Zoals sommige van jullie weten ben ik behoorlijk geschrokken toen één van mijn konijnen beviel van twee jongen. Zie: viewtopic.php?f=73&t=537278 Omdat we dus vermoede dat ze gedekt was door een wild konijn van buiten af, heb ik mijn overige vrouwen voorlopig in de grootste paardenbox gedaan. Eergisteren kwam ik erachter dat tussen mijn 9 vrouwen, één man zit. Enorm balen kan ik je vertellen! Ik wíl helemaal geen nesten!!! Deze man heb ik direct apart gedaan, en hoopte dat de schade mee viel. Twee dagen lang geen vuiltje aan de lucht... tot vanmiddag!
Ik ging om 15.30 de paarden naar binnen gooien. Het miezerde, het was koud en het werd al behoorlijk donker. Toen ik terug liep om de pony's enkele plakken hooi te geven, zag ik in de konijnenweide iets huppelen. Ik keek nog eens goed en zag dat het een babykonijntje was. SCHRIK!!! Er zijn heel wat scheldwoorden mijn mond uitgekomen op dat moment. Dat mogen jullie best weten. Hier was ik dus al bang voor.
Ik heb in paniek mijn schoonvader, mijn man en de dierenwinkel, waar ik mijn konijnen vandaan heb, gebeld. Wat ik in godsnaam nu moest doen!?! Zij adviseerde me om het konijntje proberen te vangen en hem bij de groep in de stal te zetten.. Nou moeten jullie weten dat de konijnen een grote kuil gegraven hebben. Ik denk wel 3 meter lang, schuin naar beneden lopend. Ik heb al geprobeerd om hem open te graven om te kijken of er een nest in zit, maar dat heb ik opgegeven toen ik zag hoe diep hij de grond in liep. Maar goed... Op het moment dat ik Marina van de dierenwinkel aan de telefoon heb, kijk ik weer de weide in. In eens zie ik drie(!) babykonijntjes. Ik scheld nog eens en zeg haar dat ik ga proberen ze te vangen. Ik pak de bovenkant van de kippenwaterbak en ga achter het hol zitten. Na 10 minuten komen daar 2 kleine nijntjes uit. 3 minuten lang gebeurt er vanuit het hol niets meer en ik ga ervan uit dat ik mis geteld hebt en dat het er toch maar twee zijn. Ik stop de waterbak in de hol, sta op en neem twee passen. De konijntjes schrikken en rennen terug het hol in. HEBBES!!! Precies in de waterbak. Ik pak ze uit de bak en doe ze bij de volwassen konijnen in de stal. Die reageren daar direct goed op. Om een nog, véél langer, verhaal kort te maken, heb ik na 3, koude, natte en verkrampte uren, 7(!) babykonijntjes gevangen. Ze zitten lekker allemaal bij elkaar in de paardenbox en alles gaat goed. Ik gok dat ze zo'n 3 weken zijn. Alleen weet ik nog niet wie nou de mama is... Nou ja. Na het boodschappen doen ga ik bij ze kijken. In één oogopslag zie ik dat er een babykonijntje dood ligt. Ik wil hem oppakken, maar hij beweegt nog. Ik kijk verder door de stal en zie 2 meter verderop nóg een babykonijntje liggen. In paniek roep ik mijn man. Hij komt de stal binnen en pakt ze op. Het lijkt erop dat ze zijn platgedrukt... SH*T, de vlaamse reuzen! Ik verzamel vlug de nog overige babykonijntjes en doe ze in een doos. Ik bel de DA dat ik met spoed naar hem toe wil komen. Ik wist dat deze 2 konijntjes niet meer te redden waren, maar om ze nou zo dood te laten gaan en ze uren te laten creperen zie ik niet zitten. Onderweg hoor ik hoe ze zich in de doos strekken en bewegen. Met tranen in mijn ogen rijden we zo snel als we kunnen naar de DA. Daar aangekomen laat hij ze zo snel mogelijk in slapen. Hun toestand was niet om aan te zien, zo zielig. Ik hoef niets af te reken, iets wat ik enorm lief van deze DA vind! Thuis haal ik de vlaamse uit deze box en doe ze in een andere stal. De babykonijntjes doe ik weer terug in de box bij de nu nog 4 overgebleven volwassenen. Ik hoop dat dít goed gaat.
