wat vinden jullie zo leuk aan ratjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hOlly_Girl

wat vinden jullie zo leuk aan ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 14:34

misschien is het een beetje dom..
maar ik wil heel graag een ratje nemen/kopen hoe je het wil noemen ..
nou wil ik even aan jullie vragen.. (degene die er 1/2/3 enz. hebben)
wat is er nou zo leuk aan het houden van een ratje?
en waar gaat jullie voorkeur uit : een mannetje of juist een vrouwtje..?
en wat vinden jullie nou echt een nadeel ..?

nja ..
KussJessss mij!!

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:39

Ik tem even; dit hoort bij BB

Authentic

Re: wat vinden jullie zo leuk aan ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:41

Ratjes kunnen zeker niet alleen, dus je moet er minimaal 2 hebben. Vrouwtjes zijn vooral druk en maf bezig, en mannetjes zijn lui en knuffelig, maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:42

Ik heb een vrouwtje en vind deze leuker dan mannetjes ze zijn wat actiever. Het leukste zijn: die handjes!

Je moet er wel rekening mee houden dat je er 2 neemt, dus of 2 mannentjes of 2 vrouwtjes.

hOlly_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 14:43

jaah dat wist ik al..
dat van die 2..
anders vind ik ut ook zielig..

me_meisiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:44

inderdaad je moet er minimaal 2 hebben. ik zelf ben dol op de vrouwtjes, die zijn wat actiever, maar die mannetjes zijn idd wat lui en knuffeliger. ik zelf had 3 ratjes, (zijn er alleen deze week 2 overleden, ze waren al 4 jaar en dat is best oud voor een rat)
veel succes met een lief ratje zoeken.. ze zijn echt super

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:47

wow en ik maar denken dat mijn rat met zijn 2,5 jaar al oud is.

hOlly_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 14:48

ik weet dat vrouwtjes kleiner blijven dan mannetjes maar hoe groot worden ze dan eigelijk.. eff hun staart dur niet bij he..

en waar kan ik ze het beste kopen.. ??

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:53

Ik denk dat het niet veel uitmaakt waar je ze koopt, gewoon een beetje opletten hoe ze eruit zien, geen vieze oogjes ed. Ik zou ze zelf liever bij iemand thuis kopen dan bij de dierenwinkel.

hOlly_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 14:55

oke bedankt ..

weet nog iemand hoe groot ze ongeveer worde..??

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:03

ik had er eerst 1, dat was een mannetje, kon prima alleen Daarna had ik 2 vrouwtjes, helaas maakten ze elkaar een beetje af...

hOlly_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 15:08

Wat zouden jullie zeggen wat ik zou moeten nemen.. een mannetje of vrouwtje (natuurlijk 2 he)

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:02

Kijk even op http://www.tammeratten.nl Hier kun je allerlei info vinden over ratjes, ook waar en hoe je aan ratjes kunt komen.

In mijn profiel staan een aantal foto's van mijn ratten en een heel verhaal over waarom je absoluut niet bij een dierenwinkel moet gaan...

als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:03

AM --> BB

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:12

Ik vind ze gewoon leuk.
Heb dr zelf geen een, maar zorg er altijd voor een van de kenissen als ze op vakantie gaan.
Afgelopen Kerst was de rat (een nieuwe) plotseling bij ons bevallen.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:19

Heey,

Leuk!
Me broertje en ik hadden eerst ieders 1 ratje (2 froutjes, Flipje en Flapje) Ze konden het heel goed met elkaar vinden en het waren echt hele leuke diertjes!! Toen Flapje doodging (op 2,5/3 jarige leeftijd) hele drama in huis.. we konden ook geen jongere erbij nemen voor Flipje, want we wisten zeker dat dat dan helemaal fout ging! Een halfjaartje later is Flipje ook overleden Weer een hele huil sessie, dit keer van mij. Toen kreeg ik een nieuwe rat (mijn broertje kon niet eerder een nieuwe ivm met Flipje) En een dag later had hij er ook een, die van mij hete: April (op zijn engels) en die van mij broertje: Snufje.. (vink vage naam) April was helaas niet zo sterk, en overleed dan ook al op 1,5 jarige leeftijd.. nog best jong dus. Snufje hebben we nog steeds en die is nu bijna 3.. het gaat prima met Snufje! Maar dat April ook zo vroeg was overleden kwam ook deels door Snufje,, ze maakte elkaar namelijk gewoon af! (het waren trouwens 2 vrouwtjes, net als Flipje en Flapje) Zou wel komen omdat Snufje dag later kwam, en die is dominant.. maar April zag de kooi als haar terein..

