wie kan mij helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:25

Heb ff een vraagje,

zijn hier ook katten liefhebbers?
wij moeten voor een school opdracht maken over de voorplanting.
nou wordt gevraagd om de bronst -paringscyclus van de kat weer te geven in teks en in een grafiek.

heeft iemand enig idee waar ik de hele cyclus kan vinden? heb wel dat de bevruchte eicellen vanaf de 13e dag in de baarmoeder zitten.
Maar voor de rest kan ik niks vinden over de cyclus, wat er vanaf de 1e week gebeurt.

sorry voor het lange verhaal trouwens

wie of wie kan mij helpen?

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:27

misschien moet je even op internet kijken

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:32

daar ben ik mee bezig,, maar dat is best wel ingewikkeld
dacht, misschien dat er hier mensen zijn die kunnen helpen

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:46

niemand meer????

Mzz_emmatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:35

Een kattenliefhebber ben ik eigenlijk niet, dus zelf kan ik je de informatie niet geven. Wat ik je zou adviseren is naar de bibliotheek gaan, daar hebben ze altijd veel informatie boekjes (ook in van die dunne boekjes A t/m Z, staat veel info.) Verder kan je altijd op internet kijken, maar het lastige daarvan is dat er vaak op elke site andere informatie staat waardoor het wat ingewikkeld wordt er de waarheid uit te halen. Verder kan je soms nog bij je biologie leraar terecht..

Succes ermee! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

banish

Re: wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:33

Ik heb even voor je gezocht...
Pfff best veel te vinden, maar een cyclus hebben ze dus eigenlijk niet.
Het is een hele lap tekst, maar ik denk wel nuttig.
Succes ermee!

Seksuele activiteit van de poes
Puberteit: tussen 4 en 12 maanden. Kortharige rassen zijn vroeger rijp (Abessijn, Birmaan, Siamees: 4 tot 6 maanden). De perzen: 1 jaar.
In de meeste gevallen verschijnt de eerste krolsheid in de lente. Het geslachtsleven houdt slechts op rond het 15de levensjaar en zelfs later.
De seksuele cyclus van de poes
Seksuele cyclus: het geslachtsorgaan van de poes, vertoont tijdens de volledige periode van de geslachtsactiviteit (krolsheid), structurele veranderingen. Deze doen zich steeds in dezelfde orde voor, en keren met regelmatige intervallen terug, op een ritme dat eigen is aan elk ras. Deze cycli worden slechts onderbroken door de dracht. De poes is een diersoort met een seizoensgebonden cyclus: de cycli volgen zich slechts tijdens een bepaald seizoen van het jaar op (seksueel seizoen: voornamelijk van januari tot oktober). Maar bepaalde rassoorten (kortharig en binnen levend, type Siamees) kennen praktisch geen seksuele rustperiode (anoestrus). Als men de poes langer aan licht blootstelt, kan men de anoestrus (seksuele rustperiode) stoppen.

De seksuele cyclus van de kat duurt gemiddeld 15 tot 28 dagen. Hij kan verdeeld worden in vier perioden die overeenstemmen met de verschillende fasen van de eierstokactiviteit:

• Pro-oestrus: periode van follikelrijping (het eifollikel bevat de toekomstige eicel). Duur: 1 tot 4 dagen.

• Oestrus ofwel krolsheid is een vruchtbare periode waarin de poes zoekt naar een kater voor de paring, hetgeen de eisprong veroorzaakt. In de meeste gevallen is de kat zoals men zegt, een diersoort met een teweeggebrachte eisprong. Met andere woorden, zonder dekking, geen eisprong. Het aantal vrijgegeven eicellen is afhankelijk (2 tot 11) van het aantal paringen en vooral van hun frequentie (3 keer met een interval van 3 – 4 uur). De eisprongen vinden plaats tussen 24 en 30 uur na de paring. Tijdens de oestrus (krolsheid), voert de poes een heuse parade uit (gemiauw, wrijft zich tegen voorwerpen, trapelt a-ritmisch met haar achterpoten, lordose ofwel een gebogen rug). De oestrus duurt 4 tot 10 dagen.
• Metoestrus: deze fase komt uitsluitend voor als er tijdens de oestrus een eisprong heeft plaatsgevonden. Als het dier niet drachtig wordt, kan men een schijndracht waarnemen (zonder moedergedrag en zwelling van de melkklieren) die 30 tot 40 dagen duurt.
• Postoestrus: deze fase volgt de oestrus als er geen eisprong heeft plaatsgevonden en gaat aan de volgende oestrus vooraf.
• Dioestrus of anoestrus: seksuele rustperiode, van variabele duur naargelang de rassen en de omgevingscondities (verlichting, isolering zonder kater).
De bevruchting
Bevruchting: initiatie van een nieuw leven door de fusie van twee geslachtscellen die plaatsvindt in het bovenste gedeelte van de eileider. Bij de poes, kan men twee bijzondere fenomenen observeren:
• de superbevruchting: bevruchting van verschillende eitjes tijdens dezelfde eisprong, door spermatozoïden van verschillende katers. In de dracht kunnen de kittens dus van verschillende vaders zijn.
• de superfoetatie: 10% van de drachtige poezen kennen een vruchtbare periode en aanvaarden dekking door een kater (tussen de 21ste en de 24ste dag van de dracht). Vandaar de ontwikkeling van foetussen van verschillende drachttijden. Tijdens de bevalling kan men dan levende, dode en te vroeg geboren kittens zien.

