Hond agressief na verlies andere hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coot

Hond agressief na verlies andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 12:46

Ik heb een vraagje.
Wij hadden altijd 2 honden, maar afgelopen kerst is de oudste overleden aan een maagtorsie. Het was allemaal heel plotseling, en plots war onze oudste hond weg.
De andere hond pikte dat best goed op, hij jankte niet, zocht niet. Maar de laatste paar weken wordt hij wat agressief tegen vreemde mensen en andere honden. Vooral op straat (ik heb hem kort aan de lijn nu) dan loopt er iemand met een andere hond en dan laat hij gelijk zijn tanden zien en zet al zijn gewicht in de strijd om die andere hond te kunnen pakken.
Dit is zo vreemd omdat hij eerder altijd met een grote boog om vreemde mensen en honden heenliep. Echt uit bangheid. Maar nu probeert hij ze steeds aan te vallen. Tot nu toe is het nog goed gegaan, maar ik ben zo bang dat het wel een keer mis gaat.
Wat kan ik hier tegen doen? En kan dit inderdaad komen door het verlies van onze andere hond?

Mijn hondje is nu 3.5 jaar

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 15:03

Niemand

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:45

Tja, zoveel weet ik er niet van, dus ik denk dat ik je niet veel verder kan helpen. Misschien is het verdedigen, denkt hij dat de andere hond nog leeft en dat hij die probeert te verdedigen. Ik zou het echt niet weten. Veel succes iig!

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:52

Ik ben geen axpert.. Maar ik denk wel dat de oorzaak is dat zn vriendje weg is..
Ik denk dat je hem gewoon veel aandacht moet geven en veel met hem moet spelen.. Als het niet ophoud moet je het echt aan de dierenarts of een ander iemand vragen die er echt verstand van heeft..

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:53

ja die van ons was ook heel agressief door het verliezen van ons hondje nu hebben we een ander van een jaar en soms gaat het goed en soms niet..

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:54

je verteld niet zoveel over de situatie zoals het was toen de oudere hond er nog was, wat goed zou kunnen is dat hij zijn steun kwijt is... dat hij zich eerst "beschermd"voelde door de andere hond en zelf geen actie kon of hoefde te ondernemen in zijn angst, nu is hij alleen en kan het terughoudende juist omslaan naar angstagressie, ga hiermeer naar een goede gedragstherapeut, je moet hier echt wat mee doen.. sterkte...

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:20

hij was altijd heel bang tegenover vreemde mensen en dier, dat had ik wel gezged volgens mij. Maar onze andere hond beschermde hem niet echt.. die keek m altijd aan van doe normaal

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:24

weet er ook niets van , maar dit ken ik wel.. op me stal waren ook altijd 2 grote duitse herders.. en 1 is dr ook dood gegaan, en die andere heeft alles overgenomen. dus dr moest een groot hek worden gemaakt.. niemand mag op g=het erf komen. want als dr vreemde mensen komen nou dan kom je dr niet zo snel meer van af want dan heeft die hond je te pakken.. mensen die de hond kennen kunnen er alles mee doen , dus ik ook. maar andere die zo het erf op komen nou die grijpt die hond wel.. dus dit ken ik wel dat die agressief wordt. maar sorry. weet geen oplossing voor je.. wilde ff me verhaal kwijt

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:34

Cootjuh schreef:
hij was altijd heel bang tegenover vreemde mensen en dier, dat had ik wel gezged volgens mij. Maar onze andere hond beschermde hem niet echt.. die keek m altijd aan van doe normaal

het hoeft ook niet letterlijk beschermen te zijn, niet in de zin dat het duidelijk zichtbaar is voor jullie, maar voor hem kan het wel zo gevoeld hebben.. of dat hij zich niet "durfde"te uiten omdat de andere hond hoger stond, en nu is dat niet meer zo , dus komt zijn gedrag naar boven

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:15

Heb het ook meegmaakt. Ik had een 1,5 jarige reu en een 7 jaar oude teef. Zij overleed en de jonge hond pakte het eerst heel goed op maar een week of twee later werdt hij ook agressief naar andere honden en mensen. We hebben er een pup bij genomen die hij eerst extreem ging verdedigen maar intussen gaat het heel goed. En is hij helemaal verliefd op de pup

Pava

Re: Hond agressief na verlies andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:46

Ik ben geen deskundige, maar het lijkt een beetje op angst-agressie. Waarschijnlijk was de overleden hond de leider van de twee. Nu is dat veilige leiderschap weggevallen en daar voelt jouw hond zich niet zo prettig bij. Door agressie probeert ie te verbloemen dat ie eigenlijk heel bang is zonder zijn stoere maatje. Ik zou je aanmelden voor een cursus op een hondenschool. Daar leren jullie allebei heel veel van en voor je hond is het een hele goeie manier om weer aan andere honden te wennen. Probeer zijn gedrag in ieder geval zoveel mogelijk te negeren en stel jezelf op als roedelleider.

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 16:37

Ik ben op advies gestopt met de hondenschool, aangezien mijn hond een chow is en ook duidelijk dat laat merken. Alles is belangrijker dan iets leren. We werkten daar met het clickersysteem en belonen, zo weinig mogelijk straffen. Maar onze hond reageerde niet op mij, niet op mijn moeder en ook niet op de trainer. Dus toen zeiden ze dat het beter was op te stoppen, want het was zonde van het geld.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:52

Ik heb inmiddels helaas behoorlijk wat ervaring met angstagressie en ik kan je maar een ding adviseren:
Neem zo snel mogelijk contact op met een gedragstherapeut.
Hoe eerder je een gerichte training gaat doen hoe beter.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:55

klinkt misschien raar maar ik ken twee grijze roodstaart papegaaien met redelijk hetzelfde verhaal. roosje en sletje. sletje overleed toen van de knal van een lawine pijl en sletje die altijd zo lief was dat ze bij een kind in de wieg kon worden gelegd...werd heel agressief en wilde alleen maar bij d'r baas zitten.

Nou moet ik zeggen, dat mijn ook angstig was in het begin(klom letterlijk bomen in als er eentje aankwam) en die had laatst ook ineens een grote mond naar een deense dog en stond er flink naar te grommen.