Ok?! Mijn konijn is bevallen! Help!!! *met foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Ok?! Mijn konijn is bevallen! Help!!! *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 12:22

Tja, ik lijk wel zo'n kind dat niet weet hóe een konijn zwanger kan raken en kan bevallen... maar dat is hier niet het geval hoor!
Ik ben geen 12, maar 25.
En toch heb ik een konijn die ongepland(!) is bevallen.
En ik vraag me dus af wát ik nu moet doen...

Mijn konijnen lopen los.
Ze hebben een gedeelte van 10x20 met hekken er om heen maar ze kunnen er gewoon uit. Zo hebben ze 7000m2 waar ze kunnen huppelen.
Ze lopen niet weg. Ze blijven op het terein en 's avonds gaan ze gewoon met zijn alle weer naar binnen. Het zijn net kippen
Behalve 1. En die is dus nu bevallen...

De buurman kwam vorige week naar me toe. Of ik een konijn miste. Een grijze.
Ik zei dat dat best kon, maar ik het niet zeker wist.
Ik had de grijze inderdaad al 2 dagen niet gezien, maar mijn man zei gelijk dat hij haar de avond ervoor, met de honden uitlaten, nog bij haar boom had zien zitten.
De buurman zei dat hij een konijn had gevangen die zich in zijn groente kas had verschranst.
Ik ben met hem mee gelopen, en ja hoor, het was één van mijn konijnen. Ik heb er 9 in totaal.
Ik heb haar mee naar huis genomen en in het enigste dichte hok wat ik heb gedaan.
Met het idee dat ze er over 5 dagen weer uit kon, zodra ze eenmaal wist waar ze ook al weer woont.
Gisteren was het zover.
Ik deed het nachthok open en zag een "nest". Allemaal haren.
Er begonnen bij mij allemaal alarm belletjes te rinkelen.
Ik dacht bij mezelf, ik kijk het even aan.
Mijn eerste konijn was wel eens schijnzwanger. Wie weet zij ook.
Niet dus. Toen ik zo juist de konijnen ging voeren keek ik in het nachthok.
Er lagen nu nóg meer haren dan gisteren, en ja hoor, na nader inspectie, héél voorzichtig(!), zag ik 2 zwarte hummels liggen.
Dus ze is inderdaad mama geworden.
De dierenwinkel zegt dat het best kan is dat ik een man tussen mijn 9 vrouwtjes heb zitten.
Ik vraag me af of ze niet gedekt is door een konijn van buiten af, aangezien deze dame al een maand of 2 niet meer tussen de groep leefde.
Wat moet ik nu doen? Wat kán ik doen?
Moet ik iets doen?
Met andere woorden... HELP!!!

God. En dit voor iemand die toch redelijk wat weet over bijna alle beesten, zolang ze zich maar niet voorplanten...

*Foto's onderweg!*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-06 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel veranderd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:26

Dat zou niet te best zijn als je een man tussen je vrouwen hebt zitten.
Want dan denk ik dat je binnenkort een geboorteexplosie kunt verwachten.
Voor de zekerheid alle konijnen nog eens op geslacht controleren. En mochten het dan toch allemaal vrouwtjes zijn dan moet het wel een 'wild' konijn geweest zijn.

Ik denk zelf dat als je een mannetje erbij hebt zitten dat je dan wel al veel meer nesten gehad moet hebben.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:26

Haha! Wat een verhaal. Het lijkt me dat je je konijn gewoon bij haar nest laat, en ze laat opgroeien Succes, en gefeliciteerd.

Ylana

Re: Ok?! Mijn konijn is bevallen! Help!!! *Foto's onderweg*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 12:53

Gedeelte van de ren.
Afbeelding

Het hok.
Afbeelding

De witte is mijn oudste.
Afbeelding

Deze zwarte heeft zijn eigen hol gegraven in het kippenhok.
Afbeelding

Afbeelding

Mama in het hok.
Afbeelding

Het nest.
Afbeelding

Één van mijn drie vlaamse.
Afbeelding

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:55

Wow....mooi konijnen paradijs.....kan je helaas niet helpen...!!

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:57

zo die kunnen lekker leven. Mijn konijn is ook wel eens schrijnzwanger maar trekt niet zoveel haren uit haha. Ik weet ook niets van nestjes. Ach ja een voordeel heb je je hoeft ze niet te verkopen je hebt plek zat haha

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:59

Ik kan je ook niet helpen.... maar ik vind die konijntjes zo lief!!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:01

Op zich als het vrouwtje zijn zou het geen enkel probleem zijn.
Net wat er gezegt werd, plek zat.
Maar wat als het mannetjes zijn...
Dáár moet ik niet aan denken!

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:19

Als het mannetjes zijn kun je ze tegen een kleine vergoeding (om te voorkomen dat ze naar de slacht gaan of bij debielen terechtkomen) plaatsen. Ook kun je ze naar opvang brengen, schenken aan een kinderboerderij (dat wil zeggen kinderboerderijen voor geestelijk gehandicapten, verslaafden of bejaarden willen ze doorgaans wel hebben mits ze de mannetjes kunnen huisvesten, algemene kinderboerderijen vragen meestal een vergoeding omdat daar al zoveel nijntjes gedumpt worden).