=================
Biologische cyclus

Katten kunnen heel vroeg, rond de zes maanden, geslachtsrijp worden. Soms, bij een groot aantal uren zonneschijn, zijn de katten nog eerder geslachtsrijp. Zo zijn poezen die in het voorjaar worden geboren minder vroeg geslachtsrijp dan poezen die helemaal aan het begin van de zomer ter wereld komen en die voor het eerst begin januari of begin februari, al naar gelang de weersomstandigheden, krols worden.
De poes kan vanaf vijf maanden geslachtsrijp zijn. De bronstijd (gestrus) duurt vier tot acht dagen, en wordt gevolgd door een rustperiode van acht à tien dagen. Zolang er geen dracht ontstaat, herhaalt deze cyclus zich de hele periode lang van de lente tot aan de herfst.

Biologische bijzonderheid
Als biologische bijzonderheid wordt de ovulatie bij poezen opgewekt door de paring, waardoor er voor bevruchting meerdere paringen achtereen nodig zijn. In de praktijk kan dit ertoe leiden dat kleintjes uit een zelfde nest niet per se allemaal van dezelfde vader zijn.
De paring is heel kortstondig en de poes heeft een heftige reactie: de penis van de kat heeft namelijk kleine stekeltjes die de vagina stimuleren, maar soms ook pijnlijk kunnen zijn. De poes kan zich soms heftig omdraaien naar de kater en zelfs bijten. Een poes is in staat meer dan zeven dekkingen te ondergaan.
De dracht duurt gemiddeld 64 dagen.
De poes bijt zelf de navelstreng door en eet de placenta op die elk kitten omringt. Elk kitten kan zich meteen vanaf de geboorte naar een tepel richten en keert gedurende 3 à 4 weken steeds naar dezelfde tepel terug.
Borstvoeding geven weerhoudt de poes er niet van opnieuw krols te worden, soms zelfs al twee weken na het werpen. Dus als u geen nieuwe dracht of opnieuw een krolse poes wenst, overleg dan met uw dierenarts voor een mogelijke oplossing, bijvoorbeeld een chirurgische ingreep. Als de kittens drie weken oud zijn, is dit mogelijk.
Al vanaf de Klassieke Oudheid staan poezen bekend om hun vruchtbaarheid en hun grote aantallen nakomelingen. Sommige poezen zijn zelfs na 13 of 14 jaar nog vruchtbaar. Driekleurige poezen hebben de reputatie aan drie nesten per jaar geboorte te kunnen geven. Het gemiddelde ligt doorgaans op 2 per jaar, met 4 tot 6 kleintjes per nest.

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 15:58

hartstikke bedankt voor je stukje tekst

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:12

graag gedaan hoor. Ik heb een supersnelle internetverbinding op mijn werk

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 16:25

das ideaaal

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:15

Mzz_emmatje schreef:
Een kattenliefhebber ben ik eigenlijk niet, dus zelf kan ik je de informatie niet geven. Wat ik je zou adviseren is naar de bibliotheek gaan, daar hebben ze altijd veel informatie boekjes (ook in van die dunne boekjes A t/m Z, staat veel info.) Verder kan je altijd op internet kijken, maar het lastige daarvan is dat er vaak op elke site andere informatie staat waardoor het wat ingewikkeld wordt er de waarheid uit te halen. Verder kan je soms nog bij je biologie leraar terecht..

Succes ermee! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

sorry offtopic:

Apart dat je zegt dat je geen kattenliefhebber bent maar je hebt wel een kat als avatar!

ontopic, zou ik ook zeggen zoek eens op google, ik heb zelf geen idee......

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:12

uhh tamara16.. huiswerktopics mogen niet toch?
je moet zelf ook zoeken