Hoe zit het nou met ophokplicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zit het nou met ophokplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:36

Geldt dit alleen voor kippen/ ganzen enz. Of ook voor siervogels?

Merdahn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:46

uhmmm... welk gedeelte van GEVOGELTE heb je niet begrepen :S

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:48

Merdahn schreef:
uhmmm... welk gedeelte van GEVOGELTE heb je niet begrepen :S

Geldt dus voor alle vogels moet ik maar uit je antwoord opmaken?

simodi

Re: Hoe zit het nou met ophokplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:49

Volgens mij moeten alle vogels die je buiten houdt worden opgehokt. Bovendien: ik zou geen enkel risico nemen met mijn vogels, dus sowieso naar binnen doen, ongeacht of jouw soort nou wel of niet expliciet genoemd wordt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:51

Ik heb parkieten in een buitenvoliere met dak. Mijn excuses ik heb het nieuws niet goed gevolgd vandaar dat ik het hier vraag...
die moeten dus ook naar binnen?

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:01

Het geldt idd voor alle vogels. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar wij hebben een brief gehad (nu ja Tom dan) dat de dieren allemaal onder dak moeten zitten. Zijn broertje heeft wat duiven en siervogels, dat hok is nu helemaal afgemaakt en de parkieten zitten veilig en wel binnen. Ook de kippen kunnen zo hun hok in, maar een half jaartje terug zijn er bij Tom twee zwanen achtergelaten die sindsdien bij hun rondwandelen (aan de burcht, nog een heel stuk water waar ze in zitten) maar hoe moet je zo'n dier in godsnaam gevangen krijgen :s

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:05

Wij hebben niks gekregen....
Maar wat versta je onder onderdak? Dat er een dak op de voliere zit? Of dat ze echt in een huis of schuur moeten?

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:54

Een dak op de voliere mag. Ze mogen geen direct contact met ontlasting van andere wilde vogels hebben.
Onze kip blijft dus gewoon ook in zn ren kunnen, want daar zit een dak op .
De ophokplicht geldt wel voor al het gevogelte, maar de siervogel shows mogen wel doorgaan ....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:31

Ze hoeven niet binnenshuis (da's ook geen doen!), maar het moet idd overdekt zijn.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:57

Moet pas met ingang van aanstaande maandag hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:33

Ok nou dan hoef ik iig niks te veranderen, ze hebben al een mooi dak dus.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:38

geld dit voor heel nederland of alleen bepaalde gebieden? heb het nieuws namelijk ook niet egt gevolgd.
word lachen voor mij. mag ik er nu wel mee gaan beginnen wil ik ze voor maandag allemaal binnen hebben. ze lopen op een heel groot weiland en het zijn er maar 20.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:40

het geld voor alle soorten vogels behalve de kleine siervogels ( parkieten zebra vinkjes) het gaat officieel maandag in maar ze hebben wel aan geraden om per direct op te hokken. ivm al een redelijke kans op besmetting.

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:41

idd onze kippen zitten nu ook binnen. officieel maandag

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:42

Wij hebben helaas NOG geen overdekte ren, die word momenteel gemaakt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:43

http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pag ... a=PORTAL30

Citaat:
Hobbydieren en commercieel pluimvee in heel Nederland afschermen
15-02-2006 - Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) voert de afschermplicht voor pluimvee in heel Nederland in. De snelle verspreiding van virus in zwanen naar onder andere Duitsland vormt hiertoe de aanleiding. De minister laat dus het onderscheid tussen hoogrisicogebieden en laagrisicogebieden vervallen. Ook is er geen onderscheid meer tussen maatregelen voor hobbydieren binnen en buiten de bebouwde kom.

Op maandag 20 februari wordt de afschermplicht officieel van kracht. Tot die tijd roept de minister houders van pluimvee op om het pluimvee af te schermen. De afschermplicht houdt in dat er geen contact mag zijn tussen pluimvee en wilde vogels. Ook moet de bovenzijde van uitloopruimtes en hokken afgedicht worden tegen het risico van besmetting via uitwerpselen van wilde trekvogels.

