Een volwassen kat in huis halen ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Een volwassen kat in huis halen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 11:52

Hoi,

ik ga over 2 weken onze boerderij kat meenemen naar huis. Hij is daar een jaar geleden door de dierenbescherming gebracht en ik 'verzorg' hem daar nu al een jaar.
Ik merk dat onze band steeds hechter wordt en ik ga m nu mee naar huis nemen, eindelijk...

Maar... ik heb nog nooit een kat gehad Ik ben benieuwd of ik alles in huis heb:

kattenbak
krabpaal
voerbakjes
speeltjes
voer
vlooienspul
transportmandje
ontwormingsmiddel

Ik weet niet hoe oud hij is, maar hij heeft altijd in huis gezeten en door 'omstandigheden' is hij bij de dierenbescherming terecht gekomen. Daar kreeg hij de stempel 'onplaatsbaar' en is hij op de boerderij gezet.. hij heeft het daar absoluut niet naar zijn zin.
De honden gaan m achterna en hij heeft een hekel aan de andere katten.
Hij is wel een kattebak gewend, maar dat is dan ook al weer een jaar geleden dat hij erop geweest is

Dus ik ben op zoek naar tips en zijn er dingen waar ik de eerste tijd extra op moet letten?

Bjarni

Re: Een volwassen kat in huis halen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:03

Allereerst ontvlooien voor hij je huis in komt! Heb 1 keer een vlooienplaag meegekregen bij een katje (wat echt echt echt ontvlooid en ontwormd was volgens de vorige eigenaar, niet dus) en dat wil je dus echt niet.

Verder bij binnenkomst gelijk even laten zien waar de kattenbak staat, en verder met rust laten. Zelf lekker zijn gang laten gaan en zijn weg laten zoeken. Het is heel verschillend hoe katten op een nieuw huis reageren, de 1 wandelt gelijk vol zelfvertrouwen rond, de ander verschuilt zich de eerste dagen onder de bank.

Goed in de gaten houden of hij wel eet/drinkt zeker als hij zich in het begin onder de kast verstopt, eventueel lekkere hapjes klaarmaken maar over het algemeen eten ze wel als ze trek krijgen.

Ik zou zeker in het begin even hetzelfde voer geven als wat hij nu gewend is, eventueel kun je daarna nog rustig veranderen.

Ik denk dat je verder alles al wel in huis hebt, dus gewoon ophalen en er lekker van genieten.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:06

Ik voer hem nu ook al een jaar op de boerderij, dus dat voer gaat ook mee naar huis

Ik denk dat ik de transportbox open zet bij de kattenbak, dus als hij eruit komt ziet/ruikt hij gelijk de kattenbak.

Ik ga m een week van te voren alvast behandelen met vlooienspul.. dat kan ik makkelijk op de boerderij doen

Thanx voor je tips!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:06

Laat je hem bij jou thuis ook naar buiten? Want het kan zijn dat hij het buitenleventje wat hij nu op de boerderij heeft gaat missen. Zet hem als je hem gaat halen meteen op de kattenbak, dan weet hij die iig te vinden en laat hem vanuit daar je huis verkennen. Zet hem er af en toe gewoon op. Ik weet niet of je nog andere dieren hebt, maar laat hem dan voor de zeker even checken door de DA.
Let op dat je het zelfde voer geeft als wat hij nu krijgt, anders kan hij diarree krijgen. Ga dan heel langzaam over op het voer wat je hem wilt geven. Heel veel succes en fijne mandjes zijn ook nooit weg!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:13

Hij kan bij mij niet naar buiten.. dat is idd heel jammer! Maar ik moet zeggen dat ie op de boerderij ook niet 'buiten' komt.. hij zit 23 uur per dag in de hooischuur.

Ik heb geen andere huisdieren, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken

En idd.. ik heb geen mandje voor hem, maar er zit op/in de krabpaal een mandje. Eerst kijken of hij daar behoefte aan heeft

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:19

Dat heb ik ook gedaan, maar loekie houdt van zacht. Mij ankypads zijn favoriet bij die 2!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:20

Okey... ik hou het in de gaten, thanx voor de tip!

(en ik heb ook nog 2 Ankypads, dus.... )

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:24

Bij mij is zo'n hang mand over de verwarming favoriete hangplek

En inderdaad eerst ontvlooien en dan ontwormen! Haal voor de zekerheid ook een anti-vlooien spray voor je vloeren, als hij dan helemaal schoon is kun je ook de halfdode vlooien uit je kleden mee nemen. Als het een heel groot huis is kun je er ook voor kiezen om hem eerst in 1 kamer te laten wennen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:27

Mijn Baloe is stalkat en in natte dagen huiskat. Ze is echter wel van de kattebak. Dus die staat ook op stal. Anders zou ik vooral goed opletten in huis. Als ze die plas vrijheid gewend zijn....of erger nog..dan lijkt me dat erg moeilijk.

Verder scherpen ze hun nagels rond de stal natuurlijk aan bomen, planken en thuis staat daar je lekkere rieten stoel of berberkleed....dat kun je dan verwachten...

Met onze Baloe gaat dat net goed, omdat zij juist vanuit huis naar stal verhuisde en niet andersom. Lijkt me een stevige uitdaging vooral als ze graag buiten zijn.