Ratjes zijn gewoon onwijs leuk! Leuke diertjes ook,, en die handjes zijn idd het leukste! Ook als je ze ziet 'spelen' in het hok echt onwijs leuk.. Wij verschonen het hok zo'n 1x p/week maar officeel moet het 2x p/week. En ons hok stink niet! We hebben er vaag spul inzitten Wat geen stof afgeeft.. en we hadden er eerst van die korrels in zitten, maar nu niet meer.. en we hadden ook hooi en dat ook niet meer ("stof"). Snufje vermaakt zich trouwens prima in zijn eentje..

Wie heeft zijn ratje kunstjes geleerd?

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:22

Ik heb al jaaaaaaren ratten, de zelf gefokte zijn nog het oudst geworden. Had dan wel een gigantische frettenkooi en dan waren ze met zijn 11-en ik heb ze vanaf wurmpjes bijgevoerd, resultaat was er ook naar. Ik heb er een aantal jaar geleden weer 3 in huis gehad, 2 naakt ratten en een bruine Na een jaar of 2 waren die plots overleden waardoor er 1 naaktrat overbleef die heel zielig in het hoekje oud en zielig was. Ik heb toen een rat gehaald bij het asiel, want ik wilde er geen jong ding bij doen en ratjes in het asiel hebben ook recht op veel aandacht
Een week later had ik er 12 jongen bij, omdat de rat uit het asiel hoogzwanger was. De naaktrat knapte ontzettend op, die was al direct helemaal gek van Ricky (champagne-husky) uit het asiel en heeft heerlijk lopen pleegmoederen of ze een jaar jonger was! Via bokt en wat vrienden heb ik 8 van de jongen goed kunnen plaatsen en heb er zelf 4 gehouden. De naaktrat is ingeslapen na 6-8 maanden en is al die tijd gelukkig geweest met d'r nieuwe vriendin en kindertjes. Je kunt de dochters en moeder nu nauwelijks uit elkaar halen! Er is Ricky, Snowball, Rittie, Sauron en Slaapje Sauron is de enige berken kleur die er tussen zit en dumbo, Snowball is de andere dumbo

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:30

hey

ik heb ook 2 ratjes, moeder=vera en dochter=saartje. de moeder is nu rond de 3 en de dochter rond de 2. ze zijn onzettend lief. we hadden eerst alleen saartje en toen een week later kregen we ook haar moeder omdat onze kennissen er te veel hadden. ik een heel konijnen omtoveren samen met een hamsterkooi tot een super kooi. heel groot en veel te spelen. ze vinden het heerlijk. maar helaas heeft saartje nu een enorme tumor aan haar kont hangen en moet ze ingeslapen worden volgende week. in prenciepe hebben ze er geen pijn aan en bijna 90 % van de 100% ratten sterft aan een tumor, zie de DA. ze heeft er ook geen last van alleen loopt een beetje moeilijk maar ze eet en drinkt nog super goed en speelt de hele dag. zo naar om straks zo'n levendig ratje te moeten inslapen. vera gaat dan naar een vriend met ook een aantal lieve ratten en komt dan dus in een leuk groepje terecht. dan is ze niet alleen. dat is wel goed! nu nog maar ff een paar dagen genieten van saartje!

hOlly_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 17:58

das niet leuk nee.. vooral als ze zo veel speelt.. raar dat ze vaak een tumor krijgen dan

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:07

tsja dat gebeurt nou eenmaal, dat weet je als je aan ratjes begint. ratten worden gewoon niet zo oud, hooguit iets van 3 jaar. niet zo leuk maar je kan wel veel lol met ze hebben het is wel zo jammer voor mijn ratje. ik ga zo nog even heel veel foto's nemen!

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:11

geluksvogel schreef:
tsja dat gebeurt nou eenmaal, dat weet je als je aan ratjes begint. ratten worden gewoon niet zo oud, hooguit iets van 3 jaar. niet zo leuk maar je kan wel veel lol met ze hebben het is wel zo jammer voor mijn ratje. ik ga zo nog even heel veel foto's nemen!

