Cuy kenners op bokt? (reuzecavia)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

Cuy kenners op bokt? (reuzecavia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:59

Na een zoektocht in België heb ik dan toch eindelijk een koppeltje kunnen vinden. Ik mag ze binnenkort gaan ophalen, mijn eerste cuys. Naar het schijnt zijn ze veel schuwer dan onze gewone cavia, leven ze niet zo lang maar zijn ze wel bijna een halve meter lang. Kloppen deze gegevens? Zijn er cuy-eigenaren op bokt, die mij tips kunnen geven over deze reuzecavia's. Ik heb altijd al caafjes gehad, en veronderstel dat de cuy qua verzorging en voeding hetzelfde is. Waarschijnlijk kunnen ze dus ook zelf geen vitamine C aanmaken?
Hier foto's van het beertje, een drie weken oud op de foto. En hij lijkt inderdaad al vrij groot vind ik.
Afbeelding

Dit is het zeugje, ze is amper een weekje op de foto,
Afbeelding

Namen moet ik ook nog vinden, ik hou van erg originele namen, dus laat maar komen ,de suggesties!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:01

Worden die echt zoo groot?!
Lijkt me echt gaaf

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:52

Cool !!

Die wil ik ook dat lijt mij echt heel erg leuk!!

Heb je ook een site met info?

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:53

vind de beesies op de foto wel al erg volwassen ogen, niet alleen qua grote maar ook een beetje bouw. Anyway, ik ken het ras niet, ben wel zwaar benieuwd!!!

Flore

Re: Cuy kenners op bokt? (reuzecavia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:37

Wow dat is wel lang zeg, een halve meter! Is wel leuk, ik zou er ook wel eentje willen, heb je ook foto's van een volwassene?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 07:21

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:07

Ik dacht dat die alleen voor consumptie waren, ik wist niet dat ze ook gewoon gehouden werden.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:50

leuk, zo'n grote cavia. Fluiten die ook harder?

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:36

Nou.. lijkt me niets! Ik heb nu 2 caafjes in een kooi van 1.20 zitten en van die 2 grote beesten passen er geen 2 in een kooitje hoor

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:40

Wat een leuke beesten. Ik wil ook!! hihi, mijn vriend ziet me aankomen. Echt wat een poeperds, mag ik vragen hoe duur zo een cavia is??

Flore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:02

TheSam schreef:
Nou.. lijkt me niets! Ik heb nu 2 caafjes in een kooi van 1.20 zitten en van die 2 grote beesten passen er geen 2 in een kooitje hoor

Je kunt ze toch ook in een ren doen? Mijn konijntjes zijn maar klein maar ze hebben een ren van 1,5 x 6 meter

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:06

Wat grappig zeg! Nog nooit van gehoord!

Ben benieuwd naar fotos van een volwassen exemplaar naast een gewone cavia

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:26

Doris en Dinges....?

andvari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:34

Denk je wel aan je rug, als je ze straks gaat optillen??
Wel jammer dat ze niet zo oud worden.
En als ze een plasje doen op schoot, is dat dan ook 2x zo nat?

Ik hou het voorlopig maar gewoon bij mijn 'normale' cavia's. Eén daarvan loopt ook al tegen de anderhalve kilo

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:23

Ik heb al heel wat opzoekingswerk verricht hoor, naar het schijnt mag je cuys niet in een te groot hok zetten. Omdat ze heel snel stress krijgen, je moet weten, deze dieren werden als slachtdieren behandelt en zaten in van die hokken, waar ze ocharme maar een halve draai kunnen in maken. Daardoor zijn ze van nature zeer schuw, maar als er meer en meer cuys worden gehouden als huisdier en men fokt zo'n beetje met de tammere dieren, dan is er een goede kans dat ze net zo tam worden als de moderne cavia.

In europa worden ze ook niet zo groot als in Zuid-Amerika, dat heeft met de voeding te maken. Ik zal al blij zijn als ze over de twee kilo zullen gaan wegen. Ook moet je het zeugje al bij het beertje zetten op een leeftijd van drie-vier maanden, anders heb je teveel kans op een zwangerschapsvergiftiging.

Ik moet ze einde februari gaan ophalen, ik zou wel graag naampjes horen tegen dan.

De prijzen zijn tussen de vijftien en veertig euro, het hangt af van de soort en het geslacht. Langhaartjes, korthaartjes, ruwharig, rex, ... en de beertjes zijn meestal dus goedkoper.

En het fluiten is hetzelfde, dat had ik ook al nagecheckt! Gelukkig maar, want dat trekt me nu net zo aan, bij de cavia, het gezellig fluiten.

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:50

Voor vragen kan je altijd Hopefull Farm mailen. Ze fokt al een aantal jaar cuy's.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten! Wat zijn ze al groot he?

Ik sta ook nog steeds bij iemand op de wachtlijst voor een driekleur rex zeug of beer cuy. Dus zal lekker prijzig worden. Ook sta ik bij Hopefull Farm op de wachtlijst voor een langharige cuy. Kvindt ze echt superstoer!

letziforevr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:11

Laureas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 00:32

Relliej schreef:
Voor vragen kan je altijd Hopefull Farm mailen. Ze fokt al een aantal jaar cuy's.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten! Wat zijn ze al groot he?

Ik sta ook nog steeds bij iemand op de wachtlijst voor een driekleur rex zeug of beer cuy. Dus zal lekker prijzig worden. Ook sta ik bij Hopefull Farm op de wachtlijst voor een langharige cuy. Kvindt ze echt superstoer!

Leuk om te weten, en zo'n rex, dat zie ik ook wel zitten!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:03

Zijn ze vergelijkbaar met de vlaamse reuzen onder de konijnen?! Dat zijn ook van die joekels!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 13:49

simodi schreef:
Zijn ze vergelijkbaar met de vlaamse reuzen onder de konijnen?! Dat zijn ook van die joekels!

Misschien wel. Vlaamse reuzen heb ik wel eens gehad in mijn stal. Maar vond er niet zoveel aan, hopelijk zijn deze cuys iets leuker. Cavia's vind ik zowieso aantrekkelijker dan konijnen alhoewel mijn dalmatiër rexjes wel heel lief zijn. En nu heb ik ook dwergpoolrexjes! Heel schattige konijntjes, ze zijn iets kleiner dan mijn gewone cavia's. tja, ik ga altijd voor speciale kleurtjes en haartypes.

Dit is mijn rammetje Rex, is hij niet lief!
Afbeelding

sOwEiRd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:32

Muizje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:55

Wow, die zijn echt gaaf!

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:34

wow wat een gave beesten!

die caaf van een week uit daar is nog groter dan mijn caaf.. en die is 10 weken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:34

Vanneke schreef:
simodi schreef:

Misschien wel. Vlaamse reuzen heb ik wel eens gehad in mijn stal. Maar vond er niet zoveel aan, hopelijk zijn deze cuys iets leuker. Cavia's vind ik zowieso aantrekkelijker dan konijnen alhoewel mijn dalmatiër rexjes wel heel lief zijn. En nu heb ik ook dwergpoolrexjes! Heel schattige konijntjes, ze zijn iets kleiner dan mijn gewone cavia's. tja, ik ga altijd voor speciale kleurtjes en haartypes.

Dit is mijn rammetje Rex, is hij niet lief!
Afbeelding

Ja hij is erg leuk!

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:48

Ik vind ze schattig.
Een reuze cavia. Nog nooit eerder van gehoort.