Wie heeft er een (dwerg)geit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Wie heeft er een (dwerg)geit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:09

De titel zegt het al
Wie kan mij meer informatie bezorgen over (dwerg)geiten, zoals: waar moet je op letten bij aanschaf, wat en hoeveel moeten ze te eten hebben, hoe oud kunnen ze worden, ...
Is voor een vriendin die gezelschap zoekt voor haar Shet, maar wegens verhuis momenteel geen plek heeft voor andere pony er bij.

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:34

Tja, dan zou ik toch gaan voor een extra pony

Wij hebben 4 geiten op stal lopen en mn stalhouder heeft vroegah als eens geroepen: wie wil leren vloeken,moet geiten gaan houden..

Deze geiten zijn dan ook niet van hem

Maarrre miss op marktplaats.nl een goedkope shet erbij nemen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:06

Ik heb een geiy een dwerge genaamd Rambo. Ze zijn ontzettend leuk maar vreten maar dan ook eht alles! Onze geit eet (ik weet het is slecht) alleeen maar kippenvoer zijn eigen brokjes eet hij niet meer omdat de kippen granenmix krijgen (jaloers ofzo) Verder krijgt hij ook altijd brood en groente-fruitafval.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 10:12

Bedankt voor jullie reacties!

@ obelix: tja een pony er bij kan momenteel gewoon even niet

Dat van die geiten en dat vloeken heb ik al wel eens vaker gehoord trouwens

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:16

ik heb vijf dwerggeitjes. ik kan je zeker mee informatie verschaffen.

Als gezelschap voor een pony: soms kunnen ze aan de staart gaan kauwen. Maar verder zijn het superleuke, actieve springende diertjes.

Aanschaf: kijken naar hoefjes en algemene bouw
Stalling: droge plek en veel buitenkunnen
Leeftijd: tot ong 10 jaar
Onderhoud: stal kuisen, eventueel borstelen maar da's niet nodig
Voer: geiten/schapenmix en hooi

Nog vragen? hopelijk lukt het haar een fijn geitje te vinden!

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:39

ik heb er geen

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:46

net zoals in het topic over staffords is je mening dat je er niks van kent of er geen hebt geen echte bijdrage

Mensen die een topic starten zijn op zoek naar nuttige informatie.

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:47

Ik weet niet hoe ze het met voeren wil doen maar een shet en een geit hebben ieder (behalve het hooi natuurlijk) andere brokken nodig. Dat moet je ze dus ieder appart geven en dat is toch elke keer weer een gedoe.. (spreek uit ervaring )

Ook is het voor een geit wel fijn om wat klim atributen te hebben. Zorg er wel voor dat dat tegen een stootje kan want de pony kan er tegen aan gaan schuren, dan wil je toch wel dat het hele spulletje overeind blijft

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:50

Ik heb ook een dwerggeit, Callas.
Zij eet gewoon hooi en een handje paardenbrok op een dag. Als het goed is krijgt ze over een paar weken kleintjes

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:53

Billy schreef:
Ik heb ook een dwerggeit, Callas.
Zij eet gewoon hooi en een handje paardenbrok op een dag. Als het goed is krijgt ze over een paar weken kleintjes

Tja ze eten wat dat betreft echt alles, maar of het nou zo goed is...

Wat leuk zeg kleine geitjes! k'Vind het altijd leuk dat kleine grut

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:58

De geit wordt dit jaar 4, ziet er prima uit, heeft het eerste jaar 1 jong gehad en vorig jaar een 3ling.
Geiten zijn idd alleseters, ze krijgt dan ook regelmatig wat groente-afval, een peen oid.
Kan me niet voorstellen dat het beter gaat op geitebrok. Verder is het wat lastig om 25 kg geitebrok aan te schaffen voor 1 geit, dat lijkt me ook niet alles

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:01

Ik heb ook een geit Beatrix die staat naast mijn paard maar mijn paard kan hem wel killen zij loopt altijd onder het paard door als ik het paard buiten zet ze loopt je achterna (eigenlijk nog geen meter voor de voeten) als je een stukje gaat lopen.
Maar verder legt het denk ik aan de geit en het paard zelf.

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:07

Billy schreef:
De geit wordt dit jaar 4, ziet er prima uit, heeft het eerste jaar 1 jong gehad en vorig jaar een 3ling.
Geiten zijn idd alleseters, ze krijgt dan ook regelmatig wat groente-afval, een peen oid.
Kan me niet voorstellen dat het beter gaat op geitebrok. Verder is het wat lastig om 25 kg geitebrok aan te schaffen voor 1 geit, dat lijkt me ook niet alles

Ik zal niet beweren dat de geiten hier nooit wat van het ponybrok hebben mee gepikt.
En tja zolang ze maar overeind blijven ... Zal het vast niet zo veel kwaat kunnen.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:12

ik ben eigenlijk ook wel opzoek naar wat info over geiten, waar kunnen paarden beter mee, met dwerggeitjes of gewone geitjes, of mischien zelfs wel schaapjes?

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:14

Wij hebben jarenlang geiten gehad, de laatste geit is net overleden, op 18 jarige leeftijd ofzo (ze was in ieder geval al heel oud). Onze geiten kregen altijd geitenbrok, totdat een geitje van ons doodging aan een voor ons onbekende oorzaak. We hebben toen sectie op dat beestje laten verrichten en het bleek dat ze een tekort aan bepaalde mineralen had. Toen werd ons geadviseerd om koeienbrok te gaan voeren. Verder liepen onze geiten van mei tot november ongeveer altijd buiten, dag en nacht, een hokje in het land. En in de winter stonden ze op stal en als het mooi weer was gingen ze overdag even naar buiten. Geiten kunnen slecht tegen kou!! Onze geiten hebben eigenlijk nooit met paarden in het land gestaan (slechts een enkele keer als ik mijn pony even mee naar huis nam, dan zette ik haar even in het land), wel hadden wij de kippen bij de geiten in het land lopen en dat ging erg goed. Geiten eten zoveel ze opkunnen, die van ons kregen (per geit) 2 handjes brok en een handje gemengd graan per dag. Daarnaast kregen ze alles wat wij niet op-aten. In de zomer aten ze gras en in de winter kregen ze hooi.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:38

nuja, als je dan toch "een" andere brok wil geven dan paardenbrok dan beveel ik toch wel geitenbrok aan. Een goeie is: Capri (181) van Aveve. Voor herten en geiten.

Wij geven ook aardappelschillen, groente en droog (!!!) oud brood.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:41

Aveve ken ik niet.
Als ik geitenbrok zou geven zou het Treurniet worden, maar ze doen het al jaren prima op een handje paardenbrok en groente afval naast gras en hooi

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:02

AVEVE tuincentrum maar het is, geloof ik, belgisch, dus dat gaat voor de TS.
Inderdaad kunnen ze het prima op iets anders stellen waarschijnlijk maar ik ging voor zekerheid en volledigheid en had toch geen paardenbrok thuis vandaar.

Hinata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:37

wij hebben er een stuk of 20 op stal

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:25

Ik heb 3 geiten een dwerggeitje max van 14 en 2 nerderlandse landgeiten Noah van 3 en Sushilla van 2.
ze krijgen hier kuil en gras zoveel ze willen en 's morgens paardenbrok en 's avonds muslie geitenbrok geven gaat lastig omdat ze samen met de shet lopen