Er zijn denk ik genoeg mogelijkheden. Ik kan zelf helaas geen konijntjes huisvesten, en mijn zusje heeft een vrouwtje dus dat is ook geen optie.

Hou het maar gewoon in de gaten. Ik heb zelf eens ongewenst en compleet onverwachts een nest ratjes gehad. Toen had ik ineens 11 jonkies. Er zaten geloof ik 6 kereltjes bij. Die heb ik gehouden tot ze geslachtstrijp werden en te groot waren om aan slangen e.d. gevoerd te kunnen worden (want dat wilde ik niet).

Veel succes ermee.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:25

Wowwwwwwwww dat wil ik ook later! Alleen heb je geen last van wilde vogels zoals buizerds? Bij ons vliegen er momenteel alweer 6 (waren er 2) over het weiland en daarom kunnen wij de konijnen niet in een open ren houden. Dus hebben we een overdekte gemaakt, maar omdat dat gaas zoveel kost moesten we het houden bij een paar vierkante meter.

Verder wat je kunt doen met het nestje: eerste weken lekker met rust laten. Na 14 dagen kijk je of de oogjes goed open zijn gegaan. Mochten ze 'plakken' (wat wel vaker gebeurd) dan kun je dit even met wat water open proberen te krijgen. De voedster mag een flinke bak voer, je kunt evt. speciale fokkorrel kopen voor haar. Verder hebben zij en de jongen vooral veel hooi nodig. Wees voorzichtig met groenvoer bij die kleintjes. En let regelmatig op diarree. Als ze dit eenmaal flink hebben, is het vaak fataal terwijl je er als je er op tijd bij bent genoeg aan kunt doen. Succes.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:58

Sjen schreef:
Wowwwwwwwww dat wil ik ook later! Alleen heb je geen last van wilde vogels zoals buizerds?

Nee, gelukkig niet!

Ik heb de drie grootste zojuist nagekeken.
Naar mijn inzien zijn dat alle drie vrouwtjes.
Aangezien ik toch wel twee handen vol had aan één konijn, kijk ik straks, wanneer mijn man thuis is, nog een keer.
Drie gedaan, nog vijf te gaan!

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:10

Ahhh leuk zeg hoe ze zich bij jou kunnen vermaken.
Ik had 8 wkn geleden ook onverwachts een nestje ,ik raakte helemaal in paniek ,ik steeds kijken of alles goed was ,vond t zo eng joh.
Ik had een mannetje en waarschijnlijk een vrouwtje dus heb ze al die tijd netjes uit elkaar gehouden ,totdat mn jongste dochter ze stiekum ff bij elkaar had gezet.
Er was niets gebeurd zei ze ,de njinen hadden alleen gedanst (ze is net 6 jaar) haha.
Tot dat moeders zoveel rommel ging mkn ,en ineens lagen er 4 roze wezentjes brrr ,dagenlang in de stress gezeten.
Nu kon ik natuurlijk geen afstand van ze doen omdat ik zo bang ben dat ze nie goed terecht komen.
Dus moet ff laten uitzoeken wat mannetjes zn want die worden dan geholpen.
Nu zitten ze sinds gisteren verdeeld over 3 hokken (binnen ) maar de bedoeling is dat ze met lkkrder weer naar buiten gaan.
Alleen dan gaan ze in groepjes van 2 in een hok (als de combinatie goed is),en voor de rest heb ik een stuk tuin afgezet waar ze om beurten of kleine groepjes naar buiten mogen.
Maar wat jij hebt is ideaal ,alleen ik zou een beroerte krijgen dat ze indd aangevallen worden of nie meer terug komen.
Iig wat je nestje betrefd ,je kan gewoon rustig kijken steeds hoor (liever nie aanraken)
Ik deed t wel natuurlijk,maar maakte me ook druk over dat ze nie genoeg voeding kregen maar ja blijkbaar deed mams dat maar 2x pd (wist ik veel)
Dit is een link over hoe ze nu zijn

viewtopic.php?f=73&t=537338&hilit=

en dit was de eeste link over de geboorte,miss staan er nog tips in of iets dergelijks.

viewtopic.php?f=73&t=510217&hilit=

Nou veel succes verder met je konijnenparadijs ,en hoop dat t allemaal goed afloopt

groetjes.

smurf1988

Re: Ok?! Mijn konijn is bevallen! Help!!! *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:15

Ik denk als er een mannetje tussen zat dat je al lang een gigantische konijnen explosie had gehad

Ik zou de jonkies als het mannetjes zijn ieder geval niet naar de dierenwinikel doen!
Misschien kun je het hok door het midden splitsen en ze laten crastreren (wel een hoop werk )
Weet je al hoeveel jonkies het precies zijn??