3 jaar als je mazzel hebt. De gemiddelde leeftijd van ratjes is toch echt lager. Die ligt dichter bij 2 jaar dan bij 3 jaar.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:31

Ratten! Laat me niet beginnen hoor...
Ok,

Toen ik een jaar of 12 mocht ik eindelijk na lang zeuren een huisdier.
Ik mocht kiezen tussen een muis of rat. Dit had een reden.
Aangezien wij thuis twee katten hadden, ging mijn vader er van uit dat een muis of rat geen lang leven had bij ons.
God, wat had hij het fout.
Maar goed, mijn eerste rat. Zijn naam was Rambo.
En ja, één rat.
Toen mijn broer zag hoeveel plezier ik had met Rambo, moest en zou hij ook een rat nemen. Dat werd Gizmo.
Rambo stond op mijn kamer, Gizmo op zijn kamer.
Na een jaar was de lol voor mijn broer eraf.
Gizmo kwam nooit zijn, eigenlijk veelste klein gekocht hok, uit en stond gewoon in zijn eigen vuil.
Ik ben in opstand gekomen en heb hem "inbeslag genomen".
Helaas is Gizmo niet oud geworden door kanker. Er was niets meer aan te doen.
Rambo was een ander verhaal.
Die ging altijd met mij mee. Wat ik ook ging doen. Boodschappen, wandelen of de hond uit laten. Hij ging zelfs mee naar school.
Gingen we picknicken ging hij mee, ging ik buiten spelen ging hij mee.
Zijn kooi was ook nog maar nauwlijks in gebruik. Hij liep los en sliep bij mij in bed.
We aten samen, snoepten samen en gingen samen onder de douche.
(God, ik leek wel gek toen!)
Rambo is uiteindelijk ruim 5 geworden en we hebben hem moeten laten in slapen door de dierenarts.
Hij was blind, doof, kaal en verlamd aan zijn achterpoten. Hij wilde niet uit zichzelf sterven.
(Na al die jaren voel ik weer dat verliefde gevoel als ik aan hem denk.)
Rambo was ook héél groot.
Sommige mensen dachten dat het een cavia was, tot ze zijn staart zagen.

Toen ik mijn rat kocht was dat nog niet zo in als nu.
Er waren misschien nog drie meisjes van mijn school die ook ratten had.
We spreken wel over 13 jaar geleden.
Ze stonden gewoon op zaagsel, in eigenlijk te kleine hokken voor een rat. We wisten niet zoveel al nu...

Na Rambo heb ik nog twee andere ratten gehad, maar niet zoals Rambo.

Na deze twee kwam Sanne. Mijn mooie meid.
Dit was ook een schat van een rat. Heel lief en rustig.
Met haar heb ik drie nesten gefokt, die verkocht werden in de dierenwinkel waar ik werkte.
Ik heb haar alle drie de keren "geholpen" met de bevalling.
Na afloop hok schoongemaakt, kleintjes nagekeken enz.
Zij is 3,5 geworden.
Na haar lagen mijn intresses anders en kon ik een eventuele nieuwe rat niet de liefde en aandacht geven die ik vind dat ze verdienen.
Vandaar is er ná Sanne geen een meer gekomen.

Dit is een erg lang verhaal geworden, en ik ben eigenlijk de vraag van de TS vergeten. (Was er een vraag?)....
Leest even opnieuw boven aan.

1) Ratten zijn lief, aanhankelijk en gewoon té gek!
2) Ik heb beide gehad. Het nadeel bij een mannetje vond ik zijn ballen. Een voordeel dat hij zo groot werd.
3) Een nadeel vond ik dat je ze rook. Hoe schoon je ze ook houd, ruiken doen de mensen die ze niet hebben altijd.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:57

Oh er is zo veel leuk aan ratten... Ze zijn slim, aanhankelijk, lief, schoon, soms heel ondeugend, ze hebben schattige platvoetjes en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Ik heb 4 dames, de oudste is de 4 jaar al gepasseerd en ziet er nog steeds geweldig uit. Ik heb ook wel mannetjes gehad, die waren wat luier maar ook knuffeliger.

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:14

Ratjes die gapen zijn heel erg cute!

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:22

ik heb nu 7 ratjes gehad! waarvan ik er nu nog 3 heb! ik heb mannetjes en vrouwtjes gahad! En mijn voorkeur gaat toch naar mannetjes! die zijn veel rustiger. vrouwtjes hebben hun aandacht niet lang bij jou!

En wat ik zo leuk vind aan ratjes! ze zijn actiefer! en ze zijn totaal niet gemeen! je kunt ze elk moment van de dag pakken