Markten waar pluimvee, loopvogels en postduiven worden verhandeld zijn in Nederland niet toegestaan. Tentoonstellingen, shows, wedvluchten en dergelijke met (sier)pluimvee, loopvogels of postduiven zijn vanaf maandag ook verboden. Alleen overdekte markten en overdekte tentoonstellingen voor andere siervogels zijn toegestaan.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:09

oke dan morgen gelijk maar mee gaan beginnen. toch hou je het niet helemaal tegen. tenminste bij ons niet. de mazen van het gaas is zo groot dat de mussen en andere kleine vogeltjes er zo tussendoor kunnen. de kippen bij ons moeten wel naar binnen. worden binnen in het hooihok opgesloten (zullen ze blij mee zijn) maarja het is niet anders. ik hoop dat dit gezeur zo snel mogelijk voorbij is.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:57

Ik laat ze morgen niet meer naar buiten. Wel balen, want dan zul je zien dat ze op zullen houden met leggen. Ik ga ze van het weekend verkassen naar de oude varkensstallen. Daar kan ik het licht aan doen en zo. Dat helpt. Moet het alleen nog inrichten voor de kippen.

En dat gezeur Wyona.... dat gaat nog heeeeeel lang duren. Bereid je er maar op voor! Te hopen is dat de boel niet losbarst in je buurt. WAnt jouw kippen moeten dan ook worden afgemaakt.

Ik zal dat heel erg vinden. Ik kan namelijk niet meewerken aan iets tegen mijn principe. Mijn kippen kunnne het straks namelijk niet meer krijgen. Je kent varkensstallen: goed geisoleerd. Daar kan niets bij. MAar ja, de kippenhouderij verderop heeft dat ook. Maar die moet er dan ook aan. Flauwekul, echt BELACHELIJK!

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:51

Brr ik ben als ik dit hoor toch blij dat mijn moeder de kippen heeft laten slachten!

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:52

ze moeten zowiezo tot april opgehokt blijven,
ik heb ook al op tv gezien dat sommige mensen hun kipjes niet binnen doen,das lekker als het daar uitbreekt naast jouw schuur terwijl je netjes ophokt,dat is vreselijk ja.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:57

Leuk
de man waar mijn paard staat wil niet gaan ophokken ...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:02

Dat moet hij wel. Dat is de wet.
Ik vind ophokken tot daar aan toe. Alleen wel erg dat dit jaren kan gaan duren.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:09

Als je niet ophokt krijg je een boete en die zal niet gering zijn, bovendien nemen ze dan je dieren in beslag en worden ze afgemaakt. Wij hebben twee kippen, een haan en een eend en we zijn het schuurtje wat in onze wei staat (waar normaal stro in opgeslagen is) in aan het richten voor de beestjes. Zaterdag gaan ze daar dan in. Gelukkig is het lekker ruim en zit er maar een halve deur in (in de opening hangen we een net) dus er komt genoeg frisse lucht binnen. Ik vrees ook dat dit weleens lang kan gaan duren dus zorg er maar voor dat je beestjes er goed bijzitten!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:21

weet je dit is nou egt nederland. piet paniek! kijk naar dat bse gebeuren. zodra het verdacht werd hup gelijk alles afgemaakt en in 3 km omtrek. lekker dan! ook was er vlak na dat bse gebeuren ook een ophok plicht voor kippen. waarom is me nog steeds een raadsel. ik heb in die tijd van de bse wel de nodige maatregelen genomen. dus goed ontsmetten als je er geweest bent, maar had 1 probleem toen. ik werk met dieren en had zelf ook een varken. ik MOCHT eigenlijk niet eens naar me werk! mijn vark was niet geregistreerd en heb dat toen ook maar angstvallig stil gehouden. nu dit weer. bij ons op wei hebben we ook kippen en op me werk ook. ik zal toch naar me werk moeten!! fijn me hele hooihok onder de kippeshit. die beesten gaan overal zitten dus ook in het hooi wat nog gevoerd moet worden. ik heb jammer genoeg geen andere plek om ze op te sluiten dus zal wel moeten. de kippen zullen het niet zo erg vinden. die komen van een leg batterij, maar waren wel net gewend aan de ruimte (toen ze bij ons kwamen hadden ze nog nooit daglicht gezien)
ik denk trouwens dat me vriendin ze ook niet op gaat hokken (dit is op wei ). dan zullen ze in konijnenhokken moeten. is niet egt een optie voor ze. het enigste wat we kunnen doen is gaas over de omheining leggen maar helpt niet tegen de oliebol van andere vogels. heeft dus ook geen zin. tis wel iedere keer weer wat hoor!!!

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:26

doordat jullie ze niet ophokken kan een ander die dat wel doet bij jou uit de omgeving ook het slachtoffer worden als alle kippen moeten worden afgmaakt,en is zo ook zn beesten kwijt.
zo helpen we elkaar niet echt