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:23

hoi

alles moet goed komen hoor. gewoon regelmatig gaan kijken. idd niet te veel aankomen. konijntjes krijgen maar 1x per dag drinken. hoeveel zijn het?? een voedster kan namenlijk 6 konijntjes melk geven. na 2 weken komren ze vanzelf het nest uit en doen ze hun oogjes open. ik zou als het kan mams en de kinderen wel appart zetten.

wat je verder kan doen weet ik niet aangezien je konijnen gewoon los lopen.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:29

Ik las dat t er 2 zijn *wil geen bemoeial zn hoor*

Sannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:37

goldflower schreef:
Ik las dat t er 2 zijn *wil geen bemoeial zn hoor*

Haha, dat heb ik inderdaad ook gelezen maar je weet maar nooit
Mijn vriendin had ook een nestje en eerst dacht ze dat het er 3 waren, toen later
waren het er 5 en het bleken er uiteindelijk 4 te zijn

Maar even je vraag beantwoorden, met die kleintjes zal het wel goed komen
Gewoon niet aankomen maar alleen kijken Maar dat is hier ook al heel vaak gezegd
Als het mannetjes zijn dan kan je ze altijd laten castreren, is dit te duur of te veel werk
kan je altijd een apart stukje afzetten of ze weggeven aan mensen die je kent
zodat je zeker weet dat ze goed terecht komen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 16:06

Zo, even een konijnen race gehad.
Ik denk dat ik het misterie opgelost heb... Een wild konijn.

Ik heb ook een wit hangoortje.
Die bivakeerde sinds 3 weken onder de ingevallen schuilstal van de paarden aan het eind van de weide.
Aangezien ik haar vaak genoeg zag, dacht ik laat maar even zitten.
De schuilstal wordt van de week weggehaald.
Maar omdat ik nu toch wel bang ben voor meer bevallingen, besloot ik net alles op alles te zetten om haar te vangen.
Toen ik haar onder de schuilstal vandaan had en ik mijn stok terug trok, zag ik nog een paar oren.
Een wild konijn
Ik denk hoogstwaarschijnlijk een man.
Mevrouw was gaan samenwonen
Ik heb haar eindelijk gevangen, haar voor de zekerheid even nagekeken, maar ze is echt een vrouwtje. Of kan ik beter zeggen een sloerie
Ik heb mijn man al verteld dat we even een hok erbij moeten kopen. Stel je voor dat ze inderdaad zwanger is en ze bevalt in één van de kuilen die ze gegraven hebben.

Hoelang is de dracht van een konijn?

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:25

De dracht is 4 weken van een konijn

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:25

Tussen de 28 en de 33 dagen ongeveer. Kan altijd langer of korter maar dan is er meestal iets mis. Weer kleine konijntjes erbij? En was de man wel een beetje mooi Dan weet je tenminste hoe de jongen ongeveer worden!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:30

Mooi?
Het was een bruinig wild konijn/haas die er héél snel vandoor ging.
Ik heb nog nooit een konijn zó snel zien rennen.

Het is afwachten nu.
De kleintjes blijven wanneer het mannetjes zijn
Mijn schoonvader bouwt een aparte ren voor ze en dan worden ze gecastreerd.
Alles wat hier geboren wordt moet blijven vindt hij
Gaat hij het nog moeilijk krijgen zodra er veulens verkocht moeten gaan worden...

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:32

Een haas kan in elk geval niet een konijn dekken. Deze zijn niet van dezelfde familie. Het is dus sowieso een konijn geweest

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 20:37

Sjen schreef:
Een haas kan in elk geval niet een konijn dekken. Deze zijn niet van dezelfde familie. Het is dus sowieso een konijn geweest

Ok. Dat is nieuwe informatie voor mij.

We hebben ze allemaal te pakken gekregen.
Voorlopig blijven ze even in de stal.
In ieder geval 4 weken.
Ik hoop dat ik niet meer nestjes krijg.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 15:47

SLECHT NIEUWS!!!

Tussen al mijn vrouwtjes zit een man.
Het laatste konijntje die ik gekocht hebt, blijkt de papa te zijn.
Vanochtend besloten mijn man en ik toch nog maar eens voor de zekerheid alle konijnen na te kijken.
Ik begon met de jongste.
En ja hoor, een vent!
Ik heb al mijn konijnen nagekeken toen ik ze kocht, behalve deze!
Ongelooflijk!!!
Ik heb voor volgende week Vrijdag een afspraak bij de DA om hem te laten castreren.
Nu is het afwachten of we een geboorte golf krijgen...
Ik ben níet blij!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:01

O dat is echt vervelend. Let er ook op dat wanneer er teveel in een hok komen, ze dan Snot kunnen krijgen. Wij hadden er op een gegeven moment 40 op een flink stuk, maar ze worden daar ziek van (van overbevolking, vraag me niet hoe het werkt). Ze zijn bijna allemaal doodgegaan, je kunt ze ook laten behandelen maar dat is best prijzig als je er veel hebt.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:08

Ach néé zeg!!! Wie had dat nu kunnen denken, nu maar hopen dat je maar één "ongelukje" hoeft mee te maken!
Gelukkig heb je daar wel veel plaats, dat wil ik ook wel! Luxekonijnen!
Wat ga je doen met al die kleintjes?