Cavia's met veel wit dominanter?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Cavia's met veel wit dominanter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 18:23

Tja, het is waarschijnlijk toeval, maar toch...
Ik heb nu al erg veel cavia's gehad. We hebben ze altijd in groepjes van 4 à 6 dieren gehouden, soms nog met jongen erbij.

Wat mij opvalt: de "agressiefste" en zeker de dominantste van het stel zijn bij ons altijd die met veel wit. Hoe minder wit, hoe lager in rang de cavia. Nu ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen

Ach ja, wij hebben wel enkel ervaring met zeugjes, dus bij beertjes is het misschien anders?

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:26

Ik heb twee zeugjes, waarvan de jongste het meeste wit heeft, en indd het dominantste is!! Nooit zo bij nagedacht, hihi!

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:27

hmmmz....ik denk dat je daar misschien eens gelijk in heb...
ik heb een hele witte caaf gehad en die stond echt boven al mijn andere caafjes heb er nog 3...
nu is mijn witte dood en neemt mij 3 kwart witte caaf de dominantie met beide pootjes in controlle...ze is naar mijn mening een echte (stront caaf) want zij probeert met alle macht als hoogste in de rang t staan...misschien heb je gelijk hoor ik weet het niet maar zo gaat dat dus ook bij mij

Mischa

Re: Cavia's met veel wit dominanter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:01

Misschien heeft het wel invloed hoor...netzoals dat ze bij katten zeggen ''rooie en valen zijn donderstralen'' en dat lapjeskatten vaak een beetje chaggie zijn. Overal zijn uitzonderingen natuurlijk...
Mijn cavia heeft alleen een witte kuif en een witte streep in z'n nek, niet veel wit dus...en das echt een droopy! absoluut niet dominant hoor. Dus misschien klopt je strategie

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:06

Ik heb 2 cavia's en de cavia met redelijk veel wit die is inderdaad de dominanste van het stel. Ben benieuwd of het waar is.

SuperSuup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:43

Ja die van mij ook idd! wat raar zeg!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:29

hier niet. Ik heb een met een rusaftekening (dus veel wit), een driekleur (meer zwart dan wit en rood) en een zwarte bij elkaar zitten. Die met de rusaftekening was dominant, met nadruk op was..... de driekleur doet haar naam weer een aan, Britta the Bitch

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:12

Hier is ook de meest witte de dominantste.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:24

Hee wat grappig!!!
Dat is bij mij ook zo!
Die gekke rood-wit gevlekte cavia van mij terroriseert haar zwarte wollige vriendinnetje

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 02:00

Hier ook in 2 gevallen. Ik heb 2 zeugen met allebei wel wit. De 1 wat meer dan de ander. Allebei erg dominant, maar degene die nét iets dominanter is, is toch wel degene met het MINSTE wit. De rest (een jonkie en 1 met weinig wit) zijn een stel schatten. Tussen de beren (agouti en driekleur), is de driekleur het dominantst. :wink:

Wel maf eigenlijk.

tijger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:34

ik heb 5 cavia's 1 is meer bruin als it maar die accepteerd toch echt geen anderen in haar hok (120cm lang en 80 cm breed) maar als ze los lopen gaat het wel redelijk. dan zitten er ook nog 2 bij elkaar (Zusjes) de een is meer zwart en bruin dan wit en de ander is meer wit dan bruin. Daar is niet echt een dominantste de een jaagt de een weg maar net zo goed andersom. dan zitten de andere 2 ook samen de een heeft heel veel wit en wat bruin en de ander is zwart/bruin met een beetje wit naja die zwart/bruin met een beetje wit is toch duidelijk de baas.

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:41

Geen Biologie gehad ? met al die kruisingsschema's enzo.. Dan moet je kijken naar wat voor allelen de papa en mama hebben en zo kan je bepalen wat de kleintjes krijgen. Daaruit kan komen dat wit inderdaad dominant is. Maar dat licht maar net aan de ouders.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:29

Van die Amerikaans gekruinde cavia;s, met zo;n witte kruin op hun hoofd vind ik er altijd zo dominant uit zien, of ze het altijd zijn weet ik niet.
Onze cavia is zilver agouti en speelt de baas over alles wat beweegt, zelfs over de veel grotere konijnen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 23:17

Mzz_emmatje schreef:
Geen Biologie gehad ? met al die kruisingsschema's enzo.. Dan moet je kijken naar wat voor allelen de papa en mama hebben en zo kan je bepalen wat de kleintjes krijgen. Daaruit kan komen dat wit inderdaad dominant is. Maar dat licht maar net aan de ouders.

Verkeerd begrepen, denk ik: het gaat om dominant gedrag, niet om erfelijkheid

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:20

Punky (bruin-zwarte borstel zonder wit) is bij mij dominanter dan Funky (1/3 of 1/2 wit). Ligt mss ook aan de leeftijd, Punky is 3,5 en Funky 1,5.

andvari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:50

Onze Pino heeft zeker dit topic gelezen...
Zij heeft veel wit (en verder vnl zwart), maar was altijd de laagste in rang. Lotte (agouti, met alleen blesje en witte kraag) was veruit de baas. Sinds vorige week zijn dus de rollen omgedraaid: Lotte is ziek (blaasontsteking) en aan de medicijnen. Sindsdien heeft Pino haar al een paar keer zeer agressief aangevallen, zodat ik ze uit elkaar moest halen.

Onze (ex) beer is Amerikaans gekruind, maar da's de grootste goedzak die er rondloopt.... Dus of er nou systeem zit in dit verhaal??

Van een caviakenner hoorde ik juist weer dat zwarten en ruwharen veel dominanter zijn....

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:19

Aangezien mijn cavia (agouti-hollander met veel wit) alleen zit, weet ik niet of ze dominanter is. Wel is ze erg aanwezig (tjiepen, rennen, springen, etc.) en dat hadden de cavia's voor haar nooit toen ze haar leeftijd hadden (en later ook niet)

Ik ben geneigd het op een lijn te trekken met wilde witte paarden. Witte paarden moeten slim zijn (wit valt op en trekt vijanden aan) en dus zich besmeuren om een schutkleur te krijgen. Als cavia's gaan rollen in zand, blijft dat niet aan hun vacht hangen. Daardoor onstond er misschien wel natuurlijke selectie en alleen de slimste cavia's overleefden. En misschien leiden de slimste cavia's wel de troepen ofzo .