Kat tonijn uit blik geven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Kat tonijn uit blik geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:58

Ik heb twee katten, een dikke en een dunne.

De dunne is een slechte eter. Heb al van alles geprobeerd, zo is ook al helemaal na gelopen door de DA.

Maar goed, dunne katten bestaan natuurlijk net zoals dunne mensen

Maar nu was ik net aan het eten, en maakte ik een blikje tonijn open en werd mevrouw nogal wild van de geur.. die heeft ze NOOIT!

Nu heeft ze dus wat kleine stukjes tonijn uit blik gehad... kan dit kwaad? Of iets anders waar ik haar mee kan bijvoeren als ze dat wil en wat aanzet?

PS ze heeft last van blaasgruis, en mag ook alleen kattenvoer op basis van vis hebben.

ellepel

Re: Kat tonijn uit blik geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:00

vinden mijn katten ook lekker

als wij tonijn uit blik eten, bewaren we altijd een beetje voor de katten, volgens mij mogen ze het best hebben, ik heb er ook een met blaasgruis en die vind t heerlijk!

denk dat je best zo af en toe wat van die tonijn fijn kunt maken en door wat ander voer mengen zodat ze het wel opeet.( niet te vaak anders eet ze straks niks meer....)

kan best denk ik hoor, t is toch puur tonijn en wat olie?

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 21:48

ellepel schreef:
kan best denk ik hoor, t is toch puur tonijn en wat olie?

Dat dacht ik ook

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:04

Je kunt dan wel beter tonijn op waterbasis geven . Het zou kunnen dat er zout is toegevoegd aan de inhoud van het blikje, dat is niet zo goed voor katten.

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 22:10

okay!

thanks voor de tip

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 08:07

Eiwitten zijn niet goed voor een kat met blaasgruisproblemen.
In vis zit heel veel eiwit. En blikjes vis voor de mens zijn andres dan blikjes vis voor katten.

Af en toe een friemeltje "mensen"-vis kan geen kwaad, maar ga ze dit niet met regelmaat geven. Dan heb je binnen de kortste keren weer last van verstopping in de blaas...

Ik heb zelf ook 2 katten met blaasgruis en ons dieetvoer is gewoon vlees en geen vis.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:43

Ik zou inerdaad geen vis op oliebasis geven maar op waterbasis.
Je kunt ook eens proberen om kippenhartjes, nekjes of maagjes te geven heb ik laatst gelezen (sommige mensen voeren zelfs kuikens!!).

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:51

wat je ook kan proberen en dat geef ik mijn katten af en toe. Is Koolvis file. Ze vinden het heerlijk. Er zit niets in geen zout niets.

Alleen ff opwarmen in een pannetje water en da serveren. Ik doe er altijd een stukje bruin brood bij dan vult het wat meer.
Maar of een kat met blaasgruis dit mag weet ik niet.

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:38

Is allemaal hartstikke lekker voor een kat, maar NIET als hij/zij op blaasgruis-dieet staat...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:41

nee, idd. Katten met blaasgruis mogen bij ons in het asiel alleen dieetvoer en blik van een bepaald merk speciaal voor blaasgruisdieet. Katten met blaasgruis mogen niet teveel eiwitten binnen krijgen anders heb je kans dat ze alleen maar meer pijn krijgen. Koop dan liever wat speciaal blikvoer voor blaasgruiskatten ipv goedbedoelde verwennerijen uit blik. Voor katten zonder blaasgruis maakt het niet zoveel uit dat je ze een keertje tonijn uit blik geeft.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:43

Natascha schreef:
nee, idd. Katten met blaasgruis mogen bij ons in het asiel alleen dieetvoer en blik van een bepaald merk speciaal voor blaasgruisdieet. Katten met blaasgruis mogen niet teveel eiwitten binnen krijgen anders heb je kans dat ze alleen maar meer pijn krijgen. Koop dan liever wat speciaal blikvoer voor blaasgruiskatten ipv goedbedoelde verwennerijen uit blik. Voor katten zonder blaasgruis maakt het niet zoveel uit dat je ze een keertje tonijn uit blik geeft.

JUIST! dat bedoel ik!
Als toch de DA iets aangeeft, moet je niet zelf wat anders gaan verzinnen.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 15:50

banish schreef:
Natascha schreef:

JUIST! dat bedoel ik!
Als toch de DA iets aangeeft, moet je niet zelf wat anders gaan verzinnen.

De blaasgruis klachten waren een jaar geleden. De DA heeft toen aangeven nadat ze een half jaar goed reageerd op dieetvoer van Royal Canin ik weer langzaam mocht overstappen op 'normaal' voer, ze krijgt nu Kittekat. Dit gaat ook al een half jaar goed.

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:14

Dan zou ik juist éxtra voorzichtig zijn. Ik heb ervaring met blaasgruis en ik heb 2 katten bij wie het gewoon terugkeert als ik ander voer ga geven.
Wees er erg voorzichtig mee. Katten die het eenmaal hebben (gehad) zijn er extra gevoelig op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:33

je hebt ook voeding van de dierenwinkel, dat is van Hills.
ook goed voor katten met blaasgruis.
goedkoper dan die van de dierenarts en je weet zeker dat t goed blijft gaan.

nadeel van overstappen op gewoon voer is dat klachten toch vaak na een jaar weer terugkomen.

ik voer zelf aan mijn blaasgruispoes nu al jaren dat van Hills, en ze heeft nooit meer last gehad, voer ik een ander merk dan wel.