Kunstjes trainen met je kat!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kunstjes trainen met je kat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:53

Onze pony's kunnen al een hoop kunstjes, maar bij gebrek aan een hond en toch een overdosis trainlust bij mij, heb ik onze poes Rozijn ook maar tot trainingsslachtoffer gebombardeerd. Ik vraag wel eens aan kattenbezitters of zij ze kunstjes leren of in andere dingen trainen, maar vaak doen die katten of niets, of kunnen bijvoorbeeld apporteren omdat ze dat uit zichzelf doen. En ik wordt vervolgens een beetje raar aangekeken.

Maar vandaag speurde ik eens op het internet en zag dat in Amerika katten trainen heel normaal is, dat je daar grote e-groups over hebt en er zelfs katten-behendigheidswedstrijden worden gehouden, net zoals voor honden maar dan met katten. Ik ben dus erg benieuwd of er toch niet ook hier wat kattentrainers zitten? Rozijn kan niet zo heel erg veel (zitten, liggen, targetten, in en over dingen springen en Spaanse pas, allemaal wel op commando) maar ik zou haar graag meer willen leren en ook willen weten hoe anderen kunstjes leren aanpakken. Op dit moment zijn we bezig met dood omvallen en apporteren hebben we lang geleden ook wel eens geprobeerd, maar dat doet nog niet echt iets... Alle ideeen en tips over hoe je dit soort dingen traint zijn dus welkom!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 01:05

Poeh hé, denk dat die van ons toch echt te eigenwijs is om kunstjes aan te kunnen leren haha! En erg gemotiveerd voor eten is ze ook al niet, dus dat helpt ook al niet mee

Ik vind het toch wel een ontzettend geinig idee, maar in hoeverre zit het in het karakter/instinct van een kat om 'bevelen' op te volgen? Hoe minder, hoe moeilijker het wordt

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:34

het is enorm moeilijk om iets aan een kat te leren
ik heb gisteren die van mij eens katen springen maar echt trainen doe ik met mijn honden (niet bij een hondenschool)

Anoniem

Re: Kunstjes trainen met je kat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:26

Het is ook eigenlijk onmogelijk als je geen clickertraining gebruikt. Mij lukte het in elk geval pas toen ik het principe van clickertraining toe ging passen (waarbij je dus clickt op precies dat moment dat je kat iets goed doet en vervolgens voert - click kondigt voer aan en click wordt altijd met de juiste timing gegeven zodat de kat precies weet waar hij voor beloond wordt). En toen ging het eigenlijk behoorlijk vlot.

Het zitten op commando had ze denk ik binnen 3 keer trainen door, maar voor het echt goed op commando stond, ging er wel wat tijd overheen. Wat het trainen moeilijker - pardon, uitdagender - maakt is dat katten een heel erg korte spanningsboog hebben (twintig minuten echt kunstjes doen is het maximum) en ze enorm kieskeurig zijn in waarmee ze beloond willen worden. Onze poes was echt verslaafd aan gistpilletjes, maar vindt er nu echt geen bal meer aan en loopt dan ook gewoon weg als ik haar daarmee beloon. Dus zijn we nu weer terug bij de oorspronkelijke favoriet: kaas. Ook heb ik het idee dat ze beter reageren op handgebaren dan op alleen stemhulpen. Misschien omdat ze de hele dag door al mensengejeuzel aan moeten horen?

Trouwens, met onze vorige poes heb ik ook wat geclickertraind. Volgens mij kon zij ook zitten en targetten, maar ze is helaas voortijdig overleden. Ik heb in elk geval zowel bij Mauwtje als Rozijn gemerkt dat ze er erg speels van worden, heel erg op mij gericht en ook zelf gaan aangeven dat ze kunstjes willen gaan trainen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:49

Mijn kat Calvin kan wel een paar kunstjes maar die is zelf heel leergeierig en open van karakter. Ik merk dat dat ook belangrijk is want onze birmanen zijn meer op zichzelf en die willen het gewoon niet. Calvin kan pootje geven, high five, miauwen, gapen, koppie scheef en omrollen op commando. Ook kan ik hem uitlaten aan een tuigje. Hij is maine coon en heeft een wat honds karakter en communiceert graag met mensen. Maar hij laat zich niet paaien met snoepjes dus die methode werkt niet bij hem. Ik denk dat de methode per kat wel verschilt dus.

aniekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:31

haah.. Lijkt me wel leuk om mijn kat een commando te leren.
Maarja als ik haar pootje pak krijg ik denk een mep. Of ze draait der kont naar me toe

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:35

ik doe dat ook met mijn kat Kruimel (gave naam trouwens; Rozijn)
dan haal ik alle zooi uit de garage (dozen, parassol, bloempotten, stokken, vishengels etc..)
en dan ga ik hindernisjes in de tuin bouwen

dan pak je een touw van 1,5 meter en daar bind je aan het eind een speelgoedmuis aan ofzo,,

en dan roetsj je zelf over die hindernissen en volgt je kat
die van mij in elk geval

mijn vriendin zegt dat dat zielig is,, maarre mijn kat springt er toch zeker zelf over heen.. als ze wil loopt ze weg toch..?

xxx appelbolfan

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:18

Ik vrees dat mijn kat gewoon wegloopt.
Daarbij lust ze niks behalve gewoon voer, dus niks om mee te belonen...