Ik heb een hoop emotie's gevoeld vandaag. Van schrikken, naar blijdschap, naar enorm verdriet. En dit alles om enkele konijntjes...
Wow wat een verhaal... Wij hadden ook opeens negen konijnen meer rondhuppelen. Erg raar, als je er ineens achter komt dat het toch geen drie vrouwtjes zijn. Hoeveel heb je er nu in totaal? Je hebt er in ieder geval je handen vol aan.. En ergens is het wel weer leuk. Die kleine frummeltjes. Succes!
Ja daar schrik je behoorlijk van en ik kan erover meepraten:
Wij hadden twee konijnen gekregen van iemand, twee vrouwtjes dachten we. Op het einde van vorige winter hadden ze een hol gegraven (omdat dat warmer was dachten wij) maar toen kwamen er in mei ineens vijf babykonijntjes uit. Omdat we niet wisten dat konijnen na de bevalling gelijk weer vruchtbaar waren lieten we het mannetje er nog gewoon bij (ja wisten wij veel) en toen had ze een week later weer een nestje 6 dit keer. We hebben toen het mannetje erbij weg gehaald maar 4 weken later kreeg ze haar derde nestje (arm konijn) had het mannetje haar dus meteen na de bevalling weer gedekt. We hebben toen 11 konijntjes met de fles groot gebracht en het laatste nestje (8 konijntjes) heeft de moeder zelf gedaan. Toen ze oud genoeg waren hebben we ze weggegeven, een vriendin van mij wou de vader en moeder heel graag (de vader is nu gecastreerd hoor) en we hebben zelf Foefer en Zorro gehouden, die zijn uit het laatste nestje. We hebben dus een tijdje de vader en moeder gehad met 19 baby's!!!!
Nee, waren dr eigen konijnen maar die kunnen gewoon buiten lopen, dus zit de kans erin dat ze een wild konijn zijn tegengekomen.
wat een verhaal zeg! Gelukkig heb je nu alle jongen (hoop je ). Maar kan je niet aan de verzorging zien wie de moeder is? Ze drinken nog wel bij de moeder nu dacht ik. We horen wel hoe het afloopt! En als je nog een kereltje kwijt moet tegen die tijd, dan wil ik dr wel 1 .
Ik heb 9 konijnen. Die lopen allemaal los in een konijnenweide. Dit is afgezet met hekken, maar ze kunnen er wel zelfstandig in en uit. Toen afgelopen vrijdag één konijn van mij, die ik bij de buren vandaan gevist hebt uit de groentekas, beviel van 2 jongen vermoede ik dat er een wild konijn was die mijn vrouwen dekte. Niet wetend dat er tussen mijn 9 vrouwen één man blijkt te zitten. Zodra die ene konijn bevallen was heb ik de overige 8 konijnen naar binnen gehaald in de hoop dat de eventuele zwangerschappen mee viel. (Tóen kwam ik er achter dat ik dus een vent had zitten.) Ik hoopte dat er nog geen nestjes waren en als er wel nestjes waren dat die nog niet oud genoeg waren om te overleven zonder hun moeder. Nu bleek er dus wel een nestje van 7 konijntjes te zijn die vrolijk rondhuppelde in de weide. Díe heb ik gisterenmiddag gevangen. Ik hoop dat de, eventuel, anderen nestjes het niet overleefd hebben...
Dat noemen ze nu "kweken als konijnen" Poeh, idd waar je al bang voor was... Hopelijk kom je niet voor nog meer verrassingen te staan, maar intussentijd: foto's altijd welkom Wat ga je doen met de hele bende?
Foto's ga ik zo maken. Wat ga ik ermee doen. Tja, vrouwtjes zijn geen probleem. Die hou ik. Als het niet teveel mannetjes zijn hou ik ze ook. Laat ik ze gewoon met een half jaar castereren. Ik ga even foto's nemen.