wat is de beste manier om je konijn zindelijk te maken??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BlueLady

wat is de beste manier om je konijn zindelijk te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 12:09

hoi

mijn nijn van 5 maandjes is nog nie zindelijk..
als hij los loopt dan liggen er over al keutels en plast hij ook waar hij wil!
het is n mannetje en is nog nie geholpen zeg maar weet ook nie of ik dat ga laten doen hor..
ook in zijn hok poept en plast hij in het midden. heb nu zo'n hoekbakje gekocht en soort van kattenkorrels in gedaan maar t helpt niet..
ook heb ik er wat stro in gedaan en wat keutels en zaagsel(nat geplast)

hebben jullie miss nog wat ideeen???

laat dan ff n berichtje achter

groetjes...

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:10

mijn nijnen waren al zindelijk
dus ik kan je niet helpen

simodi

Re: wat is de beste manier om je konijn zindelijk te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:41

Volgens mij is ie al redelijk oud om nog goed zindelijk te maken. De mijne (ook een ongeholpen mannetje deed het in zijn hok altijd al in een hoek (dat doen eigenlijk de meeste konijnen) dus in zo'n geval kun je het hoekbakje gemakkelijk in die hoek plaatsen.
Kan je konijn wel makkelijk zelf terug in zijn hok als je hem los hebt lopen? Anders moet je zijn territorium wat kleiner laten (dus kleinere ruimte) met zijn hok er met het deurtje open middenin, dan gaat ie als het goed is weer teug naar binnen voor zijn behoefte.
Maar nogmaals, ik denk dat ie al een beetje aan de oude kant is om dit nog allemaal te leren ...

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:50

In ieder geval laten castreren, anders leert hij het niet.

Verder als hij los mag in de kamer een soort kattenbakje oid met vullig neerzetten op een plek een eindje van zijn kooi. Moet hij dan erg nodig, hoeft hij niet eerst naar zijn kooi toe. Ook elke keer als hij ergens gaat zitten plassen in zijn kooi zetten, dáár moet hij plassen. Ook kan je wat ondergeplast stro oid in het nieuwe kattenbakje leggen, dan zit dat geurtje eraan en gaat hij daar sneller plassen.
En volhouden, het werkt echt. Mijn konijn is compleet zindelijk, gaat zelfs voor 1 keutel zijn kooi in.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:06

Wij hebben een aantal van onze konijnen ook nog op 2 jarige leeftijd zindelijk gekregen dus het heeft niets te maken met leeftijd in elk geval. Sommige konijnen doen het inderdaad in het midden van het hok, zoals jouw konijn. Dan wordt het wat lastiger. Makkelijk zindelijk maken is nl. als het konijn zijn eigen hoek uitgekozen heeft, dat haal je dan weg en doe je een beetje in het toiletje en dan zet je het toiletje op die plek neer. Maar wanneer het konijn het niet in een hoek doet, wordt dat lastig. Je zou eens kunnen proberen de keutels e.d van je konijn elke keer in een hoek te leggen, zodat hij voortaan die hoek uitkiest om het in te doen. Als hij dat aangeleerd heeft, kun je het toiletje er neer zetten.
Castreren is niet nodig om zindelijk te krijgen, al onze rammen zijn ongecastreerd en allemaal zindelijk.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:34

Sjen schreef:
Wij hebben een aantal van onze konijnen ook nog op 2 jarige leeftijd zindelijk gekregen dus het heeft niets te maken met leeftijd in elk geval. Sommige konijnen doen het inderdaad in het midden van het hok, zoals jouw konijn. Dan wordt het wat lastiger. Makkelijk zindelijk maken is nl. als het konijn zijn eigen hoek uitgekozen heeft, dat haal je dan weg en doe je een beetje in het toiletje en dan zet je het toiletje op die plek neer. Maar wanneer het konijn het niet in een hoek doet, wordt dat lastig. Je zou eens kunnen proberen de keutels e.d van je konijn elke keer in een hoek te leggen, zodat hij voortaan die hoek uitkiest om het in te doen. Als hij dat aangeleerd heeft, kun je het toiletje er neer zetten.
Castreren is niet nodig om zindelijk te krijgen, al onze rammen zijn ongecastreerd en allemaal zindelijk.

Helemaal mee eens...
Mijn nijn was ook zindelijk voor hij gecastreerd werd...het heeft even geduurt...maar met volhouding kom je een heel eind...Probeer idd eerst een plashoekje te maken...Als hij dat door heeft kun je op die plek een pisbakje/toiletje zetten...Doe er GEEN gewone kattenbakgrint in...Dat blijft vaak aan de pootjes hangen...Kunnen ze dus oplikken en het is vaak scherp aan de pootjes...Doe er liever van die geperste houtskorrels in...
Als hij het eenmaal doorheeft hoef je het toiletje alleen maar schoon te maken als het nodig is (2-3x per week...of elke dag...net wat nodig is...)...Het hok dus ook als het nodig is...(kan wel een maand schoon blijven) een stuk minder dus...

Vooral blijven volhouden...

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:14

Als hij altijd in het midden van het hok plast, heeft hij dus dáar al zijn favoriete plekje gevonden. Dan kun je het best op díe plek een WC neerzetten. Gewoon vullen met zaagsel is mijn ervaring. Dat is niet ongezond en het werkt prima. AEn als hij dan na een tijdje snapt dat hij het in dat bakje moet doen, kun je het bakje steeds een beetje opschuiven (heel geleidelijk) totdat het op een handigere plek staat in het hok.
Ook als ie losloopt. Steeds op elke plek waar hij graag plast een bak neerzetten (ja, dan staan er overal bakjes) en als hij dan snapt dat hij die bakjes moet gebruiken, kun je het heel voorzichtig afbouwen.

BlueLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:15

oke bedankt voor jullie reacties
ik ga het gelijk proberen
en castreren ga ik denk ik nie doen pas als t echt nodig is denk ik...
hij heeft nu wel n knuffel waar die vaak mee "speelt" zeg maar.. en als er n andere nijn komt kan ik m alsnog laten helpen...

thanx

groetjes

BlueLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 14:31

verder nog iemand????