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:10

Wij hebben 2 jackrusseltjes

Het zijn 2 speelse hondjes.
Niet iets voor de hele dag op gesloten te zitten in de kamer en 2x per dag een kort rondje.
Maar met aandacht en beweging 2 geweldige diertjes

De ene luister netjes
de ander kan idd wel een oost indisch doof zijn als er een konijn oid loopt.

Verder zijn ze allemands vriendje
En willen bij iedereen knuffelen
En ze kunnen ook goed met andere honden, al zijn ze meestal wel de baas.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:10

ja, die van mij sliep in het begin in de bench, otdat ie zindelijk was. Nu slaapt ie op ons voeteneind of op z'nm kleed in de huiskamer tussen onze 2 katten in

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:11

Bench heb ik echt nodig bij Joey Het is een ideale manier om te voorkomen dat ze ondeugden (als slopen) aanleren als je er niet bent.
Maak het zijn eigen, veilig plekje. Het helpt ook bij zinnelijk maken.
Maar als ik je een tip mag geven: haal het boek puppymanieren van Martin Gaus. Lees dat door voor je de pup krijgt Want het is altijd moeilijker achteraf dingen te veranderen, dan dingen simpelweg te voorkomen. Kennis is heel belangrijk als je een pup in huis krijgt.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 11:15

wij hebben vroeger een boxer gehad dus we hebben wel ervaring, maar blijkt dat ja JR wel wat moeilijker is dus willen we naar school gaan & bench kopen dat we het ineens goed doen

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:23

ilovequinten schreef:
wij hebben vroeger een boxer gehad dus we hebben wel ervaring, maar blijkt dat ja JR wel wat moeilijker is dus willen we naar school gaan & bench kopen dat we het ineens goed doen

Ah, zo. Nou hartstikke goed!! Er zijn genoeg mensen die daar te makkelijk over denken. Moet goedkomen dan

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:27

Ik heb ook een jack russel. Het is mijn eerste hondje en ik heb haar uit het asiel gehaald. Aangezien ik niet veel over haar verleden weet (ze is 5) zijn veel dingen gissen. Ze kan bijvoorbeeld niet zo goed met andere honden overweg, met name die groter zijn is ze erg lelijk tegen. Maar meer uit angst dan uit dominantie. Verder is het thuis een enorme knuffel, alleen de kat blijft een hekel punt (zij vind de kat geweldig, de kat haar alleen niet!) Om eten geeft ze weinig, speeltjes des te meer Kortom ik ben onwijs blij met haar.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:33

Mist schreef:
Yep, zoals Odin zegt, in het asiel krijgen we er vrachtwagens vol van. JR zijn niet voor beginnende hondeneigenaren- en je moet er tegen kunnen. Mijn honden zijn het zeker niet !

Ik heb een Jack als eerste hond en het gaat heel goed. Het is wel een actieve hond maar dat WEET je als je een jachthondje koopt.
Het bevalt ons zo goed dat we al op zoek zijn naar een 2de.

En ik durf te wedden dat geen enkele Jack Russell terrier die het asiel in komt een stamboom heeft en dat het gros al helemaal niet aan de rasstandaard voldoet.
Met dank aan alle gelegenheids- brood- en schuur-fokkers. En aan alle kopers die zich nergens in verdiepen.
Zelfs denken dat ze blauwe of gouden Jack Russells hebben.

Niet dat een stamboom ansich zalig makend is maar dat zijn wel met beleid gefokte honden uit Jack Russell ouders. Waar moeite voor gedaan is een goede hond te fokken.
Een goede fokker wil zijn hond ook graag terug of bemiddelen als het niet gaat of de omstandigheden dwingen tot afstand doen van de hond. Er is zelfs veel vraag naar herplaatsers met stamboom waaraan niet voldaan kan worden.

Als je een actieve, alerte en attent hondje zoekt is een Jack een heerlijke hond!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:40

Ik heb ook een Jack Russel, een reu van bijna 9 jaar. Hij kwam uit het asiel toen hij 2 was. Het verbaasde me toen niets dat hij naar het asiel was gebracht, onopgevoed klein ettertje
Ik ben met hem naar training gegaan en door consequente opvoeding is hij perfect gaan luisteren.
Hij kon zelfs los naast het paard mee.
Ik vind het geweldige hondjes, maar je moet stevig in je schoenen staan anders lopen ze over je heen.

Veel succes met je pup.

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:45

Alle Jack Russels die bij mij in de buurt wonen, of die ik in het park tegenkom, zijn in 1 woord verschrikkelijk.

Verschrikkelijk irritant karakter, andere honden aanvallen en een grote scheur opzetten. Verschrikkelijk vind ik dat.

Mijn hond is het niet, maar ik ben er van overtuigd dat je een jack russel met een goede, consequente opvoeding ook tot een leuke hond kan maken

Succes met je pup!!

Tessa40

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:48

Ik heb mijn hele leven al Jacks (en dat is lang hoor, haha). Momenteel van onze eigen twee een (eenmalig) nestje (www.freewebs.com/hondenbabies1). Het is zoals hierboven al veel is gezegd: koop eentje waarvan je beide ouders mag zien en bestudeer hoe die in de omgang zijn. Goeie jacks zijn geen blaffende zenuwlijders. En ze mogen ook absoluut niet lelijk doen tegen kinderen of andere honden (tenzij aangevallen of geprovoceerd uiteraard). Maar het zijn wel terriers en geen schoothonden. Consequent opvoeden, veel bewegen, niet een hele dag in huis opsluiten. Eigenlijk net als paarden en andere honden. Maar dan heb je ook een superhond aan een Jack. Wij zijn hier onafscheidelijk.