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:20

Hey wat leuk. Ik krijg gelijk aan alle kanten zin om ook te beginnen. Floortje is op zich al erg op mij gericht en ook wel slim dus ik neem aan dat ze een clicker wel snel door zal hebben.
Leuk leuk leuk, volgende week heb ik vakantie en ga ik met de poes trainen
Misschien dat die ouwe ook wel mee wil doen, goh hoe ga je dat aanpakken met 2 katten? Als ze allebei de clicker kennen wordt het nogal chaos lijkt mij. Mijn oudere kat kon vroeger in haar speelse tijd ook apporteren, ben benieuwd of dat nu ook nog wat wordt.

xXIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:05

mijn kat kan springen over een klein hindernisje en ze kan kusjes geven

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:25

Mijn kat Liesje kan gaan zitten , apporteren, balkje springen en verstoppertje spelen (alhoewel dat laatste niet op commado is)
Gewoon een kwestie van direct belonen en consequent zijn, en veeeel herhalen...
ik heb nog eens filmpje hier gezet van zittende lies.

letziforevr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:45

mijn kat senna van 5 maanden apporteerd haar muizen.
het viel ons al snel op dat ze haar muizen steeds in de buurt van ons legden.
we gooiden de muis alleen weg als het vlakbij was,dat had ze snel door!!
tegenwoordig zeggen we...waar is je muis??
ze rent dan naar 1 van haar muisjes en legt hem voor je voeten.
het zat er dus wel al zelf een beetje in,wij hebben het verbeterd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:53

Direct belonen is inderdaad de truuk, maar dat is niet altijd even gemakkelijk met de kat die de hele dag door onbeperkt kan eten en ook nogal kieskeurig is wat betreft het voer waarmee beloond wordt... Ik wilde Rozijn bijvoorbeeld leren te buigen op commando (dat uitrekken na het slapen) maar dat was toch moeilijk omdat ik eigenlijk nooit toevallig een beloning bij me had als ze dat deed. Ja, biks, maar daar red je het bij katten niet mee...

We zijn trouwens wel gisteren echt begonnen aan het dood neervallen, want ik heb eindelijk weer ontdekt wanneer ze omvalt: als je een paar secondes lang boven haar achterbeen kriebelt. Dan draait ze een paar keer een rondje om haar as en valt dan op de grond omdat ze er dan beter bij kan. Nu alleen nog herhalen en op commando zetten. Wat Rozijn trouwens ook al een tijdje kan, is meerijden in de kruiwagen. Dat heeft ze aangeleerd via het targetten: ze kan mijn hand aanraken op commando en die hand ging steeds meer richting de kruiwagen tot ze er eens in sprong, en vervolgens reed ik de kruiwagen steeds iets verder. En nu vind ze het een erg leuk kunstje. Het andere wat ze sinds kort kan, is meeliften in een Ikea-tas. Dat heeft echt wel even geduurd, want ze kroop er wel steeds enthousiast in als de tas op de grond lag, maar het door de lucht gedragen worden was wel spannend... De Ikea-tassen gebruiken wij om voor de pony's hooi te halen en toen ik dat gisteren gedaan had, heb ik het tassenspelletje nog eens gedaan en uiteindelijk heb ik haar toch een minuut of tien zo door de tuin gedragen, waarbij zij in de tas lag en ik de tas aan de hengsels meedroeg. Een echte kat heeft haar zo slaafjes.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:11

Wij geven 2 keer perd dag eten, niet onbeperkt dus, omdat madam op dieet is enzo blijft ze toch aandachtjes de brokjes vogen

Keet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:33

onze poes zit regelmatig in een plastik tasje
kan ik der ook gewoon meedragen, best handig

voor der est kan ze mooi zitten en kusjes geven

voor de rest is ze te eigenwijs

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:39

Klinkt wel leuk haha! Hoewel ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat die dikke dame van mij graag kunstjes zou willen doen... Het enige wat ze doet is op de prullenbak springen als ik 'op' zeg, maar dat doet ze ook alleen als ze eten krijgt Ze springt dan namelijk graag op de prullenbak omdat ze dan weet dat ze even met het voerlepeltje mag kroelen

Maar, misschien een rare vraag hoor, hoe kom je aan zo'n 'clicker'?

_Juultje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:40

Jah ik doe het ook wel eens, allebei mijn katten kunnen kusjes geven en een van mijn katten kan zitten op commando. Als mijn ene kat vlees te eten krijgt en je bukt om het op de grond neer te zetten geeft ze meestal een kusje, zo lief!!

afkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:44

onze kat kan geen kunstjes maar hij kan wel zitten en liggen op commando, verder kan je hem ook commanderen dat hij moet blijven liggen