Wens je veel succes!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:41

Orri... ik heb geen verwarmingen die 'vrij' zijn dus daar kan ik geen hangmandje ophangen, maar dat komt wel goed denk ik

Tinkerlady.. hij is jaren in huis geweest en nu sinds een jaar op de boerderij. Ik ga er eigenlijk stiekum een beetje van uit dat hij niet alles verleerd of vergeten is

Ik ben van plan om als ik wegga bepaalde kamers idd voor hem dicht te doen (voorlopig). Als alles goed gaat zal hij wat meer vrijheid in huis krijgen.

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:58

TheSam schreef:

Maar... ik heb nog nooit een kat gehad
Ik ben benieuwd of ik alles in huis heb:

kattenbak

krabpaal
voerbakjes
speeltjes
voer
vlooienspul
transportmandje
ontwormingsmiddel

Whahaha.... voorlopig staat dit nog allemaal bij mij!!

Naat, het gaat helemaal goedkomen, ik zou Mick in het weekend naar huis halen, dan kan ie wennen terwijl jij er ook bent en is hij niet gelijk alleen in huis!
Verder..... Mick zou wel gek zijn als ie het bij jou niet naar z'n zin had!!!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:00

Ja maar Fen... als ie thuis komt heb ik dat wel allemaal in huis

Ach.. ik ben gewoon onzeker, het is nieuw voor me

FennekeR
Full-Time Bokker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:01

Het komt allemaal goed..... !!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:02

I hope so!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:03

Een kat is over het algemeen wel makkelijk hoor Naat, zeker een volwassen kat. Meestal vinden ze de kattenbak wel en is het gewoon wennen voor ze. Gewoon in zijn beloop laten, komt echt allemaal goed Zolang hij zijn natje en zijn droogje krijgt zal hij echt niks te kort komen, katten zoeken toch de meest onnozele plekken uit

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:05

Zoals... kledingkast ofzo?

Maargoed.. ik moet het idd gewoon even afwachten. Ik moet zeggen dat ik het wel spannend ga vinden allemaal

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:08

Ja de kledingkast, net gewassen kleding vooral.
Die van ons liggen of op de bank op een kussentje of fleecedekentje of op de verwarming

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:10

Ik kijk het trouwens een maandje aan.. als het niet goed gaat plaats ik m terug op de boerderij en als het wel goed gaat dan kan ik de dierenbescherming opbellen en dan wordt hij (met chip) op mijn naam gezet

Kimmes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:31

Het gaat vast wel goed
Idd af en toe op de bak zetten en verder lekker zijn gang laten gaan.
En bij mij liggen ze ook overal;op de bank,op bed en op een krantje zit het ook heerlijk
Laatst bijgewerkt door Kimmes op 14-02-06 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:31

gaat helemaal goedkomen Naat......
enne, een mandje hoeft ie niet, hij heeft jou schoot toch??

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:36

Zo te zien heb je alles in huis, en gaat het helemal goed komen !
Succes ermee!

SassieSjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:45

Ik zou ook kattengras kopen, dat eten katten als ze last hebben van haarballen... en als je hem binnen gaat houden is dat wel zo makkelijk, ( mijn katten zijn binnenkatten en zijn er dol op) anders eet hij strax je kamerplanten op en sommige kunnen giftig zijn voor katten.

Heel veel suc-6... en veel plezier met hem, ik vind t een erg lieve kroel kat.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:56

Mijn ene boerderijkat (van de twee die ik heb) heeft in het begin vreselijk moeten wennen, maar dat was meer doordat ze heel bang is voor het vreemde dan dat het binnenzijn een probleem was. Ze schiet nog meteen weg als er vreemden binnen komen, maar verder is ze helemaal op haar gemak nu!

Maar de eerste maanden heb ik haar weinig gezien, moet ik zeggen, en dat zal met Mickey ook wel zo gaan.

Als je hem in het begin bij de kattenbak in een kamer zet, op een plekje waar het heel rustig is, dan zal dat wel goedkomen, hoor. Die van mij waren al jaren geen kattenbak meer gewend, en het ging meteen goed. En dat ze nu alleen nog maar binnen zitten vinden ze helemaal niet erg, ze vinden het heerlijk om op lekker warme plekjes te liggen en maffen aan één stuk door .

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:05

Thanx voor de reacties... ik ben al een stuk geruster!

De tip van kattengras is ook een goeie, thanx!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:05

Nou dat gaat vast wel goed komen hoor Er staan al een heleboel tips tussen!
En alleen binnenzitten is ook geen probleem, mijn drie katten zitten ook binnen...
Ik was laatst bij de DA en daar kwam net een gezin uit de behandelkamer, dode kat, aangereden dat wil je ook niet hoor...
Lekker binnen laten

Kamerplanten kunnen problematisch zijn, maar wij hebben er gewoon niet zoveel Gaan toch alleen maar dood....

En voor de rest merk je vanzelf wat je kat wel of niet doet (vazen omgooien, ijskasten openmaken, kledinglades leegtrekken, wc deuren openmaken om uit de wc te drinken, behang van de muur af trekken etc) Maar ze zijn wel